Skall bygga en mätstation för samtidig mätning av 14 kanaler (ström och spänning).
Tänkte använda från Kjell.
Problemet är att lösa spänningsmatningen, kan jag parallellkoppla matningen, eller måste jag skilja matningen för varje panelmeter galvaniskt från varandra?
Är de av den typen som kräver flytande matning? Det kanske går att koppla ihop, men risken är att det inte funkar. Det är dock relativt enkelt att bygga en liten spänningskälla med n-st utgångar, alla galvaniskt skilda.
Det händer, men om om mina traffar med en bunt 7809, bryggor mm blir enklare och billigare än en bunt vårtor återstår att se.
Troligen blir vårtorna en billigare lösning.
Dock ej optimalt naturligtvis.
Jag har samma fråga/problem då jag hade funderingar på att använda tre slika panelinstrument för att mäta högspänning från ett rörnätaggregat, strömmen från den HSP, och biasspänning (negativ spänning) från det samma, men förstår att det bara kan lösas om jag matar varje instrument individuellt.
Jag kan tänka mig att om man ska mäta flera olika spänningar som alla refererar till samma gemensamma "nolla", kan man köra samma matning men fan vet. Kolla databladet.
Jag försökte driva med galvaniskt skild matning (liten ferrit-trafo)
men det fungerade inte. Det var förmodligen en aning kapacitiv
koppling och det räckte för att det inte skulle fungera.
Det kan säkert fungera om man får till det.