
Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).
Okej, tack för upplysningen... (Jag är pinfärsk här, men jag är van forum-människa).Icecap skrev:Just det Olle E. på detta forum är reglen att INTE citera inlägger strax före, vi brukar (nåja....iblant iaf) att hålla oss till tråden och att citera föregående inlägg är mot reglerna och ganska onödigt.
Just det: Om du har en generator har du ju ström "nog" och kan därmed använda en elektrisk koppling om du vill......
Den väger lite men vad roligt man kan ha på det viset
Elektrisk? Mer detaljer tack.
Hjuldiameter: Högst 175 mm.metanolic skrev:nu för tiden finns det ju trampcyklar med skivbroms.. att köpa en sådan broms på biltema blir inte så dyrt.. frågan är om skivan får plats, men det beror ju på hur stora hjul du ska ha
annars finns det ju även trampcyklar med trumbroms.. dom kanske har en lite lämpligare diameter och trumbromsar brukar väl även vara effektivare..
bak går det ju alltid att lösa bromsproblemet men fram blir det värre..
intressant projekt.. hoppas du lägger upp hundratals bilder..
jag har en liten lätt moppemotor med automat liggandes.. kanske skulle bygga nått kul av densynd att jag har sålt min rc-radio.. annars hade det ju nästan blivit gratis..
Bilder: Ohh, ja!
Bygg en!Snabelost skrev:Oh. Cykelskivbromsarna har jag ju inte tänkt på! Hmmm... Nu vill jag ju också bygga en!
Tror inte man behöver broms fram faktiskt. Har man hyffsade däck och lite vikt bak så funkar det nog bra ändå. Dessutom är det ju kul att kunna "ställa upp" bilen =)
/Magnus

Det slog mig just att man inte kan motorbromsa, på grund av kopplingen. Om motorn går ner i varv driver den ju inte... Resultat: Ingen motorbroms.
Edit: Finns det något enkelt sätt att koppla förbi kopplingen, och bygga en egen istället?
Men då måste jag ha en himla bra rem, som fäster snabbt och som verkligen "kniper" på en gång, den får ju inte slira... Fast man kan ju ha en "taggad" rem som man byter ut lite oftare. Måste bli ett jävla slitage i längden...Macce skrev:Svetsa ihop kopplingen på den och använd en rem som koppling.
Iofs går det inte att återställa motorn så lätt ifall du svetsar ihop kopplingen.
Det var inte lätt att hitta en beskrivande sida om variatorer.
Men här ser du hur dom ser ut i moppar:
http://medlem.spray.se/adress/photoalbum.html
Kan någon förklara hur den fungerar? Kan banne mig inte formulera mig tillräckligt bra.
Men ungefär så här; En rem sitter fastklämd mellan två skivor som sluttar utåt, ungefär så här i profil; ><
Den yttre sidan är "lös" och har fjäderbelastade vikter. Vikterna trycker ut sig ju snabbare den roterar, och den är då konstruerad så att den pressas inåt mot andra skivan, och den ganska breda remmen som löper runt, får då högre omkrets i den främre delen (primärvariatorn).
På andra sidan av remmen sitter sekundärvariatorn, som helt enkelt är ihoptryckt per "default", är endast fjäderbelastad (inga vikter) utan ger vika då primärvariatorn kräver mer av remmen (p.g.a. den större omkretsen).
Ja, lite grovt förklarat. Får nog googla dig fram till någon illustrativ bild om du ska veta mer i detalj.
Mvh
speakman
Men här ser du hur dom ser ut i moppar:
http://medlem.spray.se/adress/photoalbum.html
Kan någon förklara hur den fungerar? Kan banne mig inte formulera mig tillräckligt bra.
Men ungefär så här; En rem sitter fastklämd mellan två skivor som sluttar utåt, ungefär så här i profil; ><
Den yttre sidan är "lös" och har fjäderbelastade vikter. Vikterna trycker ut sig ju snabbare den roterar, och den är då konstruerad så att den pressas inåt mot andra skivan, och den ganska breda remmen som löper runt, får då högre omkrets i den främre delen (primärvariatorn).
På andra sidan av remmen sitter sekundärvariatorn, som helt enkelt är ihoptryckt per "default", är endast fjäderbelastad (inga vikter) utan ger vika då primärvariatorn kräver mer av remmen (p.g.a. den större omkretsen).
Ja, lite grovt förklarat. Får nog googla dig fram till någon illustrativ bild om du ska veta mer i detalj.
Mvh
speakman
händer det nått Olle?
hittade ett hemmabyggt chassi och en motorsågsmotor i gömmorna
http://negerboll.com/images/PICT2232.JPG
http://negerboll.com/images/PICT2233.JPG
http://negerboll.com/images/PICT2237.JPG
man kanske skulle bygga ihop det hela
kraftigt överdimensionerad motor till det chassit (hjul o kaross från en 1/10-bil) bör betyda att det blir ett jävla drag
hittade ett hemmabyggt chassi och en motorsågsmotor i gömmorna

http://negerboll.com/images/PICT2232.JPG
http://negerboll.com/images/PICT2233.JPG
http://negerboll.com/images/PICT2237.JPG
man kanske skulle bygga ihop det hela

kraftigt överdimensionerad motor till det chassit (hjul o kaross från en 1/10-bil) bör betyda att det blir ett jävla drag

mjo, kanske det.. fast om jag bygger ihop den kommer den nog väga en del ändå.. förmodligen måste däcken fyllas med skum för att orka med vikten
står den på ändan på greppvänliga underlag kan man ju alltid bygga wheeliebars 
edit:
var lika bra att börja bygga: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=97905


edit:
var lika bra att börja bygga: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=97905
Njäej... Eftersom jag köpt dator och lite andra grejer nu för min sommarjobbslön, så får detta projekt avvakta lite...metanolic skrev:händer det nått Olle?
Förresten... Om det finns någon här som vet en del om motorer i allmänhet - hur fungerar en kompressor till en motor (lite kortfattat)? Hittade nämligen en liten 12-volt däck-pump (modell skitkass) som jag känner att jag vill göra någonting av...
Edit: Har även funderat på om man skulle försöka bygga en egen variator.
