Jaha då har man både bra och dåliga nyheter... Va just å uppgraderade RS485-kablaget till lite bättre, tvistad skärmad 2-ledare med dubbelsidigt jordad skärm. Nu verkar länken mellan Mach3 och VFDn vara "stabil" iaf, jippi!!!
MEN vid acc/deacc av spindeln så triggas ngn av ändlägesgivarna intermittent, ganska irri. Jordade då motorsidan av spindelkablaget och det blev betydligt bättre men inte bra. Har lokaliserat vilka av givarna som triggar och det är Y samt Z givarna som bråkar. Båda dessa är Active Hi och tydligen smyger det sig in störningar i dessa kablar. Kretsen mellan givarna och G540 innehåller ju en 14v zener så störningarna måste alltså vara >14v
Upptäckte även att jag med 100% repeterbarhet kan trigga givarna genom att toggla processventilerna för fogbustern, t.o.m. dessa förhållandevis små störningar räcker alltså för att trigga givarna.
X och slavX är opåverkade, men dessa är Active low så där ligger det 24v spänning på kablaget i otriggat tillstånd.
Har testat att tejpa metall mot Y/Z givarna (och ändra i Mach3) och då triggar dem inte i de olika fallen (spindelstart/processventiler).
Jag har ju skärmade kablar dubbelsidigt jordade för alla signalkablar så detta förbryllar mig ngt. Ska ta å kolla med oscilloskopet vad som egentligen händer sen. Har testat att sätta 1k pull down på givarna, misstänker att dem är flytande otriggade, men det hjälpte inte. Eventuellt får jag minska pull down till nära maxload för givarna (120ohm) för att störningarna ska ta vägen till signaljord ist för genom ULN2002an.
En annan lösning vore att hoppa över den ULN2002a som sitter i skåpet (länken mellan 24v från givarna till G540n, vid spänning in sänker den ingången på G540n) och sätta en annan ULN2002a vid givarna längre in i kabelhärvan så kablaget genom fräsen ist ligger på 12v från G540n otriggat å inte flytande. Borde kunna hjälpa.
Att jag skulle få så stora problem med störningar trodde jag aldrig, har ju lagt en mindre förmögenhet på kablaget och varit noga med hur jag monterat allt. Skönt att VFDn verkar lira iaf, typiskt att man hann beställa en ny RS485 adapter bara
//L