Målet är en liten smidig robotarm till min Mini-T robot. Den ska i framtiden styras från Orangutan-modulen som i dagsläget styr roboten och den ska utrustas med diverse sensorer, bland annat för att känna av när den har något i handen.
Prototypen blir väldigt enkelt byggd, gjord av balsaträ och Depron, eftersom jag inte har tillgång till verkstad här nere i Lund.
Det första jag gjorde var att skruva fast en balsaträ platta på robotens fördäck (så att jag inte skadar det lackade trät).

På plattan satte jag fast ett servohorn. Epoxilim fungerade inte så bra, och något annat bra lim har jag inte, så det fick bli en självhäftande skumgummiplatta från HK.

Skumgummiplattan kommer som sagt från HobbyCity (=HobbyKing) och har fruktansvärt bra klister på sig. Det faktum att den fjädrar väldigt mycket är dock inte så eftertraktat för detta användningsområdet, men det får fungera tillsvidare..
Länk

Ett standardservo fick agera vridplattform och ett 9g servo från Hk, 1,6kg-cm om jag minns rätt, är den första tilt leden.

Ett annat miniservo fungerar som armbåge. Sedan skall det till två servon för att vrida på handen och ett som stänger och öppnar klon.

En film där jag radiostyr armen finns på Youtube. HÄR

Mer info (och kul projekt) om Mini-T roboten finns HÄR.
De små servona jag använder är DESSA.
En fråga bara till någon RC kunnig... Jag använder HobbyKings HK-T6A V2 radio och med den får jag bara servona att vrida sig strax under 90°... De skall ju kunna vrida sig mycket mer? Jag har ställt in alla ändlägen i T6config på 120 vilket är max. Dålig kvalité bara på radion?
// Daniel