Bygga radiostyrd U-Båt, Hur lösa kommunikation?
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Bygga radiostyrd U-Båt, Hur lösa kommunikation?
Det var lite det jag tänkte på också. En farkost som kanse tar sig ned tio meter, som sannolikt har kabelkontakt med ytan, varför försöka lösa det problemet med radioöverföring från ubåt till yta.
Gustav180: Jag gissar att du tänker på jänkarnas Seafarer och Soviets/Ryssarnas ZEVS?
Det är ELF-system, och där är det dock inga kilohertz vi pratar om, utan bärvåg på 76 respektive 82 Hz.
Ineffektiviteten i "antennen" (faktum är att marken användes som antenn) är så stor så varje sändare kräver ett eget kraftverk, trots att den utsända effekten bara ligger inom några watt. Våglängderna ligger på över 3500 km. Antennlängd på 50-60 km.
Sändarna som ligger på kring 20 kHz är VLF-sändare, men såna finns det såvitt jag vet rätt gott om. Antennlängd några kilometer.
Det är ELF-system, och där är det dock inga kilohertz vi pratar om, utan bärvåg på 76 respektive 82 Hz.
Ineffektiviteten i "antennen" (faktum är att marken användes som antenn) är så stor så varje sändare kräver ett eget kraftverk, trots att den utsända effekten bara ligger inom några watt. Våglängderna ligger på över 3500 km. Antennlängd på 50-60 km.
Sändarna som ligger på kring 20 kHz är VLF-sändare, men såna finns det såvitt jag vet rätt gott om. Antennlängd några kilometer.
Walle. Tack för upplysningen. Det var de två sändarna jag avsåg, men att frekvensen var så låg var nytt för mig. Det säger ju bara en del om svårigheten med att ha radiokommunikation genom vattnet. Med den bärvågsfrekvensen gäller troligen bara modulation A1, telegrafi.
Numera så används väl de där sändarna oftast bara för att skicka ett kort meddelande att ubåten ska gå till ytläge och koppla upp sig via satellit...
Med den bärvågen så är det ju inga höga datahastigheter... 2-3 tecken i minuten?
Med den bärvågen så är det ju inga höga datahastigheter... 2-3 tecken i minuten?
Japp, det är ett fåtal tecken i minuten det handlar om. Varje tecken består av en lång pseudorandomkod, sedan krypteras det hela också.
Jänkarna tror jag har släckt ner sin sista sändare (de hade två), men Ryssarnas vet jag inte om den fortfarande är igång eller inte.
Edit: Vilket minne man har. Skrev en uppsats om ELF-sändarna i gymnasiet..
Jänkarna tror jag har släckt ner sin sista sändare (de hade två), men Ryssarnas vet jag inte om den fortfarande är igång eller inte.
Edit: Vilket minne man har. Skrev en uppsats om ELF-sändarna i gymnasiet..

grimeton hadde väl sin nich med, den var ju kvar längre än vad som var normalt för tekniken i sig
Om ni är åt Varbergshållet kommande sommar är Grimeton väl värt ett besök. Det är troligen den enda kvarvarande sändaren helt utan elektronrör eller halvledare. Sändarens frekvens är ca 17 kHz, dvs ganska långvågigt. Det är imponerande att se hur man startar den stora Alexanderson generatorn och där finns även ett och annat också att beskåda för den som vill bekanta sig med elektronikens barndom. Historia är viktigt, om man vill se framåt måste man även blicka tillbaka annars får man se upp.
- ChristianS
Barlasten hade jag placerat i botten av ubåten, jag har segel båt och där sitter inte kölen på taket 

- Electricguy
OT: Om man vill vara riktigt viking och vill ta emot grimeton utan rör eller halvledare så kan man bygga denna: http://wireless.org.uk/mechrx.htm
En VLF mottagare som använder en stegmotor som oscillator.
En VLF mottagare som använder en stegmotor som oscillator.