Vad är det jag har fått tag på?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Patrik Jonsson

Vad är det jag har fått tag på?

Inlägg av Patrik Jonsson »

Om ni inte är intresserade av vem jag är så hoppa över nästa stycke :wink:

Hej, eftersom det inte finns någon presentationstråd så får jag väl kombinera min första fråga och presentationen. Heter i alla fall Patrik och huserar i Småland, men kommer från början från Mariefred i Sörmland. Jobbar till vardags med reservdelsförsäljning till CNC-maskiner. Dock till sådana som är lite för stora/dyra för hobbyisten (Mazak).
Har i alla fall sedan ett år tillbaka lite funderingar på cnc-byggen och håller på med en liten svarv och en fräs. (Ja, för att krångla till allt så mycket som möjligt så har jag en tendens att dra igång flera projekt samtidigt. Fräsen är dock bara i delsamlarstadiet ännu.)
Har för sisådär tio år sedan pluggat elektronik på högskolan, men brände ut mig totalt och har inte ens tittat på ett elschema förrän för tre år sedan då jag började mitt nuvarande jobb och nu börjar det komma tillbaka igen. Har dock glömt väldigt mycket under tio år av smide, snickerier, jordbruk och annat lallande...
Men nu till frågan:

Jag rev i helgen sönder en dell färglaserskrivare (hette nog 3000cn) i förhoppningen att hitta några stegmotorer och nog fanns det tre motorer med sex trådar in. Finemang, unipolära stegisar, tänkte jag och rev vidare.
När jag sen hade dessa i näven och vred runt axeln så kändes det definitivt inte som stegmotorer och lite googlande gav att dessa skulla vara: 3-fas, 12-poliga BLDC motorer...
Länk till tillverkaren produktsida: http://www.nidec.com/admcmc/admcmc.htm
och datablad: http://www.nidec.com/admcmc/22h.pdf
Ok, när jag hör BLDC så tänker jag genast RC-motor, men så är ju inte fallet här, dessa känns ju mer som servomotorer i mini/budgetutförande, så frågan jag har är väl som så här: Är det någon här som tror att dessa är något att lägga energi på eller ska man fortsätta leta stegmotorer?
Stegmotorstyrning börjar jag få koll på, men servomotorer får jag nog plugga in mig på, fördelen är väl att det kan klassas som utbildning i arbetet :twisted:

Bifogar en bild på en av motorerna om det kan vara till ngn hjälp.

/Patrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Vad är det jag har fått tag på?

Inlägg av PeterH »

Hej och välkommen, du kan prova denna tråd för presentationen... :)
Patrik Jonsson

Hmmm, cirkus 200 visningar och inte ens en gissning, jag tror att dom här hamnar i lådan märkt "Okänt" tills vidare...

/Patrik
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ser jag rätt i databladet? Är drivelektroniken inkluderad i motorn? I så fall borde det bara vara att mata på ström och köra. Förutom att du måste ha en tachometer inkopplad också.
Patrik Jonsson

Ja, det är vad jag får det till också, Svart och röd kabel är Jord respektive 12/24V (lite oklart ang vilken spänning det är i det här fallet).
Sen så är resten av kablarna optioner. Sista sidan i databladet visar på de tillgängliga däribland rotationsriktning, pwm-styrning (av hastigheten antar jag), Start/stopkontroll, upp till 2 tachoutgångar (antagande igen) genom hallgivare och larmfunktion om motorn skulle kärva under gång.

Rent spontant känns det som att det här skulle vara mumma att styra en liten kretskortsfräs med, men dom stora frågorna är väl vilken upplösning man kan förvänta sig och vad dom olika kablarna gör. Det är väl bara att börja med 12V över röd/svart och mäta alternativt lägga på 5V på resten och se vad som händer.
Det verkar som att helgen är räddad...

/Patrik
digirail

Inlägg av digirail »

I databladet står det något om att 4 (max) av de 6 optionerna ingår. Dvs det är tänkbart att elektroniken är inbyggd i motorn, går det att plocka isär motorn mer så ser man ju det?

Svårt att veta dock vilken färg som du ska koppla till vad. Svart/röd kanske är de som ni antar.
Det ser väl ut som du har tachometer inbyggd av typen hallsensor och ev en öppen kollektorutgång.

Själva styrningen sker med som jag ser det 5V logik.
I databladet kan man se 3 ingångar och 3 utgångar. Mer lite tur är det PWM signalen som används, då kan du enkelt reglera motorn med logiksignal från tex en PIC-processor.

Det står att max belastning på öppna kollektorn är 3mA, så vore jag dig skulle jag köra med seriemotstånd på alla signaler och begränsa till max 3mA. Med tur så har du tachometer inbyggd, vore trevligt det.
digirail

Inlägg av digirail »

Om PWM signalen använda, borde 20% motsvara långsammaste motorvarvet (gissar stillastående) och 100% motsvara max varvtal. PWM frekvensen är godtycklig mellan 500-50kHz. Så att börja med 100%PWM för att se om motorn ens vill röra på sig är nog smart. Om man inte vet vilken färg som är utgång, så begränsa strömmen till 3mA (2.2kOhm kanske) med ett motstånd i serie till 5V logiken, för att slippa köra sönder något.

Man kan hoppas på att de övriga optionerna är riktning och en tachometer utgång, troligt är det riktning på den ena då en skrivare antar jag vill kunna köras åt båda hållen.

Men för att slippa ha sönder elektroniken skulle jag skruva isär motorn mer, förhoppningsvis veta vilken färg som är matning och jord, om inte någon redan vet färgvalen.
Skriv svar