Fräsståls guide

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ghost_rider

Fräsståls guide

Inlägg av ghost_rider »

Jag som nybörjare har ibland svårt att beräkna djup o feed rate på mindre stål (1-3mm). Att köra på trail and error känns dyrt i längden men det funkar säkert.
Så, jag förstår att man inte kan fläska på med 2mm djup o 800 i hastighet med en 1mm, men vad funkar? Att köra sakta o försiktigt funkar ju o sedan höja feed raten tills det bryts och lägga sig under det nästa gång, men det måste finnas en koppling mellan djup och hastighet beräknat på frässtålets diameter?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fräsståls guide

Inlägg av tecno »

Läs respektive tillverkares datablad på verktyget i fråga samt materialet du ska bearbeta.

Skaffa dig CNC Cookbook så har du ett bra verktyg som bl.a hanterar detta problemet.
thewho

Inlägg av thewho »

Vet du någon tillverkare som har data på hss fräsar? Allt jag hittar är för HM och vändskär :(
H.O

Inlägg av H.O »

Dormer Selector kan vara nått att titta på. Givetvis är det specifikt för Dormers verktyg...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kruxet med alla tillverkares datablad är de är gjorda för optimala förhållanden.
Tumregel för veka maskiner är annars att minska skärdjup och öka skärhastighet+matning.

En sak att ha i beaktning är att undvika invändiga hörn med radie=fräsradien.
Bättre då att att lägga till en liten G3'a i hörnen och acceptera en större radie.
floppen

Inlägg av floppen »

Hej

Själv var jag lite trött på att använda miniräknaren för att få fram matning så jag skev ihop detta lilla program.
Skriv in värde i ett fält tex Diameter och du ser vad du behöver för feedrate för att behålla samma matning/tand.
Bra om du vet VC eller spindel rpm, Det ligger det en lista med rekommenderade värden för feed/tand för sutton tools harmony E535 pinfräsar.
Men gillar du inte dessa så skriv in önskad feed/tand och tryck på enter så har du värde för matning.

Bild
Programmet hittar ni här
Skriv svar