SAW-resonatorer. Hur stötkänsliga?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
alfakrull

SAW-resonatorer. Hur stötkänsliga?

Inlägg av alfakrull »

Nån som vet hur pass känsliga dom är för mekanisk chock, vibrationer och liknande?
Och ifall dom dör helt vid kraftiga mekaniska stötar eller om dom bara ändrar frekvens?
xxargs

Re: SAW-resonatorer. Hur stötkänsliga?

Inlägg av xxargs »

Fel-effekter kan vara alla möjliga inklusive det du nämnt och kan vara olika gång till gång. har du fler kristaller på kortet så bör även dessa kollas efter en kraftig stöt/tappad.

är det viktiga grejor så måste sådant alltid mätas upp när det har tappas eller utsatt för kraftig stöt.

Kristaller är generellt känsliga men det beror också på hur dom sitter och vilken riktning stöten kommer - ett tappad kort eller apparat med SAW-filter är oftast inte lika känsliga som att tappa bara filter-kapseln i sig på golvet. en klockristall anges ofta tåla 1500 G i stöt - vilket låter ganska mycket, men att tappa en sådan kristallkapsel på golvet ger ca 5000G i stöt för kristallen...
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Anledningen att jag funderar är att det sitter ju SAW-resonatorer i vissa bilnycklar med kodsändare bl.a.
Och nycklar både tappas och slängs på hårda ytor och får utstå en hel del tuffa tag ibland.

Sitter just nu å pillar med en trasig sån bilnyckel och jag misstänker att resonatorn är problemet för den sänder iallafall ut ut nånting via radio, det har jag kollat, så kanske den har fått sej en smäll så den har ändrat frekvens eller nåt.

Kanske är det istället fukt som är orsaken till felet, men jag har fått för mig att dom är mer känsliga för mekanisk chock än för fukt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min bilnyckel slutade fungera som fjärr och jag tog reservnyckeln. Efter ett tag blev jag irriterat, tog den "döda" nyckel och startade bilen, då den var igång tryckte jag på "öppna" och plötsligt var nyckel och bil i fas igen. Har fungerat sedan...
xxargs

Inlägg av xxargs »

inkromet i en bilnyckel sitter skyddat, ungefär som inkromet i en armbandsur och då räcker typ 1500G tålighet mer än väl. Det är när du har kristallen i nypan mellan förvaringen/förpackningen och det som skall repas och du tappar den på golvet på vägen mellan som är den stora faran för kristallen, är man proffs så slänger man kristallen då och tar fram en ny - även om den kostar 200:-...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Min bilnyckel slutade fungera som fjärr och jag tog reservnyckeln. Efter ett tag blev jag irriterat, tog den "döda" nyckel och startade bilen, då den var igång tryckte jag på "öppna" och plötsligt var nyckel och bil i fas igen. Har fungerat sedan...

På bilsändare är det ofta så att man måste trycka ett antal ggr på fjärren för att mottagaren ska "synka upp" mot sändaren då det används rullande koder. På min SAAB 9-3 så gör den en automatisk synkning när nyckeln stoppas i "tändningslåset" och RFID:n avläses för startspärren.
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Ägaren till nyckeln hade redan testat att synka den utan resultat.
Och nyckeln sänder ju ut radiovågor, det har jag kollat.
Så nåt annat måste vara felet, och just därför är jag misstänksam om den verkligen ligger rätt i frekvens.

Tycker inte det som sitter i nyckeln borde vara speciellt fuktkänsligt heller egentligen.
Den innehåller ju bara ett batteri(utbytt), en ic, en resonator och några kringkomponenter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

vfr: på min nyckel (till en Opel Vectra) sitter det en ID-krets i själva nyckeldelen. Ska man byta batteri i fjärrisen tar man av den del av nyckeln med sändaren i och då sitter den ID-krets kvar i nyckeldelen.

Alltså är startspärren kopplat till själva nyckeln och jag tror att vilken nyckelsändare som helst kan synka upp om ID-kretsen är korrekt och man gör denna synkning på rätt tidpunkt.
Skriv svar