Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Grattis då har du lärt dig att etsa, helt godkänt för först försöket. Det är kanske inte de snyggaste ledningarna men är det bara inga avbrott så.
Man tackar så ofta man kan (som vanheden brukar säga), ja nu har jag lärt mig att etsa.. TonerTransfer kändes lätt att hålla på med,.. men får jag till en UC låda så kommer jag köra med den istället..
Ska ta o beställa lite komponenter nu som jag ska ha till denna layouten... ska göra ett nytt kort den den riktiga apparaten.. detta jag gjorde nu lägger jag på hyllan som ett minne..
Ska kolla på elektrokit om dom har det jag behöver där.. nån som vet om deras leveranspriser och leveranstider.. ?
Ska ta o beställa lite komponenter nu som jag ska ha till denna layouten... ska göra ett nytt kort den den riktiga apparaten.. detta jag gjorde nu lägger jag på hyllan som ett minne..

Ska kolla på elektrokit om dom har det jag behöver där.. nån som vet om deras leveranspriser och leveranstider.. ?
Provade du hemsidan?
http://www.electrokit.se/villkor
http://www.electrokit.se/villkor
Jag beställde grejer från Tyskland istället.. har köpt av dom förut och det har funkat ganska smidigt.. elektrokit hade inte alla grejerna jag ska ha så därav tyskland..
Blev en lång lista.. och 650:- fattigare är jag..

Blev en lång lista.. och 650:- fattigare är jag..

Ska lägga upp en projekt tråd om det jag ska bygga.. 

Varför säger du att de framkallade korten inte duger om du inte har försökt etsa dom? Jag tycker du ska ge dom ett försök.
Grattis till första kretskortet!
Att du fått tonersläpp beror troligen på att du inte haft en laminator, dessa pressar jämnare över hela ytan pga gummirullarna för jag antar att du körde med strykjärnet?
Problemet är som jag sa tidigare de större fälten, alla skrivare gör dem med mindre toner pga att ögat inte ser skillnaden men detta är såklart obra när man ska etsa kort.
Förrutom fräsning så är TT den snabbaste metoden!
Att du fått tonersläpp beror troligen på att du inte haft en laminator, dessa pressar jämnare över hela ytan pga gummirullarna för jag antar att du körde med strykjärnet?
Problemet är som jag sa tidigare de större fälten, alla skrivare gör dem med mindre toner pga att ögat inte ser skillnaden men detta är såklart obra när man ska etsa kort.
Förrutom fräsning så är TT den snabbaste metoden!
Såg ett tips om att använda en rundstav av trä mellan bordet och laminatet
och sedan strykjärnet ovanpå alltihop. Sedan rullar man hela paketet på bordet.
Har ej testat men det känns lite som en sån där rulle man har för att pressa bort
vatten från fotopapper.
och sedan strykjärnet ovanpå alltihop. Sedan rullar man hela paketet på bordet.
Har ej testat men det känns lite som en sån där rulle man har för att pressa bort
vatten från fotopapper.
Ja en laminator skulle vara bra att ha om man ska köra toner transfer tror jag.. strykjärn passar åxå men blir lite lika jämt och fint..
Testade att etsa det första jag gjorde.. funkade inte.. ska göra ett till test med att köra under lysrör i 60-75 minuter nånting.. för att se hur det blir.. kan vara värt ett försök.. funkar det så lär det ska bli bra mycket bättre än med Toner Transfer..cykze skrev:Varför säger du att de framkallade korten inte duger om du inte har försökt etsa dom? Jag tycker du ska ge dom ett försök.
Perkla:
Okej, jag uppfattade det som att du inte hade gjort det. De (få) gånger jag har gjort mönsterkort så har jag placerat kortet + OH i en fotoram och placerat det ca 10 cm under lysröret i taket. Där har det fått ligga ca 25 minuter innan jag har framkallat och etsat.
Nu vet jag inte hur gammal din lampa är, men kan det kanske vara så att nyare lysrör har bättre skydd mot UV-strålning och därför fungerar sämre?
Okej, jag uppfattade det som att du inte hade gjort det. De (få) gånger jag har gjort mönsterkort så har jag placerat kortet + OH i en fotoram och placerat det ca 10 cm under lysröret i taket. Där har det fått ligga ca 25 minuter innan jag har framkallat och etsat.
Nu vet jag inte hur gammal din lampa är, men kan det kanske vara så att nyare lysrör har bättre skydd mot UV-strålning och därför fungerar sämre?
Har testat både vanligt lysrör och min skrivbordslampa med litet lysrör... både upp till 30 minuter.. fotoresisten fortfarande kvar och omöjligt att etsa..
Bättre att testa vanligt lysrör men låta det ligga minst en timme.. och helst kanske upp till 70-75 minuter .. så kanske det funkar.
Bättre att testa vanligt lysrör men låta det ligga minst en timme.. och helst kanske upp till 70-75 minuter .. så kanske det funkar.
Vad använder du för att pressa filmen mot kortet? Om du använder vanligt glas tar du död på mycket UV. Bättre då med tjockt plexiglas.
Från tips av andra så använder jag en liten tavelram med tillhörande glas... har hört flera som gjort det.. men kanske tar död på några % av själva UV strålningen... !?
Nu ligger två nya små bitar under lysrör för exponering..... första biten ska ligga en timme.. och den andra i 80 minuter... ska se om det blir nån skillnad vid framkallningen..