bomb(ATRAPP)!
bomb(ATRAPP)!
Hej! vill först bara säga att jag är inte säker om jag skriver på rätt kategori, men admin får väl flytta trådden om den är fel.
nu till det viktiga: jag är interesserad av paintball och vi har en egen bana hemma hos en kompis. nu tänkte vi bygga en liten bombatrapp istället för äggklockan vi kör med. vi tänkta ha som en liten låda med en timer på en minut och tutande alarm och blinkande ljus medans den tickar ned och en längre ton när den "sprängs". man ska kunna aktivera bomben lätt och smidigt och även kunna desarmera den lätt och smidigt.
min första idé var att skaffa en billig timer på clas ohlsson- ansluta lite kraftigare sirener eller högtalare och även koppla en blinkande lampa till. problemet var ja då att det inte var nåt ljud medans den tickar ned. så då tänkte jag att man kanske kunde koppla nån sorts siren/tuta till blinkande lampan. men sen kom jag på att det inte är att bara koppla ihop precis. så min fråga: är det här en bra idé, eller ska jag göra på nåt annat vis?
tacksam för hjälp
ps. jag är femton år och inget geni så säg inget jätteavancerat. jag har lött ihop lite kretskort till lampor som blinkar olika snabbt och har ett sånt där board där man bara klämmer fast kablar mellan olika saker enligt ett kopplingsschema, så det är hur avancerad jag är..
nu till det viktiga: jag är interesserad av paintball och vi har en egen bana hemma hos en kompis. nu tänkte vi bygga en liten bombatrapp istället för äggklockan vi kör med. vi tänkta ha som en liten låda med en timer på en minut och tutande alarm och blinkande ljus medans den tickar ned och en längre ton när den "sprängs". man ska kunna aktivera bomben lätt och smidigt och även kunna desarmera den lätt och smidigt.
min första idé var att skaffa en billig timer på clas ohlsson- ansluta lite kraftigare sirener eller högtalare och även koppla en blinkande lampa till. problemet var ja då att det inte var nåt ljud medans den tickar ned. så då tänkte jag att man kanske kunde koppla nån sorts siren/tuta till blinkande lampan. men sen kom jag på att det inte är att bara koppla ihop precis. så min fråga: är det här en bra idé, eller ska jag göra på nåt annat vis?
tacksam för hjälp
ps. jag är femton år och inget geni så säg inget jätteavancerat. jag har lött ihop lite kretskort till lampor som blinkar olika snabbt och har ett sånt där board där man bara klämmer fast kablar mellan olika saker enligt ett kopplingsschema, så det är hur avancerad jag är..
- ElectricMan
- Kontakt:
Re: bomb(ATRAPP)!
Här är en som gjort en "atrapp".
http://www.nightscapetech.com/
Kolla om du får några idéer därifrån.
Det enklaste borde ju vara att göra nån sorts timer som sedan drar ett relä och en massa tutor/lampor.
Men det är ju inte lika ballt som det han hade gjort.
http://www.nightscapetech.com/
Kolla om du får några idéer därifrån.

Det enklaste borde ju vara att göra nån sorts timer som sedan drar ett relä och en massa tutor/lampor.
Men det är ju inte lika ballt som det han hade gjort.

kanske lite överkurs med nyckel och lösenord, men tack ändå. hur menar du lite enklare talat, menar du en speciell sorts timer? och relä vet jag inte riktigt vad det är 

inte riktigt cs, men rush från bad company 2 om du har lirat det
fast det är ju bomben är ju lika den på båda så

tänk dig då att köra det med paintball. jag håller på att fixa en ghillie suit också
(recons cammodräkt)

vet inte om jag borde skriva i den här tråden
om man säger såhär, det jag hadde gjort i femtonårsåldern hadde inget med elektronik att göra, men med ämnet och absolut inte ihop med atrapp
så jag säger bara, go hardcore
nå, en 4017 med en 4093 som klocka gar ju mycket enkelt 10 sekvenser ut
ihop med några andra 4093 kan man få en ton per sekvens, lämpligen ökandes i frekvens för vart steg
ihop med ett vettigt piezohorn lär man höra det långt
ett litet effektsteg lär vara vettigt
och som slutkläm så kan man ju ha lite mera dunk i det hela
fastt jag hadde hellre gjort en predatorklocka som tickar nedåt, med rätt slutkläm

om man säger såhär, det jag hadde gjort i femtonårsåldern hadde inget med elektronik att göra, men med ämnet och absolut inte ihop med atrapp

så jag säger bara, go hardcore

nå, en 4017 med en 4093 som klocka gar ju mycket enkelt 10 sekvenser ut
ihop med några andra 4093 kan man få en ton per sekvens, lämpligen ökandes i frekvens för vart steg
ihop med ett vettigt piezohorn lär man höra det långt
ett litet effektsteg lär vara vettigt
och som slutkläm så kan man ju ha lite mera dunk i det hela
fastt jag hadde hellre gjort en predatorklocka som tickar nedåt, med rätt slutkläm

Ett tips kan vara att man måste hålla in två knappar, som sitter lagom långt ifrån varandra, i 15-20 sekunder eller något sådant för att desarmera den. Då är man ganska hjälplös under tiden eftersom man måste använda båda händerna.
vad är 4017 och 4093??
det där med att hålla in var en riktigt bra idé, men måste man inte programmera och sånt då? vill hålla ned både kostnaden och svårighetsgraden så jag kan göra det själv.
det där med att hålla in var en riktigt bra idé, men måste man inte programmera och sånt då? vill hålla ned både kostnaden och svårighetsgraden så jag kan göra det själv.
- Mizzarrogh
Man kanske tom kunde latjta till det hela litet med en "nonsenspanel" med reläer eller transistorer tex och kablar med kontaktpunkter som går att flytta om, samt något billigt skit, tex sprängtråd med stålkord, eller kopparkardeler man får klippa av/plugga ur i ett visst mönster för att räknaren skall stanna osv.
Edit: Varför inte komplettera med en reläslinga eller liknande så man kan göra riktiga försåtsmineringar.
Edit: Varför inte komplettera med en reläslinga eller liknande så man kan göra riktiga försåtsmineringar.
bombatrapper är ganska farliga...ta med den på tunnelbanan, ta på en munkjacka och sitt och lek med den... 

ja men är det ingen som vet om man kan använde clas ohlsons timers för under hundralappen, de på elektrokit kostar ju över hundra plus skärm också! men vad är 4017 och 4093? det lät bra det där med korta ljud och en avslutning.
De är integrerade CMOS-kretsar, som implementerar olika logikfunktioner, se: http://en.wikipedia.org/wiki/4000_series
4017 har jag för mig är en räknarkrets t.ex. Om du googlar lite på tex "4017 IC" så får du upp vad man kan hitta på med dom.
4017 har jag för mig är en räknarkrets t.ex. Om du googlar lite på tex "4017 IC" så får du upp vad man kan hitta på med dom.