PCB cad alternativ till Eagle?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sasha

Re: PCB cad alternativ till Eagle?

Inlägg av sasha »

Jag har använt Eagle tidigare men börjat med Altium Designer nu. Kan bara bråkdelar av programmet än, så följande är knappast någon bra referens för programmets möjligheter.

Komponenthanteringen är grymt bra - väldigt lätt att skapa nya symboler och te.x. koppla existerande footprints till dem (följer med många komponenter och footprints).
Kraftfullt med regler kring ledarbredd etc för enstaka nät (behövs exempelvis när programmet ska rita klart en påbörjad ledare, utan att kompromissa kring de krav som ställs av närliggande ledare). Finns många typer av egenskaper som kan specificeras och regler kan ha prioritet.
Integrerad hantering av simulering.
Kan koppla in te.x. digikey/farnell och få ut en färdig BOM när projektet är klart.
Snabbt tillgänglig (och snurrbar) 3D-vy. Kan även lägga in externa 3D-modeller så att man ser hela produkten.
Mycket mer..

Programmet är ganska komplext men utan tvekan värt att lära sig om man CAD'ar mycket.
Altium har en hel del dokumentation och tutorials på deras wiki som fungerar bra att börja med. Det ger en bild av hur man arbetar med programmet och är väldigt givande.
Introtutorial
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Altium är visst vad de använder hor Elektor.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

kan tipsa om om man vill köra med eagle!
En 9-delad tutorial som hjälpte mig mycket som nybörjare!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

WinSchema och WinCircuit ser åtminstone trevligt ut i presentationen
men jag har aldrig sett någon sida på internet där det stått att någon använt
det programmet i en konstruktion.

http://alain.michel.pagesperso-orange.fr/index.html
Skriv svar