Hej jag skulle behöva ha lite vägledning på följande uppgift.
Jag förstår inte hur man får fram vinklarna 150 grader & minus 150 grader på spänningarna U31 & U23. Det är dom som är markerade med en röd rektangel i bilden.
Nej jag vill inte ha ett svar på hur man får fram strömarna i fasledarna & nollan. Det vet jag att man får fram igenom Kirchhoffs strömlag. jag vill bara veta hur man får fram dom vinklarna han har fått på U31 & U23.
Jag har resonerat så här.
Huvud spänningen är 400 v dvs spänningen mellan faserna. Spänningen mellan fas & nolla är 230 V.
Om det hade varit en ren resistivlast så hade ström varit i fas med spänning. men så är inte fallet nu.
Ia får jag fram för att det är en rent resistiv last. Men Ib & Ic får jag inte fram. Jag är med på att det är huvudspänningen (uh) man ska räkna med dvs 400 v. Så jag tar Uh/Zb & Uh/Zc. Men jag använder inte rätt vinklar på Uh & det är det som jag behöver få förklarat hur man får fram dom.
Ifall en linje dras mellan spetsen på U2n och U3n bildas en liksidig triangel. Den långa sidan är U23. Den trubbiga vinkeln är 120°, vilket betyder att de två andra vinklarna är 30°. Komplementvinkeln(?) till 30° är 150°.