Lite bilder som visar mina komponenter.
Servoförstärkarna från vänster till höger, X, Y, Z.
X- och Y-axelservonas skyltar.
Enkodern med borttagen kåpa. Det finns en innerkåpa av plast också som inte visas här.
Kolla den separata vita kontakten för de 2 sladdarna som leder in i motorn ( kommutering?).
Vad tror ni? Behöver encodern trimmas in på nytt för jag lossde de 4 hörnskruvarna på basplattan och på så vis ruinerat nån ev. originaltrimmning?
Den kan max vridas så mycket som det är glapp mellan skruv och skruvhål.
En närmare titt på encoderns läsare.
Den roterande glasskivan med sitt speciella nav.
När man snurrar på axeln känns allt OK. Fasta lager, mjuk rotation och inget axialspel.Jag tror motorn är OK rent mekaniskt. Den CNC-reparatören jag pratat med tror ev. att det kan vara brända lindningar i motorn och då måste den lindas om. Jag hoppas dock att så inte är fallet.
En amerikanare tror att när maskinen gått ett tag och blivit lite lösare börjar det spöka så här för att fabriklerna alltid har för höga "gain"-parametrar inställda i PLC'n. Han föreslår en sänkning, "så fixar det sig".
För övrigt så kan man lätt flytta Y-släden genom att vrida direkt på kulskruven för hand. Absolut inget som kärvar.
Skulle vilja testa några timmar med att flytta X-axelns motor till Y-axeln och driva den med Y-axelns servoförstärkare. Kan man göra det utan att ha nån motor/encoder på X-axelns servoförstärkare och bara lämna den strömsatt.