Lågeffektsändare för mellanvåg (AM 531 – 1611 kHz)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar

Lågeffektsändare för mellanvåg (AM 531 – 1611 kHz)

Inlägg av Oskar »

Får väl för att vara korrekt börja med att säga, bygg inte en dylik sändare, de är så vitt jag vet inte lagliga att använda. Om man mot förmodan använder den så är räckvidden mycket begränsad, inom hemmets väggar om man använder en trådstump till antenn. Att bli ertappad med olaglig radioutsändning är således nästan omöjligt. Mycken kommersiell utrustning (billiga switchade nätdelar mm) skitar ned etern betydligt värre än än sådan här sändare gör, så egentligen ser jag inget problem med det hela.

Problem: Gamla rörradios saknar ofta FM, och finns det FM så finns det ändå inget vettigt att lyssna på.

Lösningen på detta är en pryl som har:

* Ingång för lågnivå signalkälla (line-in), så som CD spelare, dator etc (här går vårt "programmaterial" in!).
* Visuellt hjälpmedel för att ställa in lämplig utstyrningsnivå på amplitudmodulatorn (vi vill undvika överstyrning!).
* Utgång för amplitudmodulerad bärvåg på omkring 1300kHz - 1600kHz (frekvensen skall vara justerbar).
* Linjär och i möjligaste mån distortionsfri amplitudmodulator som i "vila" ger ut en bärvåg som ligger på 50% av maximala signalnivån. På en sinussignals vågtopp blir det 100% signalstyrka på bärvågen, på vågdalen av sinusen blir det 0%. En modulator som klarar 100% modulering helt enkelt.
* För mysighetsfaktorn skall hela skapelsen vara byggd med rör.
* Stabiliserade spänningar till oscillator och modulator - frekvensmodulering måste undvikas och frekvensen skall hålla sig hyfsat stabil (inte driva över tid). Spänningarna stabiliseras med "zener-rör"!
* Kompakt. Allt inhyst på ett enda 254x152x51mm chassi.
* Nättrafo från valfri skrotat rörradio. Eller 2x250V + 6,3V (2A räcker) Vill man ha likriktarrör till anodspänningarna, det vill man :) , behövs även en separat glödlindning till denna, 5 eller 6,3V.

En VU Meter från en gammal bandspelare fick bli det så kallade visuella hjälpmedlet för inställning av modulatornivå. För att driva mätaren används ett buffertsteg som skiljer mätardrivningen från signalvägen till modulatorn, samt ett extra steg för att förstärka audiosignalen. Mellan de två stegen finns en pot för att ställa in mätarens känslighet. Vid fullt utslag på mätaren skall sändaren ha 100% modulering av bärvågen.

Oscillatorspole från electrokit.se gör att man slipper linda och mickla med egna spolar. Det är enda spolen i konstruktionen.

Frekvensen på sändaren ställs in med vridkondensator. Enda komponenten i konstruktionen som kan vara svår att hitta. Jag beslutade dessutom att hålla det frekvensspann inom vilken sändaren är justerbar begränsad till cirka 1300kHz -1600kHz. Tack vare det klarar man sig med en mindre vridkondensator på ungefär 100pF och som går bra att montera under det relativt kompakta chassit.

Preliminärt SCHEMA utan nätdel.

Bygget baseras i hög grad på en tråd på radiomuseum.org forum. RÖHREN - MODULATOR FÜR LANG- UND MITTELWELLE
Trådskaparen på radiomuseum.org har gjort ett väldokumenterat bygge och verkar ha fått goda resultat.

Det centrala i bygget är röret ECH84 (V3), som används lite som dual-gate MOSFET. Röret har två sektioner, en triod tänkt att användas som oscillator, och en "heptod" (en herrans massa galler) som har två styrgaller. På det ena styrgallret till heptoden läggs oscillatorns signal in (G1), alltså vår bärvåg. På det andra styrgallret (G3) läggs ljudsignalen in. Ljudsignalen påverkar styrkan på HF strömmen genom röret och på anoden har man då en amplitudmodulerad radiosignal. Trioden används inte som oscillator i det här fallet, utan används till att förstärka ljudsignalen innan det påförs G3. Här är jag osäker om jag verkligen skall koppla så. Men den tyske herrn hade kommit fram till att trioddelen på ECH84:an lämpade sig bäst till lågfrekvensförstärkning och inte som oscillator. Kan hända att jag ändrar den biten. Det känns mer logiskt layoutmässigt att ha oscillatorn på trioddelen av ECH84:an. Så slipper man dra HF-strålande ledningar från ett annat rör fram till G1 på ECH84. Till att börja med provar jag att kopiera bygget på radiomuseum.org så långt jag tycker det verkar vettigt.

Med hjälp av P3 justeras förspänning på G3 på ECH84 och därmed vilopunkten på modulatorn. Här justerar med man hjälp av skop tills man har en vilopunkt på 50% av maximala signalnivån på utgången.
P2 reglerar känsligheten på modulationsmätaren.
P1 reglerar styrkan hos ljudsignalen, eller programmaterialet. Justeras till att ge 100% modulation vid de ljudnivåer som signalkällan har.

Teoretisk uteffekt = ? Det är lite svårt att utläsa ur rördatabladet precis hur ECH84 röret kommer att bete sig. Det kommer att bli mycket praktiskt labbande och det teoretiska har jag helt enkelt i stort sett struntat i :)
Jag gissar på cirka 100mW ut under ideala förhållanden. Lägg därtill en ohyggligt ineffektiv antenn och risken att ställa till med något är minimal. Kommer att trimma in det hela för att begränsa räckvidden till att vara enbart inom husets väggar.

Hur intressant var detta för EF då? Själva prylen kanske inte är användbar för så många, men ni får litet svammel att läsa iaf och BILDER :D

Bygglogg:
2011-01-23 Bygget påbörjat. Chassit bearbetat och de större komponenterna monterade. Nätdelen kopplad och provkörd med gott resultat.
P1230149.JPG
Jag satte en glödlampa bakom mätaren för att få det där mysiga intrycket på bygget. Ugh, det blev lite Ernst Kirschsteiger där .. :)
P1230152.JPG
2011-02-05 Kopplat och provkört drivningen till modulationsmätaren. Råttboet växer.
P2050150.JPG
P2050151.JPG
Till höger på ovansidan av chassit synes en oscillatorspole från en gammal radio. Den hade jag ingen framgång med. Troligen har jag tagit reda på fel spole från radion. Jag beställde i stället spolar från electrokit.se (41001257).

En kort filmsnutt där jag provkör drivsteget till mätaren. Det är stabrören i nätdelen som lyser så vackert. I princip uppförstorade och mer exakta glimpampor med en viss definierad brinnspänning = zener-rör. Min gamla MiniDisch spelare får tillhandahålla lite musik. Ljudet går dels in i bygget till drivsteget för mätaren, dels ut till en separat förstärkare som får spela upp ljudet i en högtalare.
Provkörning mätare - film

Skall man vara helt rättvis är bygget inte komplett utan en vettig antenn och koppling till denna. En trådstump behöver avstämmas för att ge bra resultat, alltså tillkommer antennanpassning. Jag har dock gjort en ramantenn som jag tänkte använda tillsammans med detta bygge. Då kommer jag nog klara mig utan antennanpassning. Har inte hunnit fota ramantennen.
Fortsättning följer när jag fått spolarna från electrokit. En kåpa skall monteras på ovansidan för att ge bättre, eh någon form av, elsäkerhet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM3BDZ

Re: Lågeffektsändare för mellanvåg (AM 531kHz – 1611kHz)

Inlägg av SM3BDZ »

Intressant. Men det var då i sanning en märklig koppling! Förstår inte riktigt vad förbindelsen "C" mellan V3 skärmgaller och V2a har för syfte? Likaså finns ingen likspänningspotential på skärmgallret (V3)? Även udda att inte ha någon avstämd krets i sändarens sista steg.

Man kan nog befara att det inte blir enbart amplitudmodulation i detta fall, utan aven en FM-komponent med tanke på att driveffekten tas direkt från oscillatorns gallerkrets...

Som sagt, en märklig konstruktion.

/Lasse

Edit: Ser nu att punkterna "C" skall vara = 75VDC, såg inte det först. Då har alltså V3 sin skärmgallerspänning men varför lägga +75V på V2a styrgaller?? Det kommer ju att bottna så det stänker om det!
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Hittade annars ett snyggt bygge om uppgradering av en gammal AM radio
http://www.elektronika.ba/781/biennopho ... -with-mp3/

/// Marcus
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ja man skulle gärna ha ett buffertsteg mellan oscillatorn och modulatorröret. Får väl se hur det hela beter sig.

Genom att jag tänkte använda en ramantenn blir den så att säga "tankkretsen" i sista steget. Hoppas att jag genom ramantennen även blir av med övertoner. Om det ger bättre resultat byter jag ut motståndet i anodledningen på ECH84:ans heptoddel till en 10mH HF drossel.

Katoden på röret som driver G3 (V2a) på ECH84 kommer att ligga högt, eftersom motståndet i katodledningen är så pass stort. Röret kommer att leda ström tills spänningsfallet över motståndet i katodledningen gör att katoden hissats upp så pass i potential att röret stabiliseras DC mässigt (gallret negativt i förhållande till katoden). Motståndsvärdena kan behöva justeras för att få lämplig ström genom röret. Tanken med V2A är att få en lågimpediv drivning av G3 på ECH84, för att kunna avkoppla det ordentligt och ta bort HF rester som annars skulle leta sig in tillsammans med "nyttosignalen".

EDIT:
det -> den ("...ramantenn blir det så att säga...")
SM3BDZ

Re: Lågeffektsändare för mellanvåg (AM 531 – 1611 kHz)

Inlägg av SM3BDZ »

Ja visst! Så blir det förstås. Noterade inte att katodmotståndet för V2a var så pass högt. Ändå lite ovanlig biasering av en katodföljare...

Ram-antennen kan nog fungera som tank-krets, förutsatt att den är rätt avstämd, då den har högt Q-värde. Ska bli intressant att följa dina resultat. Bygget ser ju väldigt snyggt och stiltroget ut!!

/Lasse
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Några förslag på mätningar som kan vara intressanta att göra?

I en tråd relaterad till min inspirationstråd på radiomuseum.org såg jag att man lagt in och svept en DC spänning på G3 och samtidigt noterat förändringar i frekvens på utsignalen. På så sätt kan man se hur mycket kopplingen frekvensmodulerar. Det kommer jag att prova, helt klart. Distorsion borde man kunna upptäcka med hjälp av det gamla X-Y tricket på skopet:
X - Modulerad bärvåg
Y - Audiosignalen innan den gick in i modulatorn
Vid en korrekt arbetande modulator får man en trapezoid som går mot en triangel ju mer man ökar modulationsgraden. Deformerade sidor på trapezoiden tyder på dist.

Fick oscillatorspolarna från electrokit.se igår. Det här går väl på gränsen till reklam snart, men jäklar va snabba de är! Jag beställde i måndags på lunchen, igår kväll när jag kom hem låg det ett litet paket i brevlådan. ELFA, släng er i väggen...
Jag kopplade upp oscillatorn igår under kvällen. Det fungerade bra. Fick ett spann på cirka 850kHz till 1520kHz med vridkondensatorn jag använt. Det blev bättre än väntat, hade inte trott att jag skulle komma så lågt ner som 850kHz.

En modifiering jag funderat på att göra utifrån mitt preliminära schema är att använda trioden i ECH84:an som buffert till oscillatorn i stället för att låta den ingå i förförstärkningskedjan. Det skulle vara mer logiskt eftersom man får HF delen mer centrerad till ECH84:an, i stället för att dra ledningar till audioförförstärkningen fram och tillbaka kring RF-förande delar av bygget.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

"En modifiering jag funderat på att göra utifrån mitt preliminära schema är att använda trioden i ECH84:an som buffert till oscillatorn i stället för att låta den ingå i förförstärkningskedjan. Det skulle vara mer logiskt eftersom man får HF delen mer centrerad till ECH84:an, i stället för att dra ledningar till audioförförstärkningen fram och tillbaka kring RF-förande delar av bygget."

Det låter som en vettig ide' tycker jag. Det blir även intressant att höra resultatet av distorsionsmätningen. Att titta på modulations-trapezoiden är ju en gammal beprövad metod.

Hur tänkte du ansluta ram-antennen till sändaren? Vilken typ av matarledning? Frågan är om det ändå inte vore att föredra med en avstämd krets direkt vid anoden och förslagsvis en link-koppling till antennen. Det blir lite mer kontrollerade förhållanden på så sätt och även lättare att mäta när anodkretsen är i resonans.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Link-koppling känns ologisk. Då måste jag ju nästan mata loopen på något mer lågimpedivt vis, ytterligare en link i loopen ex? Min plan var att bara dra två trådar till ramantennen; jorden, också en tåt från kopplingskondensatorn på sista stegets anod. Jag ville undvika fler avstämda kretsar eftersom det innebär fler vridkondensatorer och jag har det lite trångt på chassit, men det kan gå att lösa om jag märker att det behövs. Sändare och antenn skall placeras alldeles intill varandra, så jag tycker matningen borde vara okritiskt.

När jag byggde ramantennen har provat mata den med en envarvs slinga dragen på ena halvan av ramen (alltså den täcker inte hela ramens yta). På det sättet kan man mata ramen med signalgenerator med 50ohms impedans. Jag fick drygt 250V över huvudlindningen på ramen och signalen hördes i hela huset.

EDIT:
Jag funderade på om det skulle gå att sätta någon form av liten pick-up loop innuti ramen, likrikta och glätta och kanske kan man tända en liten lysdiod när ramen är i resonans. Jag har en liten alu-plåt på sidan av ramen där avstämningskondensatorn sitter, där skulle en resonansindikator kunna få plats. Om man märker att "avstämningsindikatorn" stjäl för mycket energi får man göra en liten brytare som man kan döda den med sedan man stämt av.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Ologiskt är kanske att ta i men precis som du säger krävs då även en kopplingsloop på antennen. linkarna på respektive sändare och antenn kan då anpassas för önskad transmissionsimpedans, t ex 300 ohms bandkabel.

Det hela handlar kanske om man har behov/lust att optimera antennverkan för att nå inom det egna huset. Säkert inte behov iallafall och jag förstår om du därmed tycker att det är "onödigt" med extra komponenter i själva sändaren. Någon form av fältstyrkemeter, som du beskriver, är säkert en framkomlig väg för att avstämma antennen till sändarens frekvens.

Å andra sidan, för experimentets skull, skulle det säkert fungera även med en enkeltråd som antenn (så lång som är möjligt) ansluten till kopplingskondensatorn på anoden. Förmodligen ger detta tillräcklig signal för att nå inom husets väggar och vid dessa låga nivåer behöver du knappast bekymra dig om övertoner och utsänt spektrum.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ikväll blir det mer pyssel på bygget, jag återkommer med uppdatering senare om det blivit några framsteg. Försöker hålla tempot uppe, för jag har annat som ligger och väntar :)

Lägger upp en bild på ramantennen. Den är rätt stor. Det skulle säkert fungera bra med bara en så lång tråd som möjligt som du säger SM3BDZ. Jag snickrade ihop ramantennen i somras för att prova lite olika saker, och tyckte det var synd att den bara blev stående. Sändarprojektet verkade vara en vettig tillämpning.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Skulle passa bra med ett magiskt öga som avstämningsindikator. 8)
Ha en germaniumdiod som likriktare som ger ut DC till "ögat"
EM80, EM84 eller EAM86 kanske?

Vad har du för fysiska mått på ramantennen, på ett ungefär?
Har ett snarlikt bygge i garaget som sidan är 1,5m på, lindad
med 200m koppartråd. Den går bra att stämma av ner till 40kHz.
DCF77 (atomuret) på 77,5kHz hörs riktigt bra med den antennen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fanken, hade mizzat att detta projekt dök upp här med... :tumupp: :tumupp: 8)

Hur går det med stora sändaren btw?
(fast den bör väl vara laglig dock :) )

Riktigt intressant och inspirerande att läsa om dina retroinspirerade projekt.
De är inte så tekniskt anonyma som de flesta moderna rörprojekt.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Lite framsteg blev det i allafall. Kopplade heptoddelen på ECH83 (V3) klart och provkörde. Alltså, oscillatorsignal från V2b:s galler in på G1 och funktionsgenerator ansluten till G3 via en kopplingskondensator. Experimenterade med olika bias inställning på G3, kring -6V verkar vara en "sweet-spot" och det stämmer rätt bra med vad den Tyska herrn på radiomuseum.org såg.

Däremot har jag bara drygt 20V omodulerad bärvåg över ramantennen. Har inte hunnit undersöka strömmen genom V3:s heptoddel, jag tror att jag kan driva det hårdare på G1 och därmed får större spänningssving ut. Om jag lägger till en buffert mellan oscillator och G1 på V3 kan jag välja drivnivån enkelt. Det kan också vara helt perfekt som det är. Mer labbande behövs. En annan egenhet som visade sig var att bäst modulering var INTE på högsta "peaken" på avstämningen av ramantennen. Bäst blev det om man lade sig något breve peaken på ramen. När ramantennen var peakad och jag såg som högst spänning över den med skopet så distade modulatorn mycket tidigare, ungefär vid 50 - 60%. Det verkade gå att komma väldigt nära 100% modulering med ramen lite snedställd.

Det positiva som jag kunnat se direkt vid de första testerna är att ECH84 verkar fungera MYCKET bra som amplitudmodulator. Jag har labbat med triod-heptoder som amplitudmodulatorer tidigare i min "rörkarriär" också, men aldrig fått så här bra resultat. Jag brukade plocka triod-heptoder ur mixerdelen på rörradioapparater och tänkte att det borde gå lika bra att "blanda" ljud och RF som två olika RF frekvenser. Och visst går det, men resultaten är ej tillfredsställande. Rör som exempelvis ECH4, ECH81 mfl har en egenskap som gör de olämpliga att arbeta som amplitudmodulatorer; G3 har inte samma egenskaper som G1! G3 är oftast gjord för att anslutas till radiomottagarens AGC-lina, alltså en negativ spänning som minskar ju kraftigare den mottagna signalen blir i radion. Som jag förstått det så i stället för att spärra strömmen "tvärt" vid en viss punkt, stryper ett galler gjort för AGC reglering mycket mer "utdraget". Vet inte hur jag skall förklara det. Jag får leta upp lite rörkurvor och försöka visa på skillnaden där.
För att amplitudmodulera med en heptod behövs ett rör med två styrgaller som har liknande karakteristika, och det har ECH84. Röret är gjort för att användas som "pulse separator, noise inverter or sync amplifier" säger databladet. Alltså inte "frequency changer" (blandare) som databladen för ECH81 mfl.
Vad de egentligen tilltänkta tillämplingarna för ECH84 är kan jag inte riktigt uttyda, men det låter "video-aktigt". ECH84 kan vara svårare att få tag på, men hittar man inte precis det röret finns flera alternativ. EH91 (enbart en heptod) eller 6BY6 fungerar nog lika bra.

Till resultaten då. så här ser testuppkopplingen ut. Ramantennen tar upp en hel del plats på bänken, och man får akta sig för att inte välta skapelsen :D
P2090151.JPG
Ett enkelt prov för att kunna se distorsion på den modulerade signalen är att skicka in en triangelvåg. Dist visar sig som böjda sidor på vågformen. Det här ser lovande ut.
P2090149a.JPG
Många sladdar blir det.
P2090150.JPG
Bilder på utsidan. Oscillatorspolen är monterad på ovansidan av chassit. Får se om det kanske är klokare att ha den på undersidan. Antennen ansluts i de två bananhylsorna på sidan av chassit.
P2090152.JPG
Baksidan. Nätintag, säkring (primären på trafon) och längst till vänster 6,3mm propp för linjeingången. Har länge använt IEC nätintag på mina byggen. Tycker det är bra att man kan ta lös nätsladden.
P2090153.JPG
Trots råttbouppbyggnaden verkar bärvågen vara riktigt tyst, ingen nämnvärd brummodulering. Stabiliserade spänningar till oscillator och modulator är nog bra. Att ha en separat oscillator och att hålla katoden på V3 stumt mot jord hjälper också. Ytterligare åtgärder skall vidtagas mot brummodulering, såsom avkopplingskondensatorer över likriktarröret. Mina tidigare försök på liknande kopplingar har brummat rätt ordentligt, alltså brum på bärvågen, den här blir nog riktigt bra.

Nu kan det bli tyst ett tag från mitt håll. Lite snack i tråden går ju så klart, men vet jag inte om jag hinner labba mera innan nästa vecka...

Mizzarogh:
Tack! Tack! Förklara gärna "inte så tekniskt anonyma". Det lät bra :)
Den stora sändaren (har en gammal tråd här på EF) står tyvärr och samlar damm i väntan på att jag fixar något slags rack eller hyllsystem så jag får plats att ställa upp den och använda den. Amatörradiointresset går väl lite på sparlåga eftersom jag inte kommit mig för att ta "QSOskulden" och ge mig ut på kortvågen.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

En annan egenhet som visade sig var att bäst modulering var INTE på högsta "peaken" på avstämningen av ramantennen. Bäst blev det om man lade sig något breve peaken på ramen. När ramantennen var peakad och jag såg som högst spänning över den med skopet så distade modulatorn mycket tidigare, ungefär vid 50 - 60%. Det verkade gå att komma väldigt nära 100% modulering med ramen lite snedställd.
Hmm...undrar vad det kan bero på? När du snedavstämmer antennen/tanken får du mindre uteffekt och samtidigt högre anodström i röret, eller hur? Kan det vara dessa parametrar relaterat till modulationsamplituden som samverkar?

Man kan tänka sig att det vid lägre uteffekt krävs lägre modulationsamplitud för att uppnå 100% moduleringsgrad. Skulle det kunna vara så att distorsionen egentligen inte uppstår i själva moduleringen utan i tidigare steg i modulationsförstärkaren? Har du tittat hur signalen ser ut direkt på det galler du modulerar på?

Bara några funderingar...

/Lasse
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Ja det har nog att göra med hur röret arbetar, precis som du säger SM3BDZ. Jag hann aldrig kolla upp strömmen genom röret. Jag misstänker att strömmen genom röret är för låg och att jag måste driva G1 (RF från oscillatorn) med högre spänning för att få fart på det hela. Jag fick ungefär 19V ut från oscillatorn.

Distorsionen uppstod i modulatorsteget, jag drev G3 på V3 direkt med funktionsgenerator eftersom jag inte kopplat klart förförstärkningen innan modulatorn.

Lite mer praktiska prov behövs för att ge svar på frågorna. Vi får se när jag har tid att pyssla mer med bygget. Troligtvis måste det vänta till nästa vecka.
Skriv svar