Tog av kylaren från mitt nyinköpta begagnade grafikkort (8800GT) för att rengöra den och sätta bättre kylpasta på GPUn. Minneskretsarna har dock tjockare kuddar så pasta funkar inte. Kan man återanvända de gamla? Vad kan man använda som alternativ, har ingen butik i närheten som säljer pads och tänker inte betala lika mycket i postavgift för nya pads.
Blue-tack, smälter det? Hur är det med fönsterkitt eller liknande, finns på rulle om jag inte minns fel? Eller vanligt silikon/sikaflex, hur leder dessa värme?
Kortet kommer att gå ganska hårt (folding@home, inte spel), så eventuellt skaffar jag vattenblock inom en överskådlig framtid.
Alternativ till tjockare thermal pads
Re: Alternativ till tjockare thermal pads
Om någon vet svaret så är jag också intresserad. På Powerbook G4 är chipsetet och grafikkretsen inte lika höga som cpu:n, så på dem sitter det kuddar. Inte så effektivt, och försvårar reparation. Någon har föreslagit kopparplåt men jag vill inte experimentera om jag inte vet att det elektriskt sett är okej.
Har återanvänt gamla på en Powerbook G4 jag reparerat (bara trimmat av fransiga kanter med skalpell) och den har inte gått upp i rök.JanErik skrev:Minneskretsarna har dock tjockare kuddar så pasta funkar inte. Kan man återanvända de gamla?
Vet du en postorderbutik som säljer pads?JanErik skrev:Vad kan man använda som alternativ, har ingen butik i närheten som säljer pads och tänker inte betala lika mycket i postavgift för nya pads.
Kolla upp värmeledningskoefficienten och jämför med riktig kylpasta innan du provar, sånt kan lika gärna vara isolerande som ledande. Och kolla upp elektriska isolationsförmågan också.JanErik skrev:Blue-tack, smälter det? Hur är det med fönsterkitt eller liknande, finns på rulle om jag inte minns fel? Eller vanligt silikon/sikaflex, hur leder dessa värme?
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_grease
Jag skulle klippa ut bitar ur en 1mm alu eller kopparplåt och lägga imellan kylfläns och chipp, naturligtvis med kylpasta på båda sidor.
http://www.jimmspc.fi/tuote/THERMALPAD-1MMtwse skrev: Vet du en postorderbutik som säljer pads?
Här finns en finländsk iaf.