Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).

Berätta om dina pågående projekt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Bromsarna fram och drivet bak, då kan man bööööörna med den precis som med en riktig bil åsså svänga så ritar den runda ringar :wink:
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Icecap skrev:Just det Olle E. på detta forum är reglen att INTE citera inlägger strax före, vi brukar (nåja....iblant iaf) att hålla oss till tråden och att citera föregående inlägg är mot reglerna och ganska onödigt.

Just det: Om du har en generator har du ju ström "nog" och kan därmed använda en elektrisk koppling om du vill......
Den väger lite men vad roligt man kan ha på det viset :twisted:
Okej, tack för upplysningen... (Jag är pinfärsk här, men jag är van forum-människa).

Elektrisk? Mer detaljer tack.
metanolic skrev:nu för tiden finns det ju trampcyklar med skivbroms.. att köpa en sådan broms på biltema blir inte så dyrt.. frågan är om skivan får plats, men det beror ju på hur stora hjul du ska ha :)

annars finns det ju även trampcyklar med trumbroms.. dom kanske har en lite lämpligare diameter och trumbromsar brukar väl även vara effektivare..

bak går det ju alltid att lösa bromsproblemet men fram blir det värre..

intressant projekt.. hoppas du lägger upp hundratals bilder..
jag har en liten lätt moppemotor med automat liggandes.. kanske skulle bygga nått kul av den 8) synd att jag har sålt min rc-radio.. annars hade det ju nästan blivit gratis..
Hjuldiameter: Högst 175 mm.

Bilder: Ohh, ja!
Snabelost skrev:Oh. Cykelskivbromsarna har jag ju inte tänkt på! Hmmm... Nu vill jag ju också bygga en!

Tror inte man behöver broms fram faktiskt. Har man hyffsade däck och lite vikt bak så funkar det nog bra ändå. Dessutom är det ju kul att kunna "ställa upp" bilen =)

/Magnus
Bygg en! :)

Det slog mig just att man inte kan motorbromsa, på grund av kopplingen. Om motorn går ner i varv driver den ju inte... Resultat: Ingen motorbroms.

Edit: Finns det något enkelt sätt att koppla förbi kopplingen, och bygga en egen istället?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Svetsa ihop kopplingen på den och använd en rem som koppling.
Iofs går det inte att återställa motorn så lätt ifall du svetsar ihop kopplingen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag sökte på electric clutch på google och fick ca: 628K hits, sortera själv :-)
evert2

Inlägg av evert2 »

Visst är det bra klipp i en motorsågsmotor..men jag TROR att en röjsågsmotor är lite mer i rätt storlek..dessutom så tror jag att det borde gå att bromsa med samma kanal som man gasar...framåt gas...bakåt broms..
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Macce skrev:Svetsa ihop kopplingen på den och använd en rem som koppling.
Iofs går det inte att återställa motorn så lätt ifall du svetsar ihop kopplingen.
Men då måste jag ha en himla bra rem, som fäster snabbt och som verkligen "kniper" på en gång, den får ju inte slira... Fast man kan ju ha en "taggad" rem som man byter ut lite oftare. Måste bli ett jävla slitage i längden...
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Kom på en sak...
Om jag har en taggad "stång" som drivs av ett kugghjul som sitter direkt på servot; kommer utväxlingen att räcka? Då säger vi att jag har ett 6 cm. kugg...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Vi byggde en Gocart med en motorsågs motor. Så frågan är om den inte är lite förstor. Eller så bygger du en större skala bara.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Finns det ingen mini-variant av en variator? Kanske går att använda en fullstor t.o.m.?
Det borde lösa en del problem. :)

Mvh
speakman
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nu måste jag fråga vad en variator gör och hur den fungerar... :roll:

Svar på inlägget ovan ovan :D: Det kommer bli en stor "bil", ja...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det var inte lätt att hitta en beskrivande sida om variatorer.
Men här ser du hur dom ser ut i moppar:
http://medlem.spray.se/adress/photoalbum.html

Kan någon förklara hur den fungerar? Kan banne mig inte formulera mig tillräckligt bra.
Men ungefär så här; En rem sitter fastklämd mellan två skivor som sluttar utåt, ungefär så här i profil; ><
Den yttre sidan är "lös" och har fjäderbelastade vikter. Vikterna trycker ut sig ju snabbare den roterar, och den är då konstruerad så att den pressas inåt mot andra skivan, och den ganska breda remmen som löper runt, får då högre omkrets i den främre delen (primärvariatorn).
På andra sidan av remmen sitter sekundärvariatorn, som helt enkelt är ihoptryckt per "default", är endast fjäderbelastad (inga vikter) utan ger vika då primärvariatorn kräver mer av remmen (p.g.a. den större omkretsen).

Ja, lite grovt förklarat. Får nog googla dig fram till någon illustrativ bild om du ska veta mer i detalj.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

händer det nått Olle?

hittade ett hemmabyggt chassi och en motorsågsmotor i gömmorna 8)
http://negerboll.com/images/PICT2232.JPG
http://negerboll.com/images/PICT2233.JPG
http://negerboll.com/images/PICT2237.JPG

man kanske skulle bygga ihop det hela :humm:
kraftigt överdimensionerad motor till det chassit (hjul o kaross från en 1/10-bil) bör betyda att det blir ett jävla drag :twisted:
Swayde

Inlägg av Swayde »

eller så betyder det att bilen står på ändan så snart man gasar, fåor lite vikt är vel inte bra ? dä får man väll inte tillräckligt med nedåt tryck mot underlaget, eller ? (o at bromsa skulle vel ta lång tid.. o slita på däcken ifall den bara "glider" på underlaget)
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

mjo, kanske det.. fast om jag bygger ihop den kommer den nog väga en del ändå.. förmodligen måste däcken fyllas med skum för att orka med vikten
:) står den på ändan på greppvänliga underlag kan man ju alltid bygga wheeliebars :twisted:

edit:
var lika bra att börja bygga: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=97905
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

metanolic skrev:händer det nått Olle?
Njäej... Eftersom jag köpt dator och lite andra grejer nu för min sommarjobbslön, så får detta projekt avvakta lite...

Förresten... Om det finns någon här som vet en del om motorer i allmänhet - hur fungerar en kompressor till en motor (lite kortfattat)? Hittade nämligen en liten 12-volt däck-pump (modell skitkass) som jag känner att jag vill göra någonting av...

Edit: Har även funderat på om man skulle försöka bygga en egen variator. :D Gäller ju bara att fixa bra delar, men det borde man kunna få tag på genom något företag...
Skriv svar