Hobbyking ESC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Korken

Hobbyking ESC

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag jagar en bra ESC till min Quadrocopter och som man fort inser så finns det en uppsjö av dessa.
En som jag har fastnat för är denna: http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... duct=11429
Den har lite funktioner som jag söker och är billig, men ett par saker som jag inte hittar någon information om.
Då jag ska driva den från en MCU som går på 3.3V, räcker 3.3V pulser som styrpulser eller måste jag "boosta" upp dom till 5V eller batterispänningen?
Samt det står om "Automatic Throttle Calibration" i dess datablad, men inte vad den stödjer. Så om jag matar in i den en tex 500Hz PWM, kommer den då "förstå" vad jag menar med det?

Hoppas någon här har erfarenhet av dessa!
Samt om ni rekommenderar någon annan ESC så kom gärna med förslag! (Mina motorer drar max 12A)
Är fortfarande lite ny på brushless och allt som tillkommer där. :)

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Korken 28 januari 2011, 23:35:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Helgesson

Re: Hobbyking ESC

Inlägg av Helgesson »

Styrningen av fartreglaget fungerar så att du skickar en puls som är mellan 1-2ms långa med ca20ms mellanrum om jag inte missminner mig fel, så skickar du en puls som är 1ms lång så tolkas det som tex 0% gas 1,5ms 50% gas och 2ms som 100% gas :)

Detta är ju förutsatt att fartreglaget är kalibrerat efter de men hoppas att du förstår principen och att jag inte misstolka din fråga helt :p

Har för mig att det är denna modell jag kör med i mitt flygplan o det fungerar bra :)
http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... oduct=6457
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar!
Jag får ursäkta att min fråga var lite vag, men jag har förstått hur den typen fungerar. :)
Det jag dock söker är en ESC som tar PWM, TWI eller liknande och då den säger att den kalibrerar sig själv så kan den kanske köra på en PWM frekvens.
Anledningen att jag inte vill ha 20ms låg 1-2ms hög systemet är att jag vill uppdatera motorns hastighet oftare, ca 200-500Hz.

Hoppas det förtydligade lite. :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Tror inte att HK-reglagen tar "fast-pwm" som standard. Det finns rätt många trådar om folk som hackat dem och uppgraderat till en annan mjukvara som klarar högre uppdateringsfrekvens.
Att den "automatkalibrerar" har nog bara att göra med gasens läge i 50Hz PWM:en...
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar för svaret!
Jag har letat natten lång och har hittat en guide, dock den går ut på att man ska borra i kretskortet för att bryta någon intern ledare, så hoppas på att hitta en bättre version. (Länk)
(Man tycker ju inte att det borde vara så svårt :humm:)

Så ska leta vidare. :)

Finns det nå folk här som gjort denna konvertering? Hur gjorde ni?
Jag har läst i lite olika trådar att folk har gjort det, men inte hur de gjorde det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Exakt, automatkalibreringen har att göra med att den kollar vilka max och min lägen som tex en sändare ger ifrån sig som kan skilja lite bla pga toleranser och sådant så att den sedan vet exakt vilka pulsbredder som är min och max.

Har även själv lekt lite med ovan typer av ESC som Helgesson länkar till men den brände jag en mosfet på då de inte har något överströmsskydd som lite dyrare kan ha.
EBD

Inlägg av EBD »

Kolla på Turnigy Plush (eller motsvarande, se nedanför) om du vill ha ett fartreglage som är välbeprövat till multicoptrar. Jag har testat den i standardutförande med en 495 Hz PWM-signal, vilket ju är väldigt nära max för en 2 ms puls, men jag är inte säker på vad maxhastigheten på själva regleringen är. Dom ska också gå att modifiera till i2c, men det har jag inte kikat så noga på.

Plush-reglagen säljs också under andra namn med samma innehåll, t.ex. Hobbywing Pentium och RCTimer Programmable.

Här finns en forumtråd med mätningar på responstid i olika PWM-frekvenser: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1250488
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

Hej,

Kör på turnigy plush, går att konvertera relativt lätt till TWI/I2C. Jag har konverterar en del Towerpro w25a till twi men nu har dom tyvärr slutat sälja dom på Hobbyking. Men som jag har förstått det så är det lika enkelt med Turnigy Plush, samma layout på kretskortet fast bättre kvalitet.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

niklascooke:
Trevligt! Jag har själv kollat på dom, men inte hittat någon guide för dom. Du råkar inte ha länken till en? :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Ni som konverterat "enkelt" till I2c kan väl lägga ut en liten guide till hur man gör? Kanske under wikin? ;-)
hornfeldt

Inlägg av hornfeldt »

Har köpt http://mikrokopter.de/ucwiki/en/BrushlessCtrl men har ännu inte testat den.
niklascooke

Inlägg av niklascooke »

OK, då får jag så mitt kast och lägga ut det när det är dags att konvertera. Men under tiden kan ni kolla här http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... 89&page=45

Mvh
Skriv svar