Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Jag har ett tag byggt på en radiostyrd pistmaskin. Motorerna jag använder är vanliga 540-motorer (borstade med växellåda). Dessa sittar inbyggda i ett rör av glasfiberarmerad plast, ganska tight.
Jag matar dem med fartreglage som klarar 20A (har 2 st) batteriet kan leverera 250A och är 2 celler Li-ion.
Problemet jag har är att pistmaskinen går bra att köra ca 1-2 minuter sedan tappar den kraften totalt. Om då låter den vila 20-30 minuter så går det att köra igen, detta går att upprepa många gånger, spänningen sjunker aldrig under 7.4 volt även vid last. Satte en termometer på gaveln till motorn, den var alltså i fria luften men lite inknölad, ser där att temperaturen stiger till 30-35 grader ganska snabbt. temperaturen ute är -3 (alltså luften som kan leta sig ner mot sensorn är -3). Gissar att temperaturen inne i motorn är mycket högre.
Hur påverkar detta effektiviteten, är det därför den blir kraftlös?
Jag matar dem med fartreglage som klarar 20A (har 2 st) batteriet kan leverera 250A och är 2 celler Li-ion.
Problemet jag har är att pistmaskinen går bra att köra ca 1-2 minuter sedan tappar den kraften totalt. Om då låter den vila 20-30 minuter så går det att köra igen, detta går att upprepa många gånger, spänningen sjunker aldrig under 7.4 volt även vid last. Satte en termometer på gaveln till motorn, den var alltså i fria luften men lite inknölad, ser där att temperaturen stiger till 30-35 grader ganska snabbt. temperaturen ute är -3 (alltså luften som kan leta sig ner mot sensorn är -3). Gissar att temperaturen inne i motorn är mycket högre.
Hur påverkar detta effektiviteten, är det därför den blir kraftlös?
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?

Resistansen ökar en del med ökande temperatur, men jag tycker inte att motorn borde bli helt orkeslös av det. Det ligger nog något annat bakom än resistansökningen.
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Jag funderade på om magneterna tappade kraften vid stigande temperatur?
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
jo det gör dom curie punkten
men det är vanligtvis ganska högt i temperatur
gissar på att något går så tungt att det nästan skär, och efter avsvalning går lättare igen
känn på hur tungt motoraxlen går före och efter den stannat
men det är vanligtvis ganska högt i temperatur
gissar på att något går så tungt att det nästan skär, och efter avsvalning går lättare igen
känn på hur tungt motoraxlen går före och efter den stannat
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Hade en teori om att det beror på att det packas snö i banden, men efter att ha dragit den fram och åter i snön så det var snö packad redan innan jag startade så kom den teorin lite på skam, det kanske kan vara så i alla fall.
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Det är inte fartreglagen som blir för varma då?
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Vad är det för magneter i en 540?gvs skrev:Jag funderade på om magneterna tappade kraften vid stigande temperatur?
Vanliga enkla neodymmagneters curietemperatur är 80°C.
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Vet inte vad det är för magneter, men det kan ju stämma. Jag ska experimentera lite med och lägga annan last på motorerna än snötyngda band.
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Ganska säkert vanliga feritmagneter i 540 motor. Tror mer på att de är fartreglaget som bottnar.
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Men varför skulle det funka bra i början?
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
En "vanlig" 540 har garanterat keramiska magneter, vilka tål avsevärt högre temperatur än neodymiumvarianten. Motor kommer fungera bra så länge den inte luktar bränt.
jag har magnetiseringsmaskin för 540-motor ifall du är orolig och ge dom en extra knuff.
jag har magnetiseringsmaskin för 540-motor ifall du är orolig och ge dom en extra knuff.
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Hej, apropå det här med att magneter tappar kraft med stigande temperatur, har jag stött på detta via jobbet.
Jag har monterat stora permanentmagnetiserade ac motorer i 11kw klassen. i dokumentationen till dessa står att läsa att magneterna tar permanent skada vid temperaturer över 125grader och att kraften i dom avtar över 90grader men att detta är tillfälligt då kraften återkommer när temperaturen sjunker. vet dock inte vad det är för typ av magneter i dessa.
Jag har monterat stora permanentmagnetiserade ac motorer i 11kw klassen. i dokumentationen till dessa står att läsa att magneterna tar permanent skada vid temperaturer över 125grader och att kraften i dom avtar över 90grader men att detta är tillfälligt då kraften återkommer när temperaturen sjunker. vet dock inte vad det är för typ av magneter i dessa.
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Dc motorer har ju den egenheten att varvtalet stiger när magneterna börjar bli dåliga, gäller då obelastad motor.
Vet inte så mycket om "540" motorer men kan det vara någon internt överhettningskydd i motorn typ PTC motstånd ?
Kjelle
Vet inte så mycket om "540" motorer men kan det vara någon internt överhettningskydd i motorn typ PTC motstånd ?
Kjelle
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Låter som det är neodymvariant, dessa tappar 1%/grad C om jag minns rätt.Pronic skrev:Hej, apropå det här med att magneter tappar kraft med stigande temperatur, har jag stött på detta via jobbet.
Jag har monterat stora permanentmagnetiserade ac motorer i 11kw klassen. i dokumentationen till dessa står att läsa att magneterna tar permanent skada vid temperaturer över 125grader och att kraften i dom avtar över 90grader men att detta är tillfälligt då kraften återkommer när temperaturen sjunker. vet dock inte vad det är för typ av magneter i dessa.
Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?
Det självklara testet är att koppla batteriet direkt till motorerna, ska testa det i brant backe med mycket snö, om den orkar det så kan jag utesluta motorerna.