Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?
Körde själv med ca en halvmeters avstånd (ju längre bort desta skarpare ljuskälla). En lite drygt meterlång 45-90-regel var perfekt att montera en strålkastare rån varje håll och ett par stöd i mitten där man ställer kortet klampat mellan två ihopskruvade plexiglasskivor. På lite drygt 3 minuter hinner inte något bli särskilt varmt.Perkla skrev:Men du... 500 Watts halogenlampa lär ju ska smälta OH filmen hur lätt som helst... så hur långt ifrån ska lampan vara då.. ? en halvmeter eller nåt sånt... ?monstrum skrev:Halogenlampa funkar ypperligt. Mest IR, men med tillräcklig effekt så får man lika mycket UV ändå. Som sagt, kan bekräfta att en 500 W bygglampa utan glas exponerar ett kort på ca 3 minuter.
OH-film funkar klockrent, dubbla utskrifter på samma blad om skrivaren är tillräckligt bra, eller två OH-blad på varandra. Nästan enda sättet ifall man vill synka in tvålagerskort.
Inhandlat idag på kjell...
OH för laserskrivare
Svart penna för att rita eller fylla i
Lödset (behövde en ny lödpenna)
3 stycken laminatskivor
Miniborrsett med dom vanligaste borrarna för kretskort
Etsmedel
Framkallare
En liten rulle lödtenn

Ska se till att jag får till en bra ritning först.. men jag tror denna är inte så tokig ?

OH för laserskrivare
Svart penna för att rita eller fylla i
Lödset (behövde en ny lödpenna)
3 stycken laminatskivor
Miniborrsett med dom vanligaste borrarna för kretskort
Etsmedel
Framkallare
En liten rulle lödtenn

Ska se till att jag får till en bra ritning först.. men jag tror denna är inte så tokig ?

Efter att man har bränt i från OH på kortet.. måste man lägga kortet direkt i framkallaren då.. ? eller kan man vänta ett litet tag innan man göra det utan att det skadas på nåt sätt.. ?
- Klas-Kenny
Så länge kortet inte ligger i ljus är det inget att oroa sig för.
Nu ligger kretskortet i etsbadet.. känns som nåt inte riktigt stämmer... återstår väl att se hur resultatet blir.. om det nu blir nåt resultat vill säga..
Undrar hur lång tid det ska ta igentligen...
Det har etsats lite på kanterna av kretskortet.. mer än så är det inte... kanske det ska ta en 25-30 minuter innan det blir klart.. eller ännu längre.. ?

Det har etsats lite på kanterna av kretskortet.. mer än så är det inte... kanske det ska ta en 25-30 minuter innan det blir klart.. eller ännu längre.. ?
Såhär ser det ut just nu.. börjar på tunnas ut på kopparen iaf.. kanske på G åt rätt håll..

Nåt som är fel.. men vet inte vad.. har gjort exakt som det står att man ska göra.. samt att dom säger i klipp på youtube... värmde vattnet till 50 grader som står på förpackningen, satte en liten bytta med etsmedlet i en stor bytta som stod på plattan och lagom värme på, jag rörde om hela tiden så det blev som på havet när det blåser, detta håll jag på med i lite över en timme... detta är resultatet..
Efter 25 minuter såg det ut såhär..

Efter 45 minuter såg det ut såhär..

Efter 1 timme och 10 minuter gav jag upp och då såg det ut såhär..

Även OH överföringen ser mysko ut.. 3 lager OH har jag för att det ska täcka riktigt.. endå syns det dåligt..

Nån som har några förslag.. ?
Efter 25 minuter såg det ut såhär..

Efter 45 minuter såg det ut såhär..

Efter 1 timme och 10 minuter gav jag upp och då såg det ut såhär..

Även OH överföringen ser mysko ut.. 3 lager OH har jag för att det ska täcka riktigt.. endå syns det dåligt..

Nån som har några förslag.. ?
För kort exponering? Inte framkallat ordentligt?
-
Om framkallare och etsmedel är blandade efter recepten så tror jag också på för kort exponering. Vad har du belyst med och hur länge?
Är belysning och framkallning ok kommer du att se ett jämnt lager på kopparen bli mer åt det rosa hållet där det etsar. Detta bör du se ganska omgående efter att du har stoppat i kortet, får du inte det kan du prova att framkalla det lite till.
Edit: Spola av kortet innan du framkallar det igen.
Edit: Spola av kortet innan du framkallar det igen.
Skriv två OH-filmer och lägg ovanpå varandra. Ett fönster dagtid kan vara ljusbord om Du inte har något bättre. Fäst samman dem med tape. Du skall inte kunna se ljus igenom dem när de hålls upp mot en kraftig ljuskälla. Kan Du det är det meningslöst att gå vidare.
Ersätt halogenlampan med t.ex. best. nr. 63195 från Kjell & Co, det kan sättas i en vanlig armatur för 15W lysrör. Det måste förhandsbeställas om Du hämtar i butik. Gör en testexponering genom att täcka testplattan med en bit papp som Du flyttar var 5:e minut. Du skall då givetvis ha film med mönster, samma belysningsavstånd och samma glasbit över som Du använder för det riktiga kortet. De tunnaste linjerna Du tänker använda bör finnas med på testkortet.
Framkallningen tar under en minut med kort från Conrad/Bungard och framkallare från Electrokit/Welleman. Skölj noggrannt med vatten omdelbart när framkallnngen är klar. Mönstret skall framträda tydligt och all lack vara borta runt omkring. När Du etsar så gör det i dämpad belysning. Kortet är fortfarande ljuskänsligt.
Ditt resultat ser ut som om det var underexponerat. Ser ut sm om där är en rektangulär "skugga" från där filmen legat och det är ett säkert tecken på underexponering. Det fungerar inte med "man tager vad man haver", UV-rör är nödvändigt, men dyr UV-låda klarar Du Dig utan.
Vill Du absolut prova med något Du redan har hemma så testa ett vanligt lysrör eller lågenergilampa med rör. Ger troligen minst lika mycket UV som en halogenlampa och mycket mindre värme.
Ersätt halogenlampan med t.ex. best. nr. 63195 från Kjell & Co, det kan sättas i en vanlig armatur för 15W lysrör. Det måste förhandsbeställas om Du hämtar i butik. Gör en testexponering genom att täcka testplattan med en bit papp som Du flyttar var 5:e minut. Du skall då givetvis ha film med mönster, samma belysningsavstånd och samma glasbit över som Du använder för det riktiga kortet. De tunnaste linjerna Du tänker använda bör finnas med på testkortet.
Framkallningen tar under en minut med kort från Conrad/Bungard och framkallare från Electrokit/Welleman. Skölj noggrannt med vatten omdelbart när framkallnngen är klar. Mönstret skall framträda tydligt och all lack vara borta runt omkring. När Du etsar så gör det i dämpad belysning. Kortet är fortfarande ljuskänsligt.
Ditt resultat ser ut som om det var underexponerat. Ser ut sm om där är en rektangulär "skugga" från där filmen legat och det är ett säkert tecken på underexponering. Det fungerar inte med "man tager vad man haver", UV-rör är nödvändigt, men dyr UV-låda klarar Du Dig utan.
Vill Du absolut prova med något Du redan har hemma så testa ett vanligt lysrör eller lågenergilampa med rör. Ger troligen minst lika mycket UV som en halogenlampa och mycket mindre värme.
- Klas-Kenny
Jag är förvånad över hur jämn belysningen blev av vanlig lampa.
I alla fall så tror jag på för kort belysningstid.
OH'n tycker jag inte det ser ut att vara något fel på, det ser skarpt och bra ut, men runt om är det troligen för lite lyst.
Tips: Börja med en liten bit av kortet i taget tills du fått till lagom belysningstid, så slipper du slösa bort hela kort.
I alla fall så tror jag på för kort belysningstid.
OH'n tycker jag inte det ser ut att vara något fel på, det ser skarpt och bra ut, men runt om är det troligen för lite lyst.
Tips: Börja med en liten bit av kortet i taget tills du fått till lagom belysningstid, så slipper du slösa bort hela kort.
Jag använder Lysrör som är 13 watt som sitter i min skrivbordslampa, har hört att andra har använt liknande och fått ganska bra resultat, men inte jag.. belysningen varade i ca 10 minuter och avståndet från lampa och kort var ca 18-20 cm..
Kanske är det så att belysningen ska ta runt 15 minuter eller så.. för att det ska bli tydligt framkallat ?
Ang etsningen.... fattar inte vad som fick snett.. antingen säljer kjell totalt värdelöst etspulver... vilket jag inte kan tänka mig eftersom jag vet att många skolor osv köper dessa produkter av dom, eller så är bruksanvisningen totalt värdelös.. vilket jag heller inte kan tro.. nån borde ha klagat för länge sen isånna fall.. ??
Min temp i etsbadet var 30-40 nånting.. mest hela tiden dessutom...
Etsningen behöver jag tips om... kan jag inte få bort kopparen så har det ingen betydelse om jag har ett bra framkallat kort eller inte..
Kanske är det så att belysningen ska ta runt 15 minuter eller så.. för att det ska bli tydligt framkallat ?
Ang etsningen.... fattar inte vad som fick snett.. antingen säljer kjell totalt värdelöst etspulver... vilket jag inte kan tänka mig eftersom jag vet att många skolor osv köper dessa produkter av dom, eller så är bruksanvisningen totalt värdelös.. vilket jag heller inte kan tro.. nån borde ha klagat för länge sen isånna fall.. ??
Min temp i etsbadet var 30-40 nånting.. mest hela tiden dessutom...
Etsningen behöver jag tips om... kan jag inte få bort kopparen så har det ingen betydelse om jag har ett bra framkallat kort eller inte..