Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Jag har tänkt att tillverka ett kretskort med nåt som på engelska heter Ferric Chloride... vad är det svenska namnet för det och vart kan man köpa det ??

Det är ett litet kretskort det är frågan om.. och har tänkt använda mig att den enklaste metoden utan att använda UV ljus, skriva ut layouten på ett blankt fotopapper och värma över den
på kretskortet för att sen borra hålen och sist lägg det i ett bad med Ferric Chloride. Ser ut att vara simpelt som tusan bara man gör på rätt sätt.

Vart köper jag Ferric Chloride ??

Tacksam för svar.....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Järnklorid.
Bäst fungerar det om vätskan hålls i rörelse.

(Edit, har inte använt det till kretskort så jag vet inte, men till tjockare metall är det vanligt med byggen med en motor och ett hjul med dobbar och karet upphängt på så vis att det kan vicka fram och tillbaka men ett kretskort är ju mycket tunn koppar)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ok så det är Järnklorid jag ska ha då... har sett massa filmer på youtube där dom använder detta för att tillverka sina egna kretskort.. resultatet har blivit mycket bra tycker jag..

Men frågan är vart man kan köpa Järnklorid.. ??
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Finns nog tex hos http://www.sagitta.se/ eller motsvarande (sök under "kemi" så hittar du en lista med kemikalier har för mig det skall finnas där, men misstänker de bara säljer kemikalier till skolor och företag) eller http://www.heraco.se/ (heraco var bättre förr då hade de massor med överskottsmateriel och annat, nu har de mest junk) tex men borde inte vara alltför svårt att hitta billigare tycker man. :humm:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Har sett att man ska blanda 1Kg Järnklorid till 1 liter vatten... då kan man ju blanda det i en syratålig flaska och så kan man tömma upp bara det man behöver vid varje tillfälle och sen sätta på korken och spara det man inte använder.. ? eller blir det förstört fort när det står.. ??

Har kollat lite och hört att man kan köpa järnklorid på apoteket åxå.. ???
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde inte bli förstört tycker man, man tycker ju det borde indunsta tillbaka till pulver om vattnet avgår. Edit: Sagt med reservation för eventuella faktafel...

Kan fortfarande finnas på apoteket om du har tur, man kan ju alltid fråga iaf, *tror* inte det är restriktioner på det som med tex svavelsyra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Här fans det också
http://www.ibwahlstrom.se/epages/IBWAHL ... cts/624070
Enligt dem...
"Järnklorid bitar 1kg
För etsning av kopparplåt, spädes med 2-4 delar vatten . Optimal verkan fås med 1kg järnklorid till 2,5 liter vatten. Packat i praktisk plastburk"
Senast redigerad av Mizzarrogh 12 februari 2011, 22:39:12, redigerad totalt 1 gång.
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Finns nog ganska många inlägg här på forumet om "toner transfer-metoden" om man söker. Verkar funka hyfsat när man hittat rätt metod. Men det verkar vara avhängigt av flera parametrar som t.ex. rätt papper, rätt lasertoner och sättet att värma över tonern på laminatet. Men att använda järnklorid till etsning är nog inte så vanligt idag. Vet att vi hade det när jag gick i skolan. Finns ju "enklare" kemikalier att använda, t.ex. natriumpersulfat. Finns att köpa på t.ex. Kjell & Co och de flesta firmor som säljer komponenter. Eller det finns kanske någon speciell anledning till att använda just järnklorid?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Tittar man på Apotekets hemsida så verkar det finnas.. men det står att det även säljs med recept.. så vad ska man ha för sjukdom för att få köpa Järnklorid.. ? :shock:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

sugarman64 skrev:Finns nog ganska många inlägg här på forumet om "toner transfer-metoden" om man söker. Verkar funka hyfsat när man hittat rätt metod. Men det verkar vara avhängigt av flera parametrar som t.ex. rätt papper, rätt lasertoner och sättet att värma över tonern på laminatet. Men att använda järnklorid till etsning är nog inte så vanligt idag. Vet att vi hade det när jag gick i skolan. Finns ju "enklare" kemikalier att använda, t.ex. natriumpersulfat. Finns att köpa på t.ex. Kjell & Co och de flesta firmor som säljer komponenter. Eller det finns kanske någon speciell anledning till att använda just järnklorid?

Jag vill slippa använda UV ljus... har ingen lust att varken köpa eller bygga en sån låda... därför tänkte jag att Järnklorid verkar smidigt och bra.. eller finns det annat som funkar lika som järnklorid ? så man slipper använda UV lyse.. ?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Järnklorid fanns även hos tex konstnärsbutiken jag länkade till.

UV ljuset har endast till uppgift att härda fotoresisten om man använder sådan, den har ingen praktisk betydelse för etsningsprocessen i sig.

Edit: Det finns en mängd kemikalier som fungerar, men natriumpersulfat är som sagt vanligast här idag, finns tex hos Elfa, Kjell, mfl.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kör du toner-transfer eller gamla herderliga "old scool" metoder såsom handpennor, vax, specialtape eller liknande behöver du inte UV ljus.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Så men Natriumpersulfat behöver man heller ingen UV lampa..

Jag kan inget om detta.. så låt mig kolla lite här..

Hur vida man överför mönstret med OH papper och UV ljus eller fotopapper och strykjärn har inget med själva etsningen att göra.. det är väl som du sa bara själva metoden för överföringen av layouten för kretskortet som är skillnaden.. ??

Ja men kan man köpa det man behöver på tex kjell kan man ju bara bränna dit och köpa och sen börja sitt lilla projekt..
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, korten med fotoresist är specialbelagda och fungerar ungefär som ett fotografi som exponeras med UV ljus.
I princip kan du använda vad som som står emot syran, tex vax, lack, paraffin, gummi, etc. Finns särskilda tuschpennor och fin tape med lack som står emot syran men är lätt att ta bort sedan.

Om du kör toner transfer så är mitt tips att du försiktigt värmer litet extra med järnet över tunna banor och andra små detaljer för att minska rasterverkan.
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Helt korrekt. Den enda gång jag kan tänka mig att det spelar någon roll vilken etsvätska man använder är om vätskan är så aggresiv så att den fräter bort det material som ska skydda den del av kortet so inte ska etsas. Tror inte att det är något problem när det gäller TT-metoden. Tror även att du kan överföra med UV utan att han en UV-box. Finns UV-ljus i många ljuskällor. Tror att det finns i vanliga lysrör och i halogenlampor. Bara det att man måste belysa betydligt längre. Finns säkert någon här på forumet som kan bekräfta och dela med sig av sina erfarenheter av detta.
Skriv svar