Tänkte börja en tråd om mitt lilla hemma projekt jag funderat på nu i någon vecka. Jag och några kollegor har börjat tävla med våra små radiostyrda bilar i skala 1:27 ( http://www.mini-z.se/ ) vilket är väldigt roligt (ett tips för den som inte testat ännu

Tekniken jag tänkt använda för att identifiera bilarna hoppas jag ska kunna vara med hjälp av RFID-taggar som fästes under bilarna och som sedan läses av vid start/mål av en RFID-läsare och dess antenn som ska ligga dragen under banan som kommer vara ca 60cm bred.
RFID-läsaren ska kopplas antingen direkt via en COM-port till datorn (om läsaren stödjer det) eller via ett labbkort som först behandlar signalerna innan de skickas vidare till datorn. Och i datorn ska jag då skriva ett program som behandlar signalerna och håller reda på vilken bil och alla dess varvtider. Sedan kan tänkas att det även ska implementeras lite mer info när allt fungerar så som: snabbaste varvtid ska visas tydligt, medelvarvtid, medelhastighet m.m.
Jag har tyvärr inte lyckats hitta information om hur snabbt en avläsning från en RFID-tagg går så jag vet om den tekniken duger åt bilarna som kommer köra i mellan 10-20 km/h beroende på bana och banparti. Funkar inte detta så blir det ev en lösning med en RGB-sensor tillsammans med bilar i olika färger. Men detta känns lite tråkigare ifall någon ny bil vill vara med och köra. I för sig så kan man då ha speciella färgglada lappar som man sätter på taket på bilarna och som sedan kan tas bort enkelt igen (precis som med RFID-taggarna). Men RFID tekniken är prio 1!

Är det någon som vet responstider på RFID taggar och vilken standard man bör använda (125kHz eller 15,56MHz) eller lite annan matnyttig info innan jag köper på mig grejer och köra igång?

/Jonas