Först en bild Fyrhjulsdrift är alltid häftigt. Så varför inte bygga en riktigt terränggående klippare som aldrig kommer ha problem med lutande gräsmattor. Sån var tanken..
Jag köpte fyra motorer från en engelsk webshop. Active robots heter den.
Tyckte motorerna verkade bra. något svagare än mina två andra, men det borde vägas upp av att dom är fyra.
Tyvärr så vek sig hjulen i sidled rätt så mycket när klipparen skulle svänga. (då driver jag ju ena sidans hjul framåt samtidigt som andra sidans går bakåt).
Och med sidledskraften så orkade inte motorerna utan stallade.
Jag trodde då att hjulen helt enkelt var för stora för dom motorerna.
Så för att få ner diametern som motorerna behöver dra runt byggde jag larvband Förbannat häftigt såklart

Vad göra? Betalade ändå ganska mycket för dom motorerna.
Lösningen blev att riva ner allting och börja om från början
Så där var många många timmars arbete bortkastat och jag var inte speciellt glad

Nu kommer den tragikomiska delen.
Jag hade inte behövt förstöra den, och antagligen hade den fungerat utmärkt från början om jag hade haft lite mer koll på min elektronik.
*Detta kan bli dagens tips* Akta er för billiga motordrivers!
Jag hade alltid tidigare kört med L298, en dubbel H-brygga.
Den har funkat fint i min tidigare klippare så varför skulle den inte göra det i denna?
L298 använder vanliga transistorer.. det är skit helt enkelt!
Allt handlar om intern resistans.
När belastningen ökar blir transistorerna varma, resistansen ökar, man får ett spänningsfall.
Ju hårdare jag driver motorerna, desto större blir spänningsfallet över min drivkrets och desto mindre spänning blir över till motorerna. Kraften i motorerna sjunker snabbt med minskad spänning.
En ond spiral helt enkelt...
Mosfet ska det vara.. låg intern resistans betyder mindre värmeutveckling, längre spänningsfall och mer kraft till motorerna. Har gått över till en motordriver som heter L6205.
Byggde om mitt veroboard med den nya motordrivkretsen.
Har inget chassie att testa i än dock.
Veroboardet kommer nog dessutom att gömmas undan i nån låda nånstans..
Jag snickrade ju ihop detta: Så när jag är klar med min tillbakablick så ska jag börja konstruera sommarens robotklippare utifrån det.
Det finns en stor skillnad och förbättring i konstruktionen nu.
Jag har byggt in en automatisk Nimh laddare direkt på kortet.
Den är baserad på en MAX712 IC från Maxim. Den verkar riktigt vettig.
Nu får det räcka för idag