PWM-problem
Re: PWM-problem
Men då är det förmodligen så att det är min transistor som helt enkelt går sönder pga. för hög ström genom den?
Såg att vid uppstart av motorn visade multimetern 850 mA, vilket är skrämmande nära 1 A. Eftersom multimetern heller inte är allt för snabb så finns det risk att den gräns på 1 A överskridits.
Tycker du det är bäst att köra en FET-koppling som jag visade några inlägg tidigare? Kan man i en FET-koppling anta att det går 0 A mellan Gate och Source? Eller behöver jag göra en spoänningsdelning som jag gjort på bilden?
Såg att vid uppstart av motorn visade multimetern 850 mA, vilket är skrämmande nära 1 A. Eftersom multimetern heller inte är allt för snabb så finns det risk att den gräns på 1 A överskridits.
Tycker du det är bäst att köra en FET-koppling som jag visade några inlägg tidigare? Kan man i en FET-koppling anta att det går 0 A mellan Gate och Source? Eller behöver jag göra en spoänningsdelning som jag gjort på bilden?
Fast iofs, så begränsas ju basströmmen till ~20 mA, vilket neligt tabell för transistorn "bara" bör ge 800 mA. Så transistorn borde ju begränsa strömmen genom motorn?
Ifall transistorn begränsar strömmen betyder det att den inte bottnar, och är antagligen förklaringen till varför den blir varm. Det var väl för att skona transistorn du ville begränsa strömmen från början?
Du kan mäta ifall den är bottnad genom att mäta spänningen mellan kollektor och emitter (U_CE) med 100% duty. Ge även motorn lite belastning för att se hur mycket det påverkar U_CE.
Använd en FET som öppnar med logikspänning på gaten. Motståndet mellan gaten och jord ska vara så stort att det inte påverkar spänningen på gaten nämnvärt (10k-100k, typ). Det är bara där för att hålla gaten låg när PIC-pinnen är ingång (vilket den är efter reset t.ex.).
Du kan mäta ifall den är bottnad genom att mäta spänningen mellan kollektor och emitter (U_CE) med 100% duty. Ge även motorn lite belastning för att se hur mycket det påverkar U_CE.
Använd en FET som öppnar med logikspänning på gaten. Motståndet mellan gaten och jord ska vara så stort att det inte påverkar spänningen på gaten nämnvärt (10k-100k, typ). Det är bara där för att hålla gaten låg när PIC-pinnen är ingång (vilket den är efter reset t.ex.).
Jag behöver inget motstånd mellan utgången på processorn och gaten då? Utan bara ett motstånd mellan gata och jord?
Du har ju själv svarat på frågan.
Transistorn blir väl inte helt bottnad, finns ett spänningsfall över denna som är större, kan ana Vce*ström på 800mA gör att det blir varmt.
En switchad transistor behöver snabba flanker på Vbe för att den ska vara i det linjära området så lite som möjligt.
En PIC utgång kan jag ana inte ska belastas mer än 20mA.
En MOSFET bottnar vid ca 2V (kika i databladet), pulldown motståndet är också smart att ha om PIC tappar utgången till högohmig, då stängs garanterat transistorn av.
Kör man transistorn i det linjära området är risken stor att spänningen*strömmen blir för stor och transistorn går sönder.
Det är troligen smartare att köra med en MOSFET, eller ev. en darlingtonkopplad bipolär transistor då du "bara" har 20mA från din PIC.
En MOSFET drar i storleken nA, så den är att försumma.

Transistorn blir väl inte helt bottnad, finns ett spänningsfall över denna som är större, kan ana Vce*ström på 800mA gör att det blir varmt.
En switchad transistor behöver snabba flanker på Vbe för att den ska vara i det linjära området så lite som möjligt.
En PIC utgång kan jag ana inte ska belastas mer än 20mA.
En MOSFET bottnar vid ca 2V (kika i databladet), pulldown motståndet är också smart att ha om PIC tappar utgången till högohmig, då stängs garanterat transistorn av.
Kör man transistorn i det linjära området är risken stor att spänningen*strömmen blir för stor och transistorn går sönder.
Det är troligen smartare att köra med en MOSFET, eller ev. en darlingtonkopplad bipolär transistor då du "bara" har 20mA från din PIC.
En MOSFET drar i storleken nA, så den är att försumma.
Nej, du behöver inget motstånd i serie, bara ett ner till jord. på 10k eller så.
Hm...har nu även provat med följande transistor. Även den blir kokhet och jag förmodar att den pajjat då den leder oavsett hur jag sätter basingången, jord eller ej.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 102734.pdf
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 102734.pdf
625mW klarade den.
Om du körde med 800mA och har spänningsfall på 1V när den är helt bottnad, så blir det inte så bra med den.
Den har trevlig förstärkning vad jag kunde se.
Om du körde med 800mA och har spänningsfall på 1V när den är helt bottnad, så blir det inte så bra med den.
Den har trevlig förstärkning vad jag kunde se.
Men tusan också, det missade jag
eftersom det står att collectorströmmen kan vara 1 A tycker jag att den borde klara mer än 0.6 mW? Känns konstigt att den ska kunna ta 1 A men ändå inte klara effekten som hamnar över den.

Då måste man troligen kyla bort värmen. Det är bättre att ta en lite kraftigare transistor, speciellt om du ska köra pulsad på den.
Jag har gjort samma misstag som du, körde en transistor som strömbegränsare på 2A och en spänning på 20V, det ger i runda slängar 40W över transistorn, vilket den inte klarade, den var specad på ca 2W utan kylning, om jag minns rätt.
Jag har gjort samma misstag som du, körde en transistor som strömbegränsare på 2A och en spänning på 20V, det ger i runda slängar 40W över transistorn, vilket den inte klarade, den var specad på ca 2W utan kylning, om jag minns rätt.
Ah, är så irriterande bara att man gör dem missarna
Men om jag kör med en FET med TO-220 kapesel borde det göra susen? 
Vad är egentligen skillnaden mellan en J-FET och MOS-FET? Är MOS-FET en J-FET med isolation för Gaten?

Vad är egentligen skillnaden mellan en J-FET och MOS-FET? Är MOS-FET en J-FET med isolation för Gaten?
>> Jag behöver inget motstånd mellan utgången på processorn och gaten då?
> Nej, du behöver inget motstånd i serie,
Komplett felaktigt svar !! Inget svar alls hade varit bättre...
Man ska *alltid* ha antingen ett motsånd som garanterar att strömmen
genom port-pinnen på processorn begränsas till vad databladet säger.
Eller, om man behöver, så använder man en riktig "mosfet-driver".
Notera att en power MOSFET lätt kan dra ett par *A* på gaten
vid själva omslaget, och igentligen är det det man vill uppnå, för
att få snabba omslag och därmed också begränsa effektutvecklingen
i MOSFET transistorn.
Det generella problemet du verkar ha är att du inte har en "balans"
i valet av komponenter. D.v.s specen på transistorn (oavsett om det
är bipolär eller MOSFET) är inte anpassad till det som ska drivas (motorn).
Ska du köra det hela vid 5 KHz som nämndes tidigare så är den än
viktigare att "göra rätt" från början. Om du t.ex skulle kunna köra
motorn på 500 Hz så blir effektutvecklingen i MOSFET transistorn
betydligt lägre.
> Nej, du behöver inget motstånd i serie,
Komplett felaktigt svar !! Inget svar alls hade varit bättre...
Man ska *alltid* ha antingen ett motsånd som garanterar att strömmen
genom port-pinnen på processorn begränsas till vad databladet säger.
Eller, om man behöver, så använder man en riktig "mosfet-driver".
Notera att en power MOSFET lätt kan dra ett par *A* på gaten
vid själva omslaget, och igentligen är det det man vill uppnå, för
att få snabba omslag och därmed också begränsa effektutvecklingen
i MOSFET transistorn.
Det generella problemet du verkar ha är att du inte har en "balans"
i valet av komponenter. D.v.s specen på transistorn (oavsett om det
är bipolär eller MOSFET) är inte anpassad till det som ska drivas (motorn).
Ska du köra det hela vid 5 KHz som nämndes tidigare så är den än
viktigare att "göra rätt" från början. Om du t.ex skulle kunna köra
motorn på 500 Hz så blir effektutvecklingen i MOSFET transistorn
betydligt lägre.
Senast redigerad av sodjan 10 februari 2011, 19:44:16, redigerad totalt 1 gång.
MOSFET leder ström när spänning läggs på Gate.
JFET leder inte ström när spänning läggs på Gate.
JFET leder inte ström när spänning läggs på Gate.