Cosy'n, nu med lite bilder, från första körningen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Cosy'n, nu med lite bilder, från första körningen

Inlägg av TomasL »

Som en del av er vet, köpte jag COSYN av Swech's arbetsgivare.

Maskinen var behäftad av en del fel, bla ett defekt Vision-system, samt en del andra gsaker.
Nåväl.
Köpte en Vision-processor på Ebay.
Visade sig att den var avsedd för NTSC-kameror, och COSY'n har PAL, så det funkade inte rakt av.
Efter diverse labbande med Kamera-PALarna, Display-PALarna, Displayoscillatorn, Kameraoscillatorn och e-prommarna funkar nu Visionsystemet till 100%.

Har smörjt upp diverse prylar, bytt lite mikrobrytare mm, så nu verkar det som maskinen kan fungera.
Kvar att göra är att plocka isär och rengöra samt smörja upp den externa centreringsstationen.

Körde en testrunda igår med en 100-pinnars 0,4mm pitch TQFP, av 10 tester så hamnade 10 monteringar på exakt rätt ställe.
Detta innebär, visionssystemet måste vid varje ny montering mäta in kortet och kompensera för läges och vinkelfel, jämfört med första monteringen/programmeringen.
Hämtar kretsen, låter Vision-systemet kontrollera kretsens centrering på Pickup-huvudet, samt även kontrollera alla 100 ben på kretsen, så de är riktiga( benen är 0,15 mm breda, typ med en pitch av 0,4 mm, rätt imponerande av så gammal utrustning), därefter montera kretsen (efter kompensation av både kretsens och kortets vinkel och lägesfel).

I morgon skall jag köra en riktig montering, dvs montera ett skarpt kort med ca 180 komponenter, varav drygt 90% är 0805, resten är SOT 323 i princip.
Skall bli rätt intressant och se hur det går.
Förväntar mig att det skall ta typ 3 minuter att montera kortet, förmodligen kanske lite längre för jag funderar på om man inte skulle, enbart för testens skull limma samtliga komponenter också.

Därefter skall jag modda några av vibratorerna , då jag har ett par komponenter som inte får plats.
Tänkte fräsa av (med min nyinköpta maskin) några tiondelar på vibratorernas väggar.
Samt även tillverka "spacers" där vibratorerna är för stora
vidare skall jag konstruera några ytterligare tape-feeders, då 90% av dem var typ 8mm, behöver några som kan hantera lite grövre komponenter.
Måste också lösa problemet när jag av misstag lyckas få komponenter i "lösvikt", antingen med rör (se annan tråd) eller konstruera nån form av matare för dem, förmodligen en moddad vibrator,

Men som sagt, i morgon "Smäller det" (hoppas jag)
Senast redigerad av TomasL 24 januari 2011, 22:08:20, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Re: Cosy'n

Inlägg av X-IL »

Och var är bilderna och filmen? :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bilder på maskinen och set-upen kommer, film, tja jag får väl väcka liv i min gamla video-8 på nått sätt och digitalisera det.

Bilder på maskinen som sådan finns iofs i Swech's säljtråd.

PS, har även fått "SubCosy" dvs Tray-feedern att fungera som tänkt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är hos dig som vi EF-medelmmar kan lämna PCB-monteringsjobb för en billig slant i framtiden då :wink: Kul att du fått igång den :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu kommer det lite bilder, efter första kortet.På kortet, måtten är i runda slängar 50*100mm sitter det ca 150 komponenter.
Mestadels 805'or, men även en bra hög med SOT23 dioder, Några SOT23 trissor, ditto OP-förstärkare, SOD323 dioder samt en SO14 OP och några analoga Optokopplare.

Kortet är ett filterkort för 12 analoga ingångar, varav 6 differentiella PT100, 3 stycken 4-20mA samt 3 stycken isolerade 4-20mA (därav de analoga kopplarna).
Vad som saknas och skall eftermonteras är lite hålmonterade headers och dyligt.

De sista bilderna är avfotograferade från visonssytemets bildskärm. Har inte kommit på hur jag skall få visionssytemet att gör ade själv ännu (eller fått det att fungera)

En sak som jag nu måste göra i samtliga CAD-filer (eller snarare komponentbiblioteken) är att lägga in en referenspunkt i centrum av samtliga komponenter.
805or mm går bra att sikta in sig på, men definitivt inte större IC som processorer och dylikt, det blir en hemskans massa räknande.
Dessutom måste jag lägga in några hårkors (typ) (3-stycken) på varje kort så systemet enkelt kan hitta runt.

Erfarenheter av maskinen:
Det vore intressant om man kunde komma på hur den vill ha cad-data (vilket format och filändelse), standard 355 och pck filer hittar den inte (filändelse .355 och .pck), då hade mycket varit vunnet, det är tidsödande att knappa in alla komponenter.
Programvaran är, med dagens mått en katastrof, ingen felhantering, blir nått fel, så hamnar den i princip i en evig loop, när produktionsprogrammet väl kört igång går det inte att avbryta, enkelstegning är komplicerad, det går inte att gå från enkelstegning till full produktion utan att avbryta och vice versa.
CTRL-ALT_DEL är flitigt använt liksom maskinens strömbrytare.
Finns ingen skrivare ansluten, och man lyckas halka med musen, då kan man lika väl ta en lunch, innan programmet begriper att det inte kan skriva ut, funderar om det i dos går att omdirigera så man printar till fil istället.
Måste komma på ett bra sätt att väga in matarbordet, ett normalt högkvalitativt pass är inte tillräckligt bra, visade det sig, ett par tiondelar gör mycket om den skall klara av att hämta en komponent eller inte, och det vore trevligt om man kan använda "samma" Z-mått för hämtning av komponenter.

EN annan sak jag noterat, på detta första kort, iom att jag inte har några naturliga referenspunkter, fick jag välja en ledarkombination i tre hörn.
dessa får inte sitta för nära komponenter (inte ens om jag lägger in hårkors i stället), då visionssystemet inte klarar av att känna igen referenspunkterna om det sitter komponenter monterade i dess absoluta närhet (gäller eftermontering mm).

Nåväl, kortet ser 200% ok ut, återstår att testa det naturligtvis.
I morgon skall jag köra några fler kort, med bla en PIC18 80-pinnar TQFP0,5 och en PIC32, 100 pinnar TQFP0,4, gissar att det blir en del räknande och experimenterande.

Hmm, vad glömmt.

Tenn, jo, jag köpte stålstenciler samtidigt som korten, fräste ned kortkonturen i en mdf-skiva, så jag kan fixera korten, och så de ligger nån tiondel ovan skivan.
Limmade fast stencilbitarna på ett pianogångjärn och skruvade fast dem i skivan.
Slutlig inriktning innan tennet åker på gör jag med ett mikroskop (kjells 800:- usb-variant), pastan stryker jag ut med en snöskrapa.
Hittade en från CadCraft som var rätt mjuk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 24 januari 2011, 22:24:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Cosy'n, nu med lite bilder, från första körningen

Inlägg av Electricguy »

Snyggt jobbat! :) Denna maskinen är klart ett måste för varje hobbyist! :mrgreen:
Jäkligt bra precision på den!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! Kul att du fick igång Vision-systemet. Det verkar fungera helt perfekt. :)

"iom att jag inte har några naturliga referenspunkter, fick jag välja en ledarkombination i tre hörn.
dessa får inte sitta för nära komponenter (inte ens om jag lägger in hårkors i stället), då visionssystemet inte klarar av att känna igen referenspunkterna om det sitter komponenter monterade i dess absoluta närhet"

Jag har för mig att det däremot brukar gå om man väljer hörnen på en pad i varje hörn.
Ledare har jag inte testat, så det var en nyhet för mig.

"Det vore intressant om man kunde komma på hur den vill ha cad-data"

Det är inte helt otänkbart att någon här har koll på det. Hoppas det. :)

Kul tråd!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur fungerar sådant här, har man någon form av lim på kortet som fixerar komponenterna temporärt?
Jag tycker det skulle vara omöjligt att hantera det färdigmonterade kortet annars.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

om man inte pillar på kortet, blåser kraftigt eller håller det vertikalt, så brukar komponenterna sitta kvar i lodpastan. Men man får ju vara lite försiktig.
En sak som jag nu måste göra i samtliga CAD-filer (eller snarare komponentbiblioteken) är att lägga in en referenspunkt i centrum av samtliga komponenter.
Vadå? Har inte alla komponenter ett centrum redan? De har alla mina... centrum är alltid X,Y = 0,0. Så komponentens centrum sitter ju alltid på exakt på den position som anges i komponentplaceringslistan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, alla komponenter sitter i "Centrum" men jag behöver ett optiskt riktmärke, för att sikta in komponenten med.
Kan jag på nått sätt läsa in cad-filer rätt (och komma på hur jag fixar till riktmärkena i CADen) så löser det sig per automatik.
Intill dess så är man tvingad att göra det manuellt med kameran, därav en visuell fixpunkt på komponenterna.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Javisst ja, det har du ju nämnt innan.

Du får planera in en körning till Måndag den 7/2 så får vi komma och titta! :P
Ska bli intressant både Cosy'n och grillen.
Skriv svar