Tidsstyrd fotografering med pic12F629 och ett servo.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
makan1975

Tidsstyrd fotografering med pic12F629 och ett servo.

Inlägg av makan1975 »

Hejsan.
Har under Hösten / Vintern börjat läsa in mig på elektronik och assembler programmering.
Har inte sysslat med detta nått större förut. Endast en kurs Catus elektronikskola för ca 15 år sedan.
Nu har jag fått en förfrågan av en kompis om jag inte skulle kunna fixa ihop en automatik för
att fotografera med. Kameran sitter på en helikopter och skall ta bilder med 5-30 sec intervall.

Så nu har jag börjat skissa på en design som skall kunna styra följande servo:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8497
Det är alltså detta som han använder idag, men han får alltså ta bilder manuellt.
Min tanke är att sätta min enhet emellan drivningen till servot. Har bara skissat ihop ett
schema. Jag har ännu ingen info om vad för signaler som går in i servot. Någon här som vet?

Men funktionen på kretsen är att man skall kunna ställa intervall (5-30sek) med dipswitchen.
Sedan har jag även tänkt att man skall kunna programmera hur länge servot skall vara
aktiverad, och inställningen skall sparas i eeprom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Tidsstyrd fotografering med pic12F629 och ett servo.

Inlägg av Klas-Kenny »

Servot styrs med pulser på 0,9-2,1mS (0,9mS är max åt ena hållet och 2,1mS är max åt andra hållet) och pulserna ska komma med cirka 20mS mellanrum.

Jag förstår inte riktigt varför du ska spara hur länge det ska vara aktiverat med EEPROM? Då måste du ju ändå programmera om kretsen för att kunna ändra tiden, bara att det blir lite krångligare att läsa fram det.

Ända meningen jag kan se att spara det i EEPROM är om du vill kunna, utan programmerare, med en knapp eller liknande, ändra detta och spara värdet även om kretsen blir strömlös.
makan1975

Inlägg av makan1975 »

Tack för info om pulserna.
Om jag inte fattat helt galet så har ju pic12F629 128Bytes EEprom, som jag tänkt använda.
Jag tänkte man skulle få använda den nuvarande knappen att programmera med. (Alltså de signaler som normalt går till servot = Pin3 på schemat).

EDIT: skrev fel pinne.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Om kameran är en Canon kompakt-kamera kan jag varmt rekommendera CHDK (googla på det). Det är en alternativ firmware som körs direkt från minneskortet och där man har möjlighet att köra script direkt i kameran för t.ex. intervalltagning.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det gäller tyvärr bara dom lite dyrare/nyare canonkamerorna..
sneaky

Inlägg av sneaky »

Mja, nyare vet jag inte. Kikade på listan över kameror som stöds och där nämns bland annat IXUS 40 som släpptes 2004.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, och IXUS 400 kostade €629 ny, det var dyrt redan 2004.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Äldre Canon kameror med stöd för CHDK finns på Ebay för 400-600kr. Det är dyrt med tanke på hur gammal kameran är och hur billig en ny kamera är. Å andra sidan så erbjuder CHDK helt sanslöst coola funktioner, som inte ens finns i nya "high-end" kameror.

Tex kan några av kamerorna använde USB-kabeln som "avtryckare". Detta kan i sin tur trigga ett script som utför flera saker.

makan1975:

- Kolla att kameran inte går i power-save efter 30sekunder bara. Lycka till.
- Du kan låta servot dra i en gummisnodd som i sin tur drar i en arm som trycker på knappen. Det gör att servot inte riskerar att pressa sönder knappen om den råkar "trycka för djupt".
Skriv svar