Problem: Gamla rörradios saknar ofta FM, och finns det FM så finns det ändå inget vettigt att lyssna på.
Lösningen på detta är en pryl som har:
* Ingång för lågnivå signalkälla (line-in), så som CD spelare, dator etc (här går vårt "programmaterial" in!).
* Visuellt hjälpmedel för att ställa in lämplig utstyrningsnivå på amplitudmodulatorn (vi vill undvika överstyrning!).
* Utgång för amplitudmodulerad bärvåg på omkring 1300kHz - 1600kHz (frekvensen skall vara justerbar).
* Linjär och i möjligaste mån distortionsfri amplitudmodulator som i "vila" ger ut en bärvåg som ligger på 50% av maximala signalnivån. På en sinussignals vågtopp blir det 100% signalstyrka på bärvågen, på vågdalen av sinusen blir det 0%. En modulator som klarar 100% modulering helt enkelt.
* För mysighetsfaktorn skall hela skapelsen vara byggd med rör.
* Stabiliserade spänningar till oscillator och modulator - frekvensmodulering måste undvikas och frekvensen skall hålla sig hyfsat stabil (inte driva över tid). Spänningarna stabiliseras med "zener-rör"!
* Kompakt. Allt inhyst på ett enda 254x152x51mm chassi.
* Nättrafo från valfri skrotat rörradio. Eller 2x250V + 6,3V (2A räcker) Vill man ha likriktarrör till anodspänningarna, det vill man

En VU Meter från en gammal bandspelare fick bli det så kallade visuella hjälpmedlet för inställning av modulatornivå. För att driva mätaren används ett buffertsteg som skiljer mätardrivningen från signalvägen till modulatorn, samt ett extra steg för att förstärka audiosignalen. Mellan de två stegen finns en pot för att ställa in mätarens känslighet. Vid fullt utslag på mätaren skall sändaren ha 100% modulering av bärvågen.
Oscillatorspole från electrokit.se gör att man slipper linda och mickla med egna spolar. Det är enda spolen i konstruktionen.
Frekvensen på sändaren ställs in med vridkondensator. Enda komponenten i konstruktionen som kan vara svår att hitta. Jag beslutade dessutom att hålla det frekvensspann inom vilken sändaren är justerbar begränsad till cirka 1300kHz -1600kHz. Tack vare det klarar man sig med en mindre vridkondensator på ungefär 100pF och som går bra att montera under det relativt kompakta chassit.
Preliminärt SCHEMA utan nätdel.
Bygget baseras i hög grad på en tråd på radiomuseum.org forum. RÖHREN - MODULATOR FÜR LANG- UND MITTELWELLE
Trådskaparen på radiomuseum.org har gjort ett väldokumenterat bygge och verkar ha fått goda resultat.
Det centrala i bygget är röret ECH84 (V3), som används lite som dual-gate MOSFET. Röret har två sektioner, en triod tänkt att användas som oscillator, och en "heptod" (en herrans massa galler) som har två styrgaller. På det ena styrgallret till heptoden läggs oscillatorns signal in (G1), alltså vår bärvåg. På det andra styrgallret (G3) läggs ljudsignalen in. Ljudsignalen påverkar styrkan på HF strömmen genom röret och på anoden har man då en amplitudmodulerad radiosignal. Trioden används inte som oscillator i det här fallet, utan används till att förstärka ljudsignalen innan det påförs G3. Här är jag osäker om jag verkligen skall koppla så. Men den tyske herrn hade kommit fram till att trioddelen på ECH84:an lämpade sig bäst till lågfrekvensförstärkning och inte som oscillator. Kan hända att jag ändrar den biten. Det känns mer logiskt layoutmässigt att ha oscillatorn på trioddelen av ECH84:an. Så slipper man dra HF-strålande ledningar från ett annat rör fram till G1 på ECH84. Till att börja med provar jag att kopiera bygget på radiomuseum.org så långt jag tycker det verkar vettigt.
Med hjälp av P3 justeras förspänning på G3 på ECH84 och därmed vilopunkten på modulatorn. Här justerar med man hjälp av skop tills man har en vilopunkt på 50% av maximala signalnivån på utgången.
P2 reglerar känsligheten på modulationsmätaren.
P1 reglerar styrkan hos ljudsignalen, eller programmaterialet. Justeras till att ge 100% modulation vid de ljudnivåer som signalkällan har.
Teoretisk uteffekt = ? Det är lite svårt att utläsa ur rördatabladet precis hur ECH84 röret kommer att bete sig. Det kommer att bli mycket praktiskt labbande och det teoretiska har jag helt enkelt i stort sett struntat i

Jag gissar på cirka 100mW ut under ideala förhållanden. Lägg därtill en ohyggligt ineffektiv antenn och risken att ställa till med något är minimal. Kommer att trimma in det hela för att begränsa räckvidden till att vara enbart inom husets väggar.
Hur intressant var detta för EF då? Själva prylen kanske inte är användbar för så många, men ni får litet svammel att läsa iaf och BILDER

Bygglogg:
2011-01-23 Bygget påbörjat. Chassit bearbetat och de större komponenterna monterade. Nätdelen kopplad och provkörd med gott resultat. Jag satte en glödlampa bakom mätaren för att få det där mysiga intrycket på bygget. Ugh, det blev lite Ernst Kirschsteiger där ..

En kort filmsnutt där jag provkör drivsteget till mätaren. Det är stabrören i nätdelen som lyser så vackert. I princip uppförstorade och mer exakta glimpampor med en viss definierad brinnspänning = zener-rör. Min gamla MiniDisch spelare får tillhandahålla lite musik. Ljudet går dels in i bygget till drivsteget för mätaren, dels ut till en separat förstärkare som får spela upp ljudet i en högtalare.
Provkörning mätare - film
Skall man vara helt rättvis är bygget inte komplett utan en vettig antenn och koppling till denna. En trådstump behöver avstämmas för att ge bra resultat, alltså tillkommer antennanpassning. Jag har dock gjort en ramantenn som jag tänkte använda tillsammans med detta bygge. Då kommer jag nog klara mig utan antennanpassning. Har inte hunnit fota ramantennen.
Fortsättning följer när jag fått spolarna från electrokit. En kåpa skall monteras på ovansidan för att ge bättre, eh någon form av, elsäkerhet.