Tillverka 10-pins stiftkontakter till komradio

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Robe

Tillverka 10-pins stiftkontakter till komradio

Inlägg av Robe »

Hej!

Hoppas finna expertis och hjälp här inför ett projekt som är i planeringsfasen. Jag har inga djupare kunskaper inom elektronik men det är inte riktigt vad mitt projekt handlar om, än så länge!

Det jag ska tillverka är en PTT (push-to-talk) som består av ett hölje, en toggle switch och två stycken 10-pins han-kontakter.
Jag har en PTT till mitt förfogande som jag tar mått på. Anledningen till att jag vill tillverka egen/egna PTT´s är att originalet är oerhört svårt att få tag på och om man får chansen så hamnar priset runt 2000 dollar.

Den ser ut så här:
Bild
Bild

Mer info och bilder här:
http://gearsoc.com/blog/2010/02/tea-universal-ptt/

Det som skall göras:
- Höljet och locket kommer jag att vattenskära ytterkonturerna på och sedan fräser jag ur höljet och försänker skruvhålen på locket.
- Strömbrytaren är en mom-off-mom med rubber boot och av märket APEM. Kostar 500kr.
- Gängan på PTTn är sk ACME gängor, motsvarande trapetsgänga men i tum istället för i mm. De finns att köpa färdiga för nån hundring, likaså gängan som sitter på kabeln som gängas på gängan som sitter på PTTn.

Det som jag behöver hjälp med är själva stiftkontakterna. Båda hanen (de på PTTn) och honan (de på sladdarna som gängas fast på PTTn).
Kontakterna finns att köpa, men de kostar ungefär 3000 kr st och det svider lite för mycket än det smakar. Så jag vill ge det ett försök att tillverka egna stiftkontakter!

Jag har en mall på stiftens placering. Kan man borra efter den mallen i tex backelit och pressa in stift som man köper på tex elfa med en droppe lim?
Någon som har erfarenhet av liknande lösningar?

Jag har sökt en hel del på nätet men inte hittat rätt mönster på pinsen. Kanske skulle besöka elfa och visa upp kontakten så kan de kanske rodda fram något?

Tack på förhand, Robin.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tillverka 10-pins stiftkontakter till komradio

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

det verkar ju vara kabelmonterat?`, går det inte byta kontakterna på kablen?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ser ju militärt ut dom där kontakterna, och sådana brukar kosta tokmycket nytt men nästan gratis som surplus, det går inte att hitta dom billigt nånstans ?
Robe

Inlägg av Robe »

Tackar!
Absolut, men det vore ju den lätta vägen att gå :lol: Anledningen till att jag vill ha "originalkontakter" på PTTn är för att kunna byta headset och radio utan att behöva byta kontakterna på alla tillbehören.
Jag tror att jag kan ha hittat en kandidat.

Bild
Ser ut att vara samma stiftmönster.
http://cgi.ebay.com/Military-10-pin-con ... 3a630f8674

Det är ju själva innanmätet jag behöver, inte hylsan runtom eftersom jag ska stoppa ned innanmätet i acme-hylsan som jag har liggandes. De ser ut såhär, nr 2 från vänster:
Bild

Som jag skrev ovan så är kontakterna svindyra. De kostar €230 unterminated. Sen tillkommer det €10 för varje pin man vill ha lödd och sen €50 för tätning av kontakten. Det är alltså per kontakt, det sitter två på en PTT. Jag tror det är riktigt svårt att finna just dessa kontaker i surplus stores då de är såpass ovanliga, tyvärr. Bara den här sladden med två honor kostar ca 1000 dollar.
http://gearsoc.com/blog/wp-content/uplo ... EV3_09.jpg
Skriv svar