Videovägg med gamla tv
Videovägg med gamla tv
Fick en förfrågan om att bygga en "videovägg" med gamla crt (tjock-skärm) tv-apparater. En bekant har fått 13 stycken av samma modell. Har tidigare använts som någonslags monitorer men de är inte speciellt inbrännda eller slitna.
Tror att jag ska satsa på att använda 9 tv-apparater, men frågan är hur gör man för att splitta videosignal till 9 stycken delrutor? Går det ens att göra med elektronik på ett rimligt enkelt sätt?
Nu är jag inte säker, men man kanske ska försöka använda en dator från början, sätta i många grafikkort med kompositsignal ut och så göra det på det sättet? Någon som har hört talas om något liknande? Försökt googla men hittar inget vettigt, vet att på 80-talet såg man ju sådana i bakgrunden på tv-studios.
Just ja. Ska väl tillägga. Budgetprojekt för skojs skull, tv-apparaterna har vi, resten av hårdvaran får väl max kosta nån tusenlapp eller två. Begagnade grafikkort kanske är vad man ska börja leta efter, frågan är vilka grafikkort, de flesta datorer har ju ändå inte mer än 3-4 pci-slot:ar att sätta grafikkort i.
Tror att jag ska satsa på att använda 9 tv-apparater, men frågan är hur gör man för att splitta videosignal till 9 stycken delrutor? Går det ens att göra med elektronik på ett rimligt enkelt sätt?
Nu är jag inte säker, men man kanske ska försöka använda en dator från början, sätta i många grafikkort med kompositsignal ut och så göra det på det sättet? Någon som har hört talas om något liknande? Försökt googla men hittar inget vettigt, vet att på 80-talet såg man ju sådana i bakgrunden på tv-studios.
Just ja. Ska väl tillägga. Budgetprojekt för skojs skull, tv-apparaterna har vi, resten av hårdvaran får väl max kosta nån tusenlapp eller två. Begagnade grafikkort kanske är vad man ska börja leta efter, frågan är vilka grafikkort, de flesta datorer har ju ändå inte mer än 3-4 pci-slot:ar att sätta grafikkort i.
Re: Videovägg med gamla tv
USB-grafikkort brukar vara allt annat än snabba, tvivlar starkt på att dom orkar med fullskärmsvideo.
Det enklaste är ju att köpa en såndär låda som tar video in och sen ger många video ut och sköter själva splittningen själv, men dom är väl kanske halvjobbiga att hitta begagnade, och tokdyra att köpa nya (gissar jag)
Att få in 9 grafikkort i en dator blir nog jobbigt, och jag har aldrig sett kort med dualhead videosignal.. möjligen om man kan hitta grafikkort som kan rycka ut PAL-video på RGB'n på dualhead ? då räcker det ju med fem kort.. Å andra isdan måste man då leta rätt på PCI eller PCie x1 grafikkort..
Det enklaste är ju att köpa en såndär låda som tar video in och sen ger många video ut och sköter själva splittningen själv, men dom är väl kanske halvjobbiga att hitta begagnade, och tokdyra att köpa nya (gissar jag)
Att få in 9 grafikkort i en dator blir nog jobbigt, och jag har aldrig sett kort med dualhead videosignal.. möjligen om man kan hitta grafikkort som kan rycka ut PAL-video på RGB'n på dualhead ? då räcker det ju med fem kort.. Å andra isdan måste man då leta rätt på PCI eller PCie x1 grafikkort..
Om du vill behålla 4:3-formatet kanske 4x3=12 apparater skall användas.
Å andra sidan är ju bildrutan redan 4:3 så det blir nog rätt med 3x3=9 st.
Men om 16:9 skall användas...
Hmm...
4 skärmar till en dator är ju enkelt. Sedan inställning i Windows så den delar upp på dessa 4.
Därefter startar man VLC som görs så stor så de täcker alla 4 skärmarna.
Så lång har jag själv testat.
Men om stöd finns för 9 skärmar vet jag inte?
Videoväggen skall alltså visa en film förstorad?
Eller skall du visa flera olika filmer/bilder på olika skärmar?
Skönt att slippa bläddra mellan olika TV-kanaler i reklamavbrotten.
Å andra sidan är ju bildrutan redan 4:3 så det blir nog rätt med 3x3=9 st.
Men om 16:9 skall användas...
Hmm...

4 skärmar till en dator är ju enkelt. Sedan inställning i Windows så den delar upp på dessa 4.
Därefter startar man VLC som görs så stor så de täcker alla 4 skärmarna.
Så lång har jag själv testat.
Men om stöd finns för 9 skärmar vet jag inte?
Videoväggen skall alltså visa en film förstorad?
Eller skall du visa flera olika filmer/bilder på olika skärmar?
Skönt att slippa bläddra mellan olika TV-kanaler i reklamavbrotten.

Ja. Tanken är att alla 9 skärmar ska visa en och samma film, fast bara en niondel var. Skärmen längst upp till vänster ska visa en tredjedel av vänstra skärmen.
Att göra "videovägg" är ju just det. Att visa exakt samma eller olika på alla är ju inte svårt.
Men vilket grafikkort med många composite ut ska man välja? Eller hur ska man göra?
Att göra "videovägg" är ju just det. Att visa exakt samma eller olika på alla är ju inte svårt.
Men vilket grafikkort med många composite ut ska man välja? Eller hur ska man göra?
Tänk storbild. Fast då man inte har en projektor eller en 60-tums tv så splittar man signalen så att nio stycken tv apparater får köra varsin lilla del istället. Enkelt på ett sätt, oerhört svårt på ett annat.
De har scart och komposit om jag minns rätt. Det är tv-apparater liksom, men deluxemodeller.
Äldre datorer av P4 2GHz typ kan man ju få beg. väldigt billigt. Kanske 100kr/st när ett kontor byter till nya modeller. Man får kanske vara beredda att radera alla hårddiskar med en raderings-diskett.
VLC går att konfigurerar extremt väl i både kommandorad och i GUI.
Så med 1 dator per TV (eller om man hittar billiga PCI-grafikkort 2,3,4 per dator) så kan man lägga en bat-fil i autostart.
Battfilen starta VLC i helskärmsläge mot en video-stream och zoomar in den bit av videon som representerar rätt 1/9-del eller rätt 1/12 del om man vill det.
En annan dator "server" kan med tex VLC skapa en video-stream från valfri källa, DVD, webcam, TV-in, fil.
Det som är avgörande här är att skapa många bat-filer som startar VLC med rätt inställningar då det är ca 20st som ska in på exakt rätt ställe.
EDIT: en fördel är att man kan konfigurerar 1 dator och sen duplicera ut den som en image.
VLC går att konfigurerar extremt väl i både kommandorad och i GUI.
Så med 1 dator per TV (eller om man hittar billiga PCI-grafikkort 2,3,4 per dator) så kan man lägga en bat-fil i autostart.
Battfilen starta VLC i helskärmsläge mot en video-stream och zoomar in den bit av videon som representerar rätt 1/9-del eller rätt 1/12 del om man vill det.
En annan dator "server" kan med tex VLC skapa en video-stream från valfri källa, DVD, webcam, TV-in, fil.
Det som är avgörande här är att skapa många bat-filer som startar VLC med rätt inställningar då det är ca 20st som ska in på exakt rätt ställe.
EDIT: en fördel är att man kan konfigurerar 1 dator och sen duplicera ut den som en image.
Fast 9 datorer är för mycket. Vill ha det i en dator, annars går nog proppen.
Det blir också fler saker som kan krångla.
Finns det grafikkort med flera komposit ut, eller som lätt går att omvandla. Hur gjorde de på 80-talet? Någon som har gjort något liknande tidigare?
Det blir också fler saker som kan krångla.
Finns det grafikkort med flera komposit ut, eller som lätt går att omvandla. Hur gjorde de på 80-talet? Någon som har gjort något liknande tidigare?
Lite länkar:
http://www.iiview.com/index.php/video-w ... controller (kostar £995 tror jag)
http://www.mediat.co.uk/?gclid=CIzeqOrQ ... 3wodRhkpHg
http://hothardware.com/News/Computex-20 ... cid-Hydra/ (kanske intressant)
http://www.iiview.com/index.php/video-w ... controller (kostar £995 tror jag)
http://www.mediat.co.uk/?gclid=CIzeqOrQ ... 3wodRhkpHg
http://hothardware.com/News/Computex-20 ... cid-Hydra/ (kanske intressant)
- Klas-Kenny
Lånar tråden lite:
Hur fungerar det egentligen med att sätta i ett PCI-grafikkort? Kan man verkligen få ut bild till en extra skärm då?
Jag har inbyggt grafikkort i min dator, men när jag har ett PCI-e grafikkort samtidigt går det inbyggda ej att använda (Skulle kanske gå om man kör Hybrid CrossFireX vilket moderkortet stödjer). Är det skillnad på ett PCI-kort?
Undrar därför att jag skulle vilja köra in en tredje skärm till min dator, men mitt grafikkort (HD2600XT) klarar endast två skärmar, men jag har ett gammalt PCI-kort liggande.
Hur fungerar det egentligen med att sätta i ett PCI-grafikkort? Kan man verkligen få ut bild till en extra skärm då?
Jag har inbyggt grafikkort i min dator, men när jag har ett PCI-e grafikkort samtidigt går det inbyggda ej att använda (Skulle kanske gå om man kör Hybrid CrossFireX vilket moderkortet stödjer). Är det skillnad på ett PCI-kort?
Undrar därför att jag skulle vilja köra in en tredje skärm till min dator, men mitt grafikkort (HD2600XT) klarar endast två skärmar, men jag har ett gammalt PCI-kort liggande.
Finns en ful-lösning också 
Vanlig 19" plattskärm, 9st av dessa kameror monterade på en plywoodskiva + lite kabel = klart

Vanlig 19" plattskärm, 9st av dessa kameror monterade på en plywoodskiva + lite kabel = klart

Eyefinitykort kan ju bli lite problematiskt eftersom de använder mini display port (digitalt) i så fall behövs det omvandlare för varje utgång.
Ett tänkbart alternativ skulle kanske kunna vara SoftTH.
http://www.kegetys.net/forum/index.php?topic=2123.0
Vad jag vet används det för spel men det kanske kan användas för någon filmspelare som använder directx?
Ett tänkbart alternativ skulle kanske kunna vara SoftTH.
http://www.kegetys.net/forum/index.php?topic=2123.0
Vad jag vet används det för spel men det kanske kan användas för någon filmspelare som använder directx?