Allmotion har en del växlar. Dock blir det ju lite dyrare om man ska växla ner i två steg.
En 1-stegs planetväxel växlar ner upp till 10 gånger och kostar under 2000:-
De växlarna som sitter där nu växlar ju dels bara ner ca 1:3,82 samt så blir de lite knepiga att montera på andra motorer då det ingående drevet är "engångsmonterat" på axeln.
Vilken härlig sirap det var inne i kuggväxeln förresten

Den ingående axeln verkar sitta relativt permanent monterad ihop med främre delen av rotorn.
Jag tänkte försöka sälja av dessa motorerna ihop med växlarna så jag vill inte förstöra dem. Men man får kanske inte så mycket betalt för sådana delar ändå så man kanske lika gärna kan skrota dem och plocka lite delar? Men som sagt så känns det som att jag behöver ha mellan 10-25 gånger nerväxling och inte strax under 4.
Men blir det inte bättre att använda AC servo än stegmotorer tror du? I och med att man har lika mycket kraft att tillgå i hela varvtalsregistret samt att man alltid har fullt hållmoment gentemot en stegmotor som inte ger något moment tillbaka innan den vandrat iväg ett steg i endera ritkning. Och om man då har 0,25mm per steg så kan det bli ganska hackigt resultat.
Det kan ju vara bra också att alltid ha tillgång till fullt moment när 50 kilo portal ska byta ritkning 180 grader.
Det fanns ett bra tips i den tråden på en leverantör från kina på lite rejälare stegmotorer så jag mailade dem och frågare om de även har AC servon

De hade borstlösa DC servon enligt deras hemsidna.. Vad nu det är, de har kanske uppfunnit något helt nytt där borta i Kina
Visst efterarbete måste göras på pluggarna ja. Man måste lacka dem innan avgjutninga kan göras.
Jag har kontorllmätt rörelsen nu på tio respektive fem varv och fått fram följande värden på axlarna:
X=180mm/varv
Y=200mm/varv
Z=200mm/varv -här sitter det dock en växellåda med rem som växlar ner 1:3, så det blir ca 67mm rörelse per varv där om jag behåller den, vilket kanske inte är helt dumt.
Som sagt så är max rekommenderad matning för dessa blockmaterialen 10m/min.
Så att kunna mata med 20-30m/min som max känns som god marginal.
Om vi nu ponerar att vi skulle använda befintliga växlar med 1:3,82 utväxling ihop med AC servon med ett maxvarv på 3000rpm så landar vi på följande maxvärden på matning:
X-led 141m/min
Y-led 157m/min
Z-led 157m/min, genom befintlig extra växellåda 52m/min
Med befintliga växlar ihop med stegmotorer, maxvarv 1000rpm:
X-led 47m/min
Y-led 52,3m/min
Z-led 52,3m/min, genom befintlig extra växellåda 17,45m/min
Men som sagt, tror du verkligen att stegmotorer är det bästa för mig?
En-stegs planetväxlar med 10ggr nedväxling kunde jag som sagt få för vettiga pengar och då kommer vi ner till följande maxvärden i matning med AC servon:
X 54m/min
Y 60m/min
Z 60m/min, genom befintlig extra växellåda 20m/min
mvh