Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Såhär ser tankarna ut just nu... kan inte avslöja vad det ska bli än.. men mer bilder kommer kanske imorgon när jag satt igång med själva kretskortet... :D

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Rent bara sådär har du för små paddar och ledarna i klenaste laget.
Sedan får du säkert problem om du använder OH-film, det är för dålig kontrast och då blir det ytterst kinkigt med exponeringstiden. Vanligt vitt 80grams papper lär vara bättre, sedan finns ritfilm som jag använt de senaste 10 åren.

Halogenlampa tror jag inte riktigt på, mest IR i den.
Med skrivbordslampa (vanligt lysrör) behövs nog mer än 10-20 minuter, men det är bara att testa.
Hittar du en gammal kvartslampa så går det på 5-10 minuter (beror alltid på avståndet)

Vill du inte handla hos XXXX så finns det propplösare, väteperoxid och saltsyra hos färghandlarn. Vatten har du i kranen.

Protte
monstrum

Inlägg av monstrum »

Halogenlampa funkar ypperligt. Mest IR, men med tillräcklig effekt så får man lika mycket UV ändå. Som sagt, kan bekräfta att en 500 W bygglampa utan glas exponerar ett kort på ca 3 minuter.
OH-film funkar klockrent, dubbla utskrifter på samma blad om skrivaren är tillräckligt bra, eller två OH-blad på varandra. Nästan enda sättet ifall man vill synka in tvålagerskort.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo jag förstod väl att det skulle behövas dubbel utskrift, med ritfilm går det med en och man har inget passningsproblem.

Protte
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

prototypen skrev:Rent bara sådär har du för små paddar och ledarna i klenaste laget.
Sedan får du säkert problem om du använder OH-film, det är för dålig kontrast och då blir det ytterst kinkigt med exponeringstiden. Vanligt vitt 80grams papper lär vara bättre, sedan finns ritfilm som jag använt de senaste 10 åren.

Halogenlampa tror jag inte riktigt på, mest IR i den.
Med skrivbordslampa (vanligt lysrör) behövs nog mer än 10-20 minuter, men det är bara att testa.
Hittar du en gammal kvartslampa så går det på 5-10 minuter (beror alltid på avståndet)

Vill du inte handla hos XXXX så finns det propplösare, väteperoxid och saltsyra hos färghandlarn. Vatten har du i kranen.

Protte

Det är det första schemat jag har ritat i hela mitt liv.. finns säkert massa som är lätt och svårt att veta för nån som inte har nån koll... men nog ska jag försöka få till en ritning med lite grövre banor och lödöar..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

monstrum skrev:Halogenlampa funkar ypperligt. Mest IR, men med tillräcklig effekt så får man lika mycket UV ändå. Som sagt, kan bekräfta att en 500 W bygglampa utan glas exponerar ett kort på ca 3 minuter.
OH-film funkar klockrent, dubbla utskrifter på samma blad om skrivaren är tillräckligt bra, eller två OH-blad på varandra. Nästan enda sättet ifall man vill synka in tvålagerskort.

Men du... 500 Watts halogenlampa lär ju ska smälta OH filmen hur lätt som helst... så hur långt ifrån ska lampan vara då.. ? en halvmeter eller nåt sånt... ?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Detta är kanske bättre.. ? tjockare banor och lite större lödöar...

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om det är den första layout du gör så är den förbaskat snygg, för enkelsidigt så brukar det vara lämpligt med 80 mil/2 mm pad om det ryms.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu blev det inte lika snyggt, ta bort "blafforna"

Protte
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Låt mig klargöra nåt här.. 80mil/2mm...vad betyder det.. ?

Kan som sagt inget alls om termer ang kretskort och sånt.. jag har lödit sen barnsben och kan en del om olika vanliga komponenter.. men har aldrig tillverkat kretskort.

Om den sista ritningen blev hyfsad bra så ska jag ta o slänga in en liten signatur åxå... så man kan spara och minnas... osv osv..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mil - Thou = 1/1000" dvs 0.0254 är 1 thou så då blir 80 mils = 2.032mm
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fattar inget alls av det där...

Vart ska dom måtten vara nånstans.. ?

Har den nån speciell betydelse.. ?
sneaky

Inlägg av sneaky »

Om jag tolkar prototypen rätt så menar han att det är lämpligt att ha "pads", eller lödöar, som är i storleksordningen 80mil. mil är en måttenhet och tecno beskrev hur 80mil omräknat blir ~2mm.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Felet var kanske att skriva pad, pad=lödö. Måttet anger diametern på lödön.
Någonstans i ditt routande (finna väg för ledare) har du måsta ange måttet på lödön (om det inte som i mitt sätts ett av måtten som default (förval).

Sedan kan vi ta ordet "via" ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Via ) som är latin för gata (eller väg)

För att ta sig från ena sidan av ett dubbelsidigt mönsterkort till den andra måste man ha en väg, ett viahål. Proffsen lägger metall i hålet, övriga sätter dit en tråd och löder.

Ska du hålla på med mönsterkort så är det en hel del amerikanska du får ta till dig.

Varför är koppartjockleken (den vanligast) just 35 um? varför inte 30 eller 40? jo amerikanarna tycker om att ta en viss mängd och se hur långt det räcker (bränsleförbrukning mäts hur långt man kommer på en gallon), men nu var det koppar, man tog en mängd koppar och bankade ut den till en viss yta och det råkade bli ungefär 35 um.

Laminatet är ung 1,6 mm = 1/16 tum, avstånden mellan benen på IC, 1/10 tum, bredden 3/10 (normalt).

Bara nu för att krångla till det hela så måttsätts många ytmonterade kretsar i mm, så jag sitter och räknar om det till tum.....

Det blev nog lite OT men...

Protte
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ok.. mycket info... det engelska språket har jag inga större problem med..

Blev lite mycket info kanske.. för min del tror jag inte jag måste lära mig så mycket om mått och sånt eftersom jag som sagt inte ska ha nån serietillverkning.. ska göra ett par kort på skoj bara, blir lödöarna bra och banorna bra så kan man väl köra på det.. ? utan att måsta konvertera i olika mått för att se om det ser bra ut i en tabell.. ??
Skriv svar