Jag har också missat tråden (antagligen för att jag inte var med på forumet när den skrevs från början).
Var får man tag på vettiga adapters mellan "suspekt äldre panna med lite skev axel på shunten" och en modern shuntmotor?
(Pannan är en S.J. Skogs ESVE-100, ~40år gammal)
Jag antar att jag borde ha nån slags "kardanknut"-försedd axel?
Jag borde kanske starta en egen tråd om mina värmelaborationer i stugan, men...
När jag bodde permanent i stugan så handshuntade jag och det funkade riktigt bra när jag fått koll på hur shunten ska ställas i förhållande till väderprognoserna på nätet, eller så var jag kanske inte så kräsen...
Jag har länge kört på varianten att ställa ordinarie styrning till elpatronen på 40 grader (= lägsta ställbara utan modifiering

) och shunten på "ganska lite" ihop med ett par el-element som i princip tar hand om själva regleringen.
För ett år sen installerade jag en luft-luft-värmepump och då är det ju ingen höjdare att skicka ut elpatron-värme i vattenburna systemet i onödan. Jag började laborera med att modda elpatronstyrningen så att börvärdet kan ställas lägre, men upptäckte den hårda vägen att då hamnade jag utanför det fungerande området på komparatorerna. Den enklaste ful-lösningen var då att seriekoppla in termostaten som använts till oljeeldning, som går att ställa på rejält låg temperatur.
Rent tekniskt funkar det bra att ställa shunten på max och ha en låg panntemperatur, men praktiska studier visar att 25 grader var ett j-ligt dåligt val, det gav min hittils dyraste elräkning...
Nu har jag provat att ställa ner till 15 grader panntemperatur och har ett par el-element som "backup", förutom att luft-luft-värmepumpens börvärde står på max. (Tanken är alltså att om det är mildväder så kan luft-luft-värmepumpen med åtminstone COP>1 värma upp huset så att inte bara luften utan även väggar o.s.v. lagrar en del värme till de dagar då luftvärmepumpen inte orkar hålla värmen).
Med en given framledningstemperatur så kommer det vattenburna systemet att avge mer värme ju kallare det är inne, så en viss "reglering" kommer att ske på det viset.
Om det inte hade varit för att jag dels inte är helt säker på var ett par av kranvattenrören går och dels inte enkelt kan värma platsen där vissa av dessa går så hade det annars egentligen varit billigast att värma dem separat på nåt vis och sen bara styra pannvattentemperaturen så att det vattenburna värmesystemet inte fryser.
Nackdelen med allt detta är ju att varmvattnet blir allt annat än varmt.
När jag är i stugan så eldar jag en del ved i pannan, dels för att få upp mer värme och dels för att få varmvatten. Beredaren/slingan i pannan är verkligen avsedd för oljeeldning, det funkar inte vettigt att duscha om pannan inte är "olje-varm", d.v.s. man måste elda uppåt omkring 80 grader för att varmvattnet inte ska bli för kallt, och då har jag ändå rätt lågt tryck på kranvattensystemet och därmed också rätt lågt flöde = lågt effektuttag... Antagligen har jag väl samlat på mig en rejäl samling avlagringar i varmvattenslingan i pannan...
Det riktigt fåniga är att jag har en fullt fungerande elektromekanisk shuntstyrning från 70-talet, som reglerar bättre än alla utomhusgivarsystem jag stött på i villor, men mekaniska kopplingen mellan shuntmotorn och shunten funkar inte för det är så dumt att när den kopplingen kärvar så tar motorn i med enorm kraft och det har resulterat i att axeln på shunten är krökt
