Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag använder DipTrace, gratis för kort upp till 300 pinnar.

Jag testade lite olika program när jag började, och jag fastnade för DipTrace :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag kör vidare med McCad, finns för BÅDE Windows och Mac.
Numera kostar det måttlig och det finns en gratisversion.
Man behöver INTE leta efter färdiga footprints då det är enkelt att skapa egna, det är lika enkelt som att sedan cadda och dra ledningar.

http://www.mccad.com/

Protte
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Som information kan jag nämna att Nationals NI Multisim/Ultiboard Power Pro ver. 10 finns för nedladdning från en känd "gratis-site" (Observera att det är en olaglig piratkopia)

Man ritar sin krets i Multisim, om alla komponenter finns med som man har i sin kretslösning så kan man även testköra i datorn. När allt är klart öppnar man schemat i Ultiboard och placerar ut komponenterna där man vill ha dom på kortet, ultiboard genererar därefter layouten. Power Pro är en skarp version utan några som helst begränsningar.

Detta har jag hört från säker källa :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

I dom flesta programmen så verkar det som att man måste göra själva schemat först... och sen pcb..

Skulle vilja ha ett program som man kan rita pcb direkt och inte måsta göra en hel massa inställningar för att kunna använda det..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vet inte hur det ligger till med andra, men DipTrace kan utan problem göra kort-layout utan att man först ritar schema.

Dock förstår jag inte varför man skulle vilja göra det, att rita schema först underlättar väldigt mycket.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Många gånger kanske man redan har en kortlayout.. men vill på nåt sätt modifiera den... och man vet redan vilka komponenter som ska vara osv osv.. då vill man på ett lätt sätt bara kunna göra en ny kort layout.. utan att måsta göra schemat först..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har man en layout som ska ändras så gör man aldrig en ny, man ändrar i den befintliga och då ska det gå exportera ändringen tillbaka till schema.

Jag ritar inte först brukar bli lite kladd på lappar, medan jag sitter och caddar så kommer jag på ändringar allteftersom. Egentligen fel men det funkar för mig.

Protte
Borre

Inlägg av Borre »

Jo men poängen med schema när man gör kretskort är att när du ritar kortet ser du hur allt ska kopplas, du behöver inte sitta och dubbelkolla på det externa schemat (eller "befintlig" kortlayout). Det underlättar enormt och minskar risken för felkopplingar väldigt mycket.
Kolla den här bilden:
Bild
Rätt enkel layout. Men tänk om du kört utan schemadelen i Eagle, då syns i dessa streck som visar hur allt ska kopplas, hur lätt blir det då tror du?
"Skulle pinne 5 på IC1 till pinne 7 på stiftlisten, eller var det till 8 kanske, nej visst ja, den skulle till ett motstånd..."

Men men, i Eagle skapar man bara ett nytt "Board" och lägg in sina komponenter där. Men du måste fortfarande välja rätt komponenter så det enda extrajobbet med att göra schema är att koppla ihop komponenterna, för när schemat är klart och du börjar med kortet så är alla komponenter och "kopplingar" redan där.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag förstår precis hur du menar... även den lättaste lilla enkla ritningen kan vara svår att koppla på rätt sätt när det ska bli pcb..

Satt igår och testade kanske 3 olika program...gillade inte nåt av dom riktigt.. och när jag började rita schema så hittade jag inte alla komponenterna heller..

Kanske ska testa Dip Trace åxå...
Borre

Inlägg av Borre »

Hittade du i komponenterna i schemadelen hittar du dem inte i kortdelen heller. ;)

Men bara för att vara frågvis, vad hittade du inte i eagle?
Det är kanske inte det lättaste att hitta allt där, men när man väl lär sig så går det mycket lättare.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag vet inte... men kan vara så att grejerna finns där... men jag hittade dom inte... för mig kändes det som eagle är för avancerat på nåt sätt.. funkar säkert skitbra för den som satt sig in i det och kan det ganska bra..

Har 4 installerade program nu och ska installera Dip Trace åxå och kolla vad det är... lika bra att testa o se...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Verkar som DipTrace har en användarvänlig instruktionsbok åxå... mycket bättre utformad än dom andra = Lättare för mig att förstå vad jag läser.. :o

Ska se nu om jag kan få till ett schema och se öppna PCB och infoga.. o se vad som händer.. bara för skojs skull.. :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Detta ritade jag i DipTrace med hjälp av manualen... var lite svårt med kanske ska kännas så första gången man gör nåt liknande..

Bild

Och detta är vad jag gjorde det till sen när jag infogade det hela till PCB och gjorde lite inställningar som var nödvändiga

Bild

Den satte ut banorna själv genom att jag tryckte F9 efter jag satt ut vilken bredd dom skulle ha samt gjort en "ram" till själva kretskortet
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Bottenlagret ser ut såhär på närmare håll

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag kom just på att vet man bara vilka komponenter som ska vara.. så kan man fan göra ett kretskort till det.. efter div inställningar kan man lätt flytta om och göra så som det passar.. har dock inte kommit på hur man ställer storleken så det blir rätt skala när man skriver ut det på tex OH eller vad man nu ska använda sig av.. :S ska väl lära mig det åxå..
Skriv svar