DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av drlove »

Ja skärmning kan då dra igång diskussioner :) Har läst löpmeter med trådar i ämnet å har egentligen inte blivit så mycket klokare, sååå många olika bud. Jag har förberett för dubbelsidig skärmanslutning på alla kablar men kör för tillfället med bara ena ändan ansluten på motorkablagen. Tror det var geckodrive som rekommenderade det, får kolla upp det.

Jag har iaf satt avstörningsfilter på VFDn samt feritkärnor på spindelkablaget. Kör tvistad skärmad kabel mellan RS485 adaptern och VFDn, testat choke på USB-kabeln osv osv, pluginnet är instabilt iaf.
har nu beställt en RS232-RS485 adapter ist, litar inte på USB i denna miljö, eBay 75kr inkl frakt :)

Har iaf tankat kylsystemet med vätska nu. Kanske måste sätta lite UV-ljus vid reservoaren så vätskan lyser så där snyggt som på vattenkylda datorer (been there, done that) 8)

Bild

Bild

Jag har fö även kopplat in alla limit/homing-givare så nu börjar det dra ihop sig till första fräsning!!

//Love
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur gick det med givarna och dina nivåkretsar? Visst blev det induktiva givare till slut?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo det blev induktiva, fungerar klockrent! Fattar inte varför jag inte körde på dem direkt, men men. Man lär sig medan man lever :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

"vad var det jag sa?"

:)

Snyggt jobbat i alla fall, verklig trial & error & error & success!
Användarvisningsbild
SVK Customs
Kontakt:

Inlägg av SVK Customs »

Tror ni bluetooth funkar bra i närheten av en sådan spindelmotor samt en fräs överhuvudtaget?

Snott från wikipedia:

"Systemet arbetar i det oreglerade, globalt tillgängliga och licensfria 2,45 GHz ISM-nätet. Räckvidden beräknas till 10–100 meter.
Bluetooth utnyttjar frekvenshoppsteknik, med 1 600 hopp per sekund, för att motarbeta störningar och fädning.
Länken blir mer tillförlitlig än andra system i samma frekvensband som arbetar med lägre hoppfrekvens.
Bluetoothsystemet använder också frekvensmodulering och tidsdelning."
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jag är generellt inte kompis med blåtand, jag skulle undvika BT så långt det går, i alla tillämpningsområden även utanför en "störig" miljö. Men det är ju jag :)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

dar303 skrev:"vad var det jag sa?"
He he, helt på sin plats!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

SVK Customs skrev:Tror ni bluetooth funkar bra i närheten av en sådan spindelmotor samt en fräs överhuvudtaget?

Snott från wikipedia:

"Systemet arbetar i det oreglerade, globalt tillgängliga och licensfria 2,45 GHz ISM-nätet. Räckvidden beräknas till 10–100 meter.
Bluetooth utnyttjar frekvenshoppsteknik, med 1 600 hopp per sekund, för att motarbeta störningar och fädning.
Länken blir mer tillförlitlig än andra system i samma frekvensband som arbetar med lägre hoppfrekvens.
Bluetoothsystemet använder också frekvensmodulering och tidsdelning."
Nu blir jag nästan sugen på att editera lite på wikipedia, 2.45GHz bandet är inte oreglerat, jag får inte sända med 10W om jag skulle vilja...

Annars är tekniken med frekvenshoppning effektiv för att slippa störningar, så stör inte spindeln väldigt brett och mycket tror jag det skulle kunna funka.
Inte heller jag är kompis med BT efter ha implementerat alla lager som behövs för RF-COM och audio 2002... MYCKET overhead blir det.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jaha då har man både bra och dåliga nyheter... Va just å uppgraderade RS485-kablaget till lite bättre, tvistad skärmad 2-ledare med dubbelsidigt jordad skärm. Nu verkar länken mellan Mach3 och VFDn vara "stabil" iaf, jippi!!!

MEN vid acc/deacc av spindeln så triggas ngn av ändlägesgivarna intermittent, ganska irri. Jordade då motorsidan av spindelkablaget och det blev betydligt bättre men inte bra. Har lokaliserat vilka av givarna som triggar och det är Y samt Z givarna som bråkar. Båda dessa är Active Hi och tydligen smyger det sig in störningar i dessa kablar. Kretsen mellan givarna och G540 innehåller ju en 14v zener så störningarna måste alltså vara >14v :(

Upptäckte även att jag med 100% repeterbarhet kan trigga givarna genom att toggla processventilerna för fogbustern, t.o.m. dessa förhållandevis små störningar räcker alltså för att trigga givarna.

X och slavX är opåverkade, men dessa är Active low så där ligger det 24v spänning på kablaget i otriggat tillstånd.

Har testat att tejpa metall mot Y/Z givarna (och ändra i Mach3) och då triggar dem inte i de olika fallen (spindelstart/processventiler).

Jag har ju skärmade kablar dubbelsidigt jordade för alla signalkablar så detta förbryllar mig ngt. Ska ta å kolla med oscilloskopet vad som egentligen händer sen. Har testat att sätta 1k pull down på givarna, misstänker att dem är flytande otriggade, men det hjälpte inte. Eventuellt får jag minska pull down till nära maxload för givarna (120ohm) för att störningarna ska ta vägen till signaljord ist för genom ULN2002an.

En annan lösning vore att hoppa över den ULN2002a som sitter i skåpet (länken mellan 24v från givarna till G540n, vid spänning in sänker den ingången på G540n) och sätta en annan ULN2002a vid givarna längre in i kabelhärvan så kablaget genom fräsen ist ligger på 12v från G540n otriggat å inte flytande. Borde kunna hjälpa.

Att jag skulle få så stora problem med störningar trodde jag aldrig, har ju lagt en mindre förmögenhet på kablaget och varit noga med hur jag monterat allt. Skönt att VFDn verkar lira iaf, typiskt att man hann beställa en ny RS485 adapter bara :)

//L
Senast redigerad av drlove 18 februari 2011, 19:32:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Trist!
Om du går metodiskt till väga så borde du kunna lösa det, jag följer med spänning (under 14 volt dock) :)

Jag har hört så mycket elände om den där VFD:n så jag funderar på att köpa en hitachi eller nåt istället, med störningsfilter och fungerande modbusimplementation...
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo den är lite smutsig :) Men jag har ju andra problem nu som det verkar, som inte är kopplade till VFDn. Det är ju rätt mysko.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Synd dar303 att min omformare, som jag kan tänka mig att byta, bara var på 0,75kW. Du har väl som drlove 2,2kW?
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

F-n, f-n, f-n...

Kommer just från fräsen. Hade ambitionen att fräsa ngt för första gången ikv men fräsen hade andra planer för kvällen, nämligen producera fler rynkor och gråa hår på mig.

När jag startade upp systemet triggade X-slav givaren konstant men jag tänkte inte mer på det och fortsatte felsöka störningarna på Y/Z-givarna.

Testa lite olika lösningar och landade på att sätta en ULN2002a uppe vid givarna så kablaget genom fräsen ligger på 12v å inte flytande. Detta gjorde susen som det verkar för störningarna på Y/Z-givarna.
Började sen titta på varför X-slaven triggat och det visar sig att den induktiva givaren brunnit upp.. ger 4v otriggad (ska ge 24v) och triggad ger den 12v (ska ge 0v).

Det verkar som om Murphy åter igen gjort ett besök. Då man fixar ett problem så dyker det upp ett annat.. Andra induktiva givaren som brunnit för mig nu. Vet inte vad jag gör för fel, denna givare har ju suttit monterad och fungerat klanderfritt i månader.

Vad jag skulle kunna tänka mig är att processventilerna för Fogbustern, som ligger på samma 24v trafo, vid frånslag inducerar negativa strömmar i 24v systemet och då bränt givaren. Vad jag borde gjort/göra är att sätta en diod över ventilerna så som man gör på reläspolar osv om de drivs med IC's. Jag trodde i min enfald att det var integrerat i dem, men men.

Såååå, vad nu???
Kommer behöva en ny givare till X-slaven, en identisk med den jag hade eller helt enkelt byta på X-sidan oxå. Och då kan jag lika gärna byta alla 4 givare till samma sort och funktion. Vore ju önskvärt med 4 givare med NPN utgång men kan ju funka med samma funktion som X/X-slav givarna, dvs 0v triggad och 24v otriggad, osäker om den sänker ngn ström egentligen men det går att lösa oavsett.

dar303 du råkar inte ha fler av de större givarna med denna funktion? Eller ngn annan? Annars får det bli Elfa/eBay/Farnell vilket kommer bli aaasdyrt.. Men men.

Känslan för dagen :?

Over and out //L
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nej vad trist! Det låter logiskt att det är solenoiden som är boven...
Jag har inga fler sådana kvar men jag kan kolla om jag kan fixa några, en polare har en massa skrot.
Ebay behöver inte heller bli så blodigt.

Du behöver ju inte ha några givare för att provfräsa, körde helt utan i flera månader och har nu inga på Y, och bara home på de andra axlarna.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Nä egentligen inte, men skulle vilja ha för X-axeln iaf, så man kan räta ut gantryt. Men inget krav för en första testfräsning i lättare material kanske. Fick tips via PM om att kolla Tradera och hittade en som säljer nya för typ 100kr/st, NPN NO, ska kika om jag kan anv dem så kanske jag slår till. Men dar303 kolla gärna va du hittar.

//L
Skriv svar