Radiostyrd bil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Radiostyrd bil

Inlägg av MNorrgren »

Vridvinkeln på ett servo ligger väl på 160 grader? Kan nog gå upp mer men tror inte man använder sig av mer än det. Märker du iaf.

Efter like tanke och fundering. Beroende på hur liten bil du ska göra kan det räcka med servot du tittade på först, från Swech. Men jag tror inte det kommer hålla när du vill köra lite fortare och med större motorn. Men är det bara för principen att det ska funka kan det nog räcka med det servot. Men ja, du får ju bestämma :) .

Du kan ju alltid börja där, lätt att köpa ett LIPO sen, eller NIMH accar.
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Tror jag kör med den billiga du visade mig!

Här kommer ett schema på själva bilen, utan RF-modul. Bara själva funktionen. Ser ni något som kan gå fel? Något jag helt missat osv?

Kristallen ligger på 4 MHz. Verkar allt rimligt kör jag en beställning ikväll :)

http://img62.imageshack.us/i/rccar.jpg/

Tack!
laban12

Inlägg av laban12 »

Nu har inte jag varit med och läst tråden, men vad tillför NPN/5 som du inte kan göra med NPN/4 och NPN/3?
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Om jag stänger NPN/3 och 4 kommer energin i motorn att slå ut på dem och kanske förstöra dem. Har jag en "yttre" NPN/5 kan jag lägga en frihjulsdiod över motorn och alla transistorer i H-bryggan och på så sätt frihjula ut energin i motorn. Finns säkert ett mer optimerat sätt att göra det på, men ritade upp det snabbaste sättet jag kom på för att kläcka fram en idé :) Tror du det går att fixa på annat sätt?

Tack!
laban12

Inlägg av laban12 »

Fyra dioder, en över varje transistor?
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

Jojo, men måste tänka på att motorn ska köras med PWM, så kommer behöva ha någon slags av/på- transistor som avgör huruvida hög effekt motorn ska gå på.
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag förstår det, det är väl därför du har en H-brygga?
Antingen PWM:ar du NPN/1 & NPN/3 eller så PWM:ar du NPN/2 & NPN/4 - det är väl PWM för motorer lösning 1A typ?
Adddeeee

Inlägg av Adddeeee »

J< det förstås, men då blir det ett gäng dioder istället. Men kanske provar den metoden med :)

Dock är jag väldigt osäker på hur jag ska gå vidare så att säga. När jag sedan fått upp allt så att det fungerar(motorstyrning, servostyrning, rfkommunikation etc) kommer jag nog bli stillastående. Måste ju fixa hjul, drev chassi. Och allt ska passa i varandra!! :S
Skriv svar