Exponerings-låda med UV-LEDs

Berätta om dina pågående projekt.
Boost
Kontakt:

Limma LEDar

Inlägg av Boost »

Lim kan funka. Tänk bara på att om nån går sönder så blir det jobbigare att byta. Kolla också så att inte limmet av nån anledning leder ström nått vidare. Just saying.
Boost
Kontakt:

Re: Exponerings-låda med UV-LEDs [fail]

Inlägg av Boost »

Har gjort ett exponeringstest till nu med slipade LEDar och att slipa LEDarna gjorde ljuskäglan jämn men å andra sidan så bryts ljuset så att en del går ut åt sidorna av LEDen. Det dubblade exponeringstiden till upp mot 6 minuter. Har skissat lite på större LED-kort men frågan är om det är värt besväret. Fördelarna med LEDar framför lysör som jag ser det är att LEDarna behöver inte värmas upp och håller sin styrka under lång tid. Nackdelarna är att de är väldigt känsliga och måste ha kontrollerad ström och spänning för att inte bli för varma och gå sönder. Att kontrollera lysrör via relä med mikrokontroller är lika lätt som att slå på och av strömmen med en FET eller likn. Sedan är det lite dyrare med lysrör. Man får 2 UV-lysrör, hållare, reaktor och tändare på Kjell & Co för 565. Man får 100 LEDar för 44kr inkl. frakt på eBay och kort från Electrokit för en 50-lapp.

Jag har inte helt gett upp tanken på en UV-LED-box men det verkar så mycket enklare med lysrör. Kanske inte lika fräckt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag står kvar vid mitt tips om en svepande låda av en gammal trasig scanner :)
Scannern är inte direkt svår att få tag på gratis eller billigt, och komponentkostnaden är inte stor, några lysdioder och en microprocessor som styr (+ lite kringkomponenter för ett par tior). Behövs inte ens direkt någon avancerad kod, på min låda bestämmer jag avstånd i tio steg som visas på en 7-segment display, och körs med hårdkodad hastighet.

Sen så är det ju fräckare än både lysrör och "fasta" lysdioder :badgrin:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Klas-Kenny: Exponeringstid i din låda?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Walle: Uhh, vet inte riktigt, har aldrig räknat på det utan bara testat mig fram till det fungerat bra.

En uppskattning är ca 25-30sek/cm. Då med tre rader lysdioder monterade så nära varandra som någonsin är möjligt, ca. 4cm avstånd från kortet.
Boost
Kontakt:

Nya tag

Inlägg av Boost »

Jag har funderat och bestämt mig för att ta nya tag och se det första kortet som en väl fungerande prototyp att ta lärdom av. Jag ska beställa en ännu större mängd UV-LEDs och göra LED-kortet större. Minst 160x233, kanske större. Förhoppningsvis så hittar jag någorlunda billiga LEDar som har större vinkel som fortfarande lyser bra. Vill helst inte slipa LEDarna. Jag lurar också på att skippa resistorn i varje serie och istället strömbegränsa med ett gäng LM317.

Vad är där för nackdelar att koppla ett antal serier om 4 LEDar till en LM317 som är stabbad till den totala strömmen istället för att försöka hålla en konstant spänning och en resistor i varje serie?

Finns det några bättre sätt att begränsa strömmen till LEDarna som gör att de håller länge fastän de lyser bra?

Jag har märkt att när jag kopplat hela kortet till ett lab.agg. och satt strömbegränsningen till 860mA (eller därikring) så håller sig LEDarna på samma ljusstyrka även om spänningen fluktuerar och de blir inte heller så varma.

Om man gör lödöarna till LEDarna så stora som det får plats på kortet, hjälper det till att avleda värmen?
Finns det några andra sätt att effektivt (och praktiskt) kyla vanliga plast-LEDar?
Borre

Re: Exponerings-låda med UV-LEDs

Inlägg av Borre »

Flera parallellkopplade serier till en LM317 fungerar inte, den serie med lägst spänningsfall tar större delen av strömmen. Det blir samma sak som om man kopplar ett motstånd till flera parallellkopplade lysdioder.

Kan du inte använda högre spänning istället och fler lysdioder i serie?
24V eller så, färre motstånd/LM317 åtgår och det hela blir lite enklare.
Boost
Kontakt:

Re: Exponerings-låda med UV-LEDs

Inlägg av Boost »

Borre skrev:Kan du inte använda högre spänning istället och fler lysdioder i serie?
24V eller så, färre motstånd/LM317 åtgår och det hela blir lite enklare.
Det är en tanke. Det märktes inte på min prototyp att vissa serier blev ljusare än andra (inte ens när jag körde utan strömbegränsning i lab.agg:et). Där satt en resistor i varje serie dock.
Skriv svar