Styra CTC-panna och Värmegolv med PC.......hmmm? * KLART *

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bit96

Re: Styra CTC-panna och Värmegolv med PC.......hmmm? * KLART

Inlägg av bit96 »

Denna tråd har jag inte sett förr. Kul att läsa.
Synd bara att du i först inlägget inte skrev vad du beställde av ELFA, för nu funkar inte länkarna längre.

Hårddisken snurrade alltså i fyra år för detta projektet. Kanske inte på sommaren eventuellt.
Nä, backuper är bara för svagsinta, vi andra kodar gärna om allt från början. :roll:
:)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Trist att höra. Koda om styrningen i ASM och kör styrninen med en PIC istället ;) Givetvis med dataloggning som tillval.

Handshuntning suger vid väderomslag som ju alltid ska ske när man ligger o sover :?
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Det är ju coooolt att koda om allt.........eller inte :D

Nej, allt detta förutom shunten och lite annan styrelektronik får åka till återbruket.

Ja visst är det skumt att det alltid ändras mest när man inte är i närheten......hahaha :lol:

Det var som sagt var ett roligt projekt och man lärde ju sig en del nytt :tumupp:

/Markus
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har också missat tråden (antagligen för att jag inte var med på forumet när den skrevs från början).

Var får man tag på vettiga adapters mellan "suspekt äldre panna med lite skev axel på shunten" och en modern shuntmotor?
(Pannan är en S.J. Skogs ESVE-100, ~40år gammal)

Jag antar att jag borde ha nån slags "kardanknut"-försedd axel?

Jag borde kanske starta en egen tråd om mina värmelaborationer i stugan, men...

När jag bodde permanent i stugan så handshuntade jag och det funkade riktigt bra när jag fått koll på hur shunten ska ställas i förhållande till väderprognoserna på nätet, eller så var jag kanske inte så kräsen...

Jag har länge kört på varianten att ställa ordinarie styrning till elpatronen på 40 grader (= lägsta ställbara utan modifiering :tumner: ) och shunten på "ganska lite" ihop med ett par el-element som i princip tar hand om själva regleringen.

För ett år sen installerade jag en luft-luft-värmepump och då är det ju ingen höjdare att skicka ut elpatron-värme i vattenburna systemet i onödan. Jag började laborera med att modda elpatronstyrningen så att börvärdet kan ställas lägre, men upptäckte den hårda vägen att då hamnade jag utanför det fungerande området på komparatorerna. Den enklaste ful-lösningen var då att seriekoppla in termostaten som använts till oljeeldning, som går att ställa på rejält låg temperatur.
Rent tekniskt funkar det bra att ställa shunten på max och ha en låg panntemperatur, men praktiska studier visar att 25 grader var ett j-ligt dåligt val, det gav min hittils dyraste elräkning...

Nu har jag provat att ställa ner till 15 grader panntemperatur och har ett par el-element som "backup", förutom att luft-luft-värmepumpens börvärde står på max. (Tanken är alltså att om det är mildväder så kan luft-luft-värmepumpen med åtminstone COP>1 värma upp huset så att inte bara luften utan även väggar o.s.v. lagrar en del värme till de dagar då luftvärmepumpen inte orkar hålla värmen).

Med en given framledningstemperatur så kommer det vattenburna systemet att avge mer värme ju kallare det är inne, så en viss "reglering" kommer att ske på det viset.

Om det inte hade varit för att jag dels inte är helt säker på var ett par av kranvattenrören går och dels inte enkelt kan värma platsen där vissa av dessa går så hade det annars egentligen varit billigast att värma dem separat på nåt vis och sen bara styra pannvattentemperaturen så att det vattenburna värmesystemet inte fryser.

Nackdelen med allt detta är ju att varmvattnet blir allt annat än varmt.
När jag är i stugan så eldar jag en del ved i pannan, dels för att få upp mer värme och dels för att få varmvatten. Beredaren/slingan i pannan är verkligen avsedd för oljeeldning, det funkar inte vettigt att duscha om pannan inte är "olje-varm", d.v.s. man måste elda uppåt omkring 80 grader för att varmvattnet inte ska bli för kallt, och då har jag ändå rätt lågt tryck på kranvattensystemet och därmed också rätt lågt flöde = lågt effektuttag... Antagligen har jag väl samlat på mig en rejäl samling avlagringar i varmvattenslingan i pannan...

Det riktigt fåniga är att jag har en fullt fungerande elektromekanisk shuntstyrning från 70-talet, som reglerar bättre än alla utomhusgivarsystem jag stött på i villor, men mekaniska kopplingen mellan shuntmotorn och shunten funkar inte för det är så dumt att när den kopplingen kärvar så tar motorn i med enorm kraft och det har resulterat i att axeln på shunten är krökt :tumner: :tumner: :tumner:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

MiaM:Går shunten segt är det inget vidare med elektroniska pryar på dem, de har sällan vett att "hålla igen". Den jag har (ERA10) är såpass svag att den iaf inte kröker axeln (5Nm enligt spec) men om den stallar vet jag inte vad som tillslut ger sig.

Det bästa är ju att byta shunten till en ny, har du extrem tur finns repsatser att få tag i. När jag var på praktik var det en panna som blev utdömd av annan rörkrökare till "köp ny anlöggning" tanten var typ 90 år och skulle nog inte bo där hemma. Vi fixade hem ett repkit (i princip några oringar) och sen funkade shunten prima. Kostnad kanske en tusing :vissla:

Min ESBEshunt (typ 10 år gammal) började läka (troligen oring där också) så jag köpte nytt repkit och den är nu supertät i repkittet var en helt nytt vridelement inkluderat (dvs den klumpen av mässing man vrider inuti shunten) den hade nog inte behövts bytas men helst lagar jag saker EN gång, det vart nog blött av den om vi säger som så! (glömde tappa ner expkärlet ;) ) :mrgreen:

Sammanfattning av dravel:
1. Kolla om shunten går att repa eller om repkit finnes det sitter rätt många standardshuntar inuti pannor som på utsidan kan se special ut.

2. Går inte 1 försök sätta shunten externt och använd din styrning eller tex en ERA10 som går på innertempen den fungerar PERFA (enligt mig iaf ;) ). För en elburen kåk kan den nog spara in sig på en vinter.
GFEF

Inlägg av GFEF »

MiaM
>bättre än alla utomhusgivarsystem jag stött på i villor

Att inte använda utomhusgivar kan ge stora problem.

Kan gå flera dagar innan förändringar utomhus ger
märkbar förändring på innomhus tempeaturen.

För dimensionerande utomhustemperatur DUT
använder olika värden beroenda på hur
värmetrögt huset är.

Normala hus:
"Att klar 2-3 dagar med utomhustemperatu under DUT"

Lättare konstrutioner lägre DUT
Ingen värmetrögt förutsätts.

http://www.vattenfall.se/sv/file/effekt ... 141107.pdf
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

GFEF:Att inte använda inomhusgivare kan ge ännu större problem. Säg att du skiter i att elda och tempen sjunker, du kommer hem och eldar av bara #¤%#¤ Framledningen går upp till inställt värde ift kurvan sen är det stopp--> det tar lång tid att komma upp i temp.

Jämfört med tex min era10 som bara reglerar på inomhustemp där jag eldar och den "maxxar" framledningen tills att önskad temp är uppnådd. (Med maxxar menar jag går upp till ett förinställt (och valfritt) maxvärde).

Gissa vilket hus som snabbast kommer upp i temp det där raddarna är 50 grader eller det där de är 30 (enligt kurva). ;)

Vad än gamla gardet säger så fungerar min givare helt 100% perfekt, de gånger den avviker är tex vid stor solinstrålning, sommaren ( :doh: ) och när det inte finns något att ta av i tanken. Ingen "kurva" ingen injustering ingenting bara montera sen klart till 100%; detta förutsatt att husets värmesystem i övrigt är i balans men det gör den andra metoden också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller med v-g. Det är ju dessutom fullständigt logiskt:

Jag har "handreglerad" shunt. Tycker jag det är kallt *inne* så höjer jag shunten.
Inte går man ut i trädgården för att avgöra om man vill ha varmare inne....

Såhär års kan det vara ett par minusgrader ute på morgonen och strålande solsken som får inne-temperaturen att stiga.
Efter att ha vaknat i 23-24ºC värme så lärde jag mig efter ett tag att se till så inte blir för varmt inne på kvällen om det ska bli soligt på morgonen efter.

Här i labrummet kan det lätt bli runt 30ºC med enbart datorer och mig som uppvärmning.
(Man kan se på 1wire-loggen när det har varit någon i rummet.)
Är släkten på besök eller om man sitter med levande ljus så kan också temperaturen stiga.

Försök att mäta sådant med utomhus-givaren....

Jag läste för en tid sedan en gammal tråd där någon påstod att alla
kommersiella system mäter ute-temperaturen, men det är fel.

GFEF:
"Kan gå flera dagar innan förändringar utomhus ger
märkbar förändring på innomhus tempeaturen."

Japp. Tanken med isolering är att man vill få en luft/barriär som (i princip) står stilla. Av det får man en tröghet.
(Det finns många sätt att beskriva det, men funktionen är den samma.)

Att då mäta utanför barriären, dvs utanför det utrymme som värms upp
och utanför det område man befinner sig i, är (enligt mig) inte speciellt logiskt.

Men vi är ju olika.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Kontentan av era samlade erfarenheter pekar nog på det rätta, dvs att man styr på både innetemperatur och ute. När ute temperaturen ökar sänks framledningstempen om det tillåts av innetempen, om innetempen sjunker unde börvärdet justeras framledningstempen upp.

Något i den stilen är iallafall min plan...
GFEF

Inlägg av GFEF »

Starta en ny tråd i Övrigt – Uppvärmningsteori.

Kan någon moderator flytta mina inläg ditt.
Skriv svar