Bli installationselektriker - Vad krävs egentligen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GFEF

Re: Bli installationselektriker - Vad krävs egentligen?

Inlägg av GFEF »

Glenn
>bara en behörig elektriker som officiellt sett tog ansvar för allt.

Vad jag käner till ÄR det så fortfarande..........

Är endast EN ansvarig person på varje firman,
som räknas enligt elbehörighets lagen.....
För att elbehörighet skall var aktiv krävs också,
giltig ansvarsförsäkring.

Någon tidsgräns på behörighetsn finns ej.....
Inte heller krav på vidare utbldning....

Betecknigarna A, B och C-behörigheter upphörde för 20-30 år sedan.

I dag enligt EU-reglar ?

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Beho ... ghetskrav/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag vet bara att jag läste om att man ville ändra på det, men det kanske aldrig blev så.

Det är ju faktiskt lite märkligt att det är såpass höga krav för att bli elektriker, men sen kan vem som helst med tummen mitt i handen göra det bara det finns en anställd elektriker.
GFEF

Inlägg av GFEF »

[quote="GFEF"]Glenn
>bara en behörig elektriker som officiellt sett tog ansvar för allt.

Vad jag käner till ÄR det så fortfarande..........

Är endast EN ansvarig person på varje firman,
som räknas enligt elbehörighets lagen.....
För att elbehörighet skall var aktiv krävs också,
giltig ansvarsförsäkring.

Någon tidsgräns på behörighetsn finns ej.....
Inte heller krav på vidare utbldning....

Betecknigarna A, B och C-behörigheter upphörde för 20-30 år sedan.

I dag enligt EU-reglar ?

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Beho ... ghetskrav/[/quote]

En enkelt svar på fråga "Bli installationselektriker - Vad krävs egentligen?".

Sök arbete på en el-firma med en ansvarig Allmän behörig elektrike som chef när denna kan skriva under intyg på uppfyllda praktikrav gå de kurser som krävs för att kunn få behörihet.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Elsäkerhetsverket har tagit fram ett förslag till ett nytt framtida behörighetssystem. Förslaget innebär i korthet att det på samma sätt som idag ska finnas ett statligt kontrollerat och individuellt behörighetssystem.

Alla som vill utföra elinstallationsarbete på elektriska anläggningar för lågspänning ska ha ”elinstallationsbehörighet”. Den som även vill utföra elinstallationsarbete på elektriska anläggningar för högspänning ska ha ”fullständig elinstallatörsbehörighet”.
Elinstallatörsprov

Elinstallationsbehörighet ska meddelas den som avlagt godkänt elinstallatörsprov. Elsäkerhetsverket ska fatta beslut om att meddela behörighet på grundval av bevis om godkänt provresultat och i förekommande fall intyg om praktik på högspänningsanläggningar.

Yrkesmannainstitutet föreslås upphöra och därmed också kravet på att en yrkesman och den installatör som har överinseende över yrkesmannens arbete ska vara anställda i samma företag.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Endast på EF kan en så ''simpel'' fråga skapa en sådan siskussion :lol:

GFEF: Ja så kan man ju också göra, det är ju trots allt smartare, så slipper man stå där med alla kurser som behövs men ingen som vill ta emot en!
Men, tar företagen lika gärna emot lärlingar utan alla kurser klara lika gärna som om man har det?

Jag tror jag ska snacka med SYOn på skolan och se om det finnss möjlighet att läsa i alla fall ett par av de kurserna under nästa år, även om man inte gör något av det sen så kan man ju aldrig få för mycket kunskap :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men man måste ju få ut mer av sin praktik om man vet vad man gör, ofta är det bästa väll att göra praktik och teori samtidigt. Grunden bör man ju helt klart ha innan, annars misstänker jag att elektrikern man går med blir galen och tröttnar på en...
Användarvisningsbild
Pronic

Inlägg av Pronic »

Hej , läste el- installation på gymnasiet för runt 10 år sen på gymnasiet , och fick minst godkänt i alla ämnen, därigenom har jag teoretisk rätt (med rätt praktik) att få ut BB1 behörigheten. Nu i dagarna damp det ner ett brev från ecy med ett erbjudande om att läsa upp till almänbehörigheten på distans för det ringa priset av 32000kr ex moms...

På de firmor jag jobbat på som elektriker har man knappt vetat vem det egentligen är som står för behörigheten på firman (stora firmor), och har tills dagens datum aldrig varit med om att någon kollat upp de jobb jag gjort på firmans behörighet. Detta blir ju lite skumt då jag i lagens mening inte är elektriker när det kommer till att göra nåt jobb här hemma i mitt egen hus.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

ja det är skråväsende i fallande ...
Skriv svar