50W klass-B audioeffektförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: 50W klass-B audioeffektförstärkare

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad blev det för skrivare? Har funderat på att skaffa en laserskrivare ett tag nu, till stor del för kretskort, bläckstrålen jag har nu ger inga speciellt kul resultat på OH-film. Din utskrift såg bra ut!
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Jag körde på så billigt som möjligt med bra recensioner, och valde den här:

http://www.dustinhome.se/pd_5010168437.aspx

Jag har inte använt laserskrivare så mycket så jag kan inte säga något om den än (har knappt använt den heller) men den värmer upp snabbt och gör det den ska utan problem hittills, och är billig jämfört med de flesta andra modeller jag kikade på. Sen är den liten också, inte mycket större än min bläckstråle och får lätt plats på skrivbordet. Obs: svartvit!

Om man vill ha mer funktionalitet (kan tänka mig att många hellre har trådlös routing etc än USB-kontakt) så är www.prisjakt.nu bra ställe att leta på, går att sortera efter features och recensioner :)
Dia Copy

Inlägg av Dia Copy »

Bra skrivare men dyr i drift. Nackdelen med brother är att det finns två förbrukningsmaterial, den ena är tonern och det andra är trumma. Tonern räcker 1500 sidor (Brother Toner TN-2005) och trumman räcker 12 000 sidor (Brother DR-2005). Priset för både tonern och trumman ligger på cirka 1300-1500 kr.

Jag rekommenderar en Hp LaserJet P2015 eller en Hp LaserJet 1320.

Båda maskinerna har endast en toner och trumman är inbyggd i tonern. Så när tonern tar slut byter man samtidigt ut trumman. Det finns två tonerkassetter, den ena kallas standard och den andra kallas High. Standard kassetten räcker 3000 sidor och High räcker 7000 sidor (Gäller Hp LaserJet P2015, tonern heter Q7553A och Q7553X). För Hp LaserJet 1320 räcker tonern 2500 sidor eller 6000 sidor (Heter Q5949A och Q5949X). Priset för High tonerkassetten är 300-400 kr = Billig i drift.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Jag är inne på min andra HL2030(föregångaren) och måste säga att maken till pålitlig maskin har jag aldrig sett.Inte ett enda fel.Inte så mycket som ett fastnat ppr ens!Jag har jobbat med kopieringsmaskiner tidigare och är helt klart imponerad av den här maskinen.
Tonern kan man få för ca 400kr till min.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Nu har jag efter en evighet haft tid att göra något vettigt!

Kortet åkte in under hemmagjord UV-lysrörslåda, ned i framkallare och sen etsbad. Jag tror etsning är något av det mest frustrerande jag vet. Det tar precis så lång tid att man hinner bli helt missnöjd innan kopparen börjar släppa. Men etsningen ser ut att ha blivit så gott som perfekt (särskilt med de tjocka banor som jag använde).

Dags för borrande! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ser ju bra ut :D Dock tror jag att du ska förstärka "thermals'en"/värmeavledningarna på likriktarbryggan lite. :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Man kan brygga med tenn så blir det bra. Personligen brukar jag stänga av thermals.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Hm, nu är jag inte säker på vad ni menar, men det låter som att ni tänker på lödytorna runt den när ni pratar om thermals? Min likriktarbrygga har ben som man (som jag förstått det..) ska böja ned på undersidan av PCBn. De stora lödytorna kring den stoppade jag alltså bara dit för att ha något att löda fast de böjda benen mot. När det gäller värmeavledning så är den av maffig variant som har lite inbyggd kylfläns, och sen hittade jag en TO-220-kylis som passade fint ovanpå, så jag tänkte ha en sån också!
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jo tänkte på dessa:
Bild
Men böj benen som du sa så blir det nog bra :) Eller gör som Tekko.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Nätdel färdig! Det gick bra, det enda knepiga var att löda benen på likriktarbryggan som var allmänt knepiga och stora. Men jag har diodmätt nu i efterhand på PCBbanorna och det verkar som att den har kontakt överallt. Nu blir det att våga sig på att koppla in nätdelen till toroiden under helgen och se om något exploderar ;)
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Litet addendum, jag provade att fästa kylelement på likriktaren eftersom jag inte var säker på om den fick plats, men det gick finemang! Kylflänsen är alltså egentligen till för TO-220-trissor, men ser ut att bli lagom här.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Nu har jag kopplat upp hela nätdelen för testning. Likriktning och glättning fungerade fint, men dock så ville inte mjukstarten slå igång (vilket kanske inte var helt oväntat). Jag mätte runt lite och kollade att alla matningsspänningar såg vettiga ut. Sedan undersökte jag den RC-nod som jag använder för fördröjningen i kretsen, och den verkar inte riktigt nå upp till det värde den ska. Se schema nedanför, jag har märkt noden med ett "A". Den stabiliserade sig på runt 18 - 18.5V när jag mätte, och eftersom jag tar ger relädrivtransistor basspänning från denna nod genom en 18V-zener så börjar transistorn aldrig leda. I simulatorn landade den någonstans mellan 20 - 21V. Jag ska försöka lista ut om jag kan fixa det på något enkelt sätt (förhoppningsvis kanske parellelkoppla ett motstånd eller liknande för att få mer strömtillgång någonstans).
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Efter lite långvarig elektronikfrånvaro i livet har jag fixat strömförsörjningen nu! Parallelkoppling med ett 3.3k-motstånd över R3 i schemat i förra posten gjorde susen och reläerna klickar igång efter kanske strax under en sekund.

Jag testade också att koppla in min mutesignal (som ska gå till mosfets på förstärkarinputen), till ett par mosfets + lysdiod istället, och den verkade också funka som den skulle. Jag lyckades elda upp ett motstånd också när jag räknade fel på strömbegränsningen till LEDn. Brinnande komponenter kan nog bara anses som ett positivt tecken när det är strömförsörjning man bygger ;)

Jag hade inte så välanpassad belastningresistans tillhands, men ett 68ohms effektmotstånd (ger ca 0.5 A) sänkte bara plusspänningen med en halv volt eller så på likspänningsmätning @ voltmetern. Så den verkar kunna ge ström och jag får anta att allt funkar!

Dags att börja färdigställa förstärkarkortsdesignen och etsa den :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Härligt när det går bra! :)
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Etsade ett nytt kort idag, denna gång alltså en förstärkarkanal. Jag provade på att etsa hos lokala elektronikföreningen, det var rätt trevligt med doppvärmare och bubblare så man slapp stå och vispa runt själv (och trevligt att slippa blanda kemikalier i korridorsköket ;) ). Dock så blev det lite konstigt resultat i mitten, en del envis koppar som inte ville lossna trots att den inte hade någon fotoresist över sig. Etsvätskan var inte mättad för vi etsade kort efteråt också. Varför blir det så?
IMG_0444_1280x960.jpg
Ska sätta igång och pilla dit komponenter imorrn. Måste också hitta nån vettig högtalare jag kan spränga också!

Förresten, Olle (och andra eventuella intresserade), jag fick höra ett praktiskt fulhack till eagle för padstorleken! Man kan rita cirklar i pad-lagret (ovanpå padsen alltså). Mkt enkelt sätt att göra pads större på om det är en komponent man inte tänker återanvända och inte vill öka storleken på själv genom eget bibliotek. Dessutom får man det milt underhållande DRC-felet "Layer abuse"! Jag anar att det inte är ett bra sätt om man ska t.ex. skicka kortet för tillverkning, men för hobbyhackande så funkade det fint!
Skriv svar