AVR Studio 4
AVR Studio 4
Hallå!
Någon här som har erfarenhet av AVR Studio 4 och kanske kan svara på en fråga?
1. När jag försöker Builda ett projekt får jag ett felmeddelandet: FATAL ERROR: Cannot open output file C:\Documents and Settings\Administrat÷r\Skrivbord\AVR-projekt\Projekt1\Projekt1.hex: No such file or directory
Har inte lyckats hitta vad detta beror på, så jag tar tacksamt emot tips!
Någon här som har erfarenhet av AVR Studio 4 och kanske kan svara på en fråga?
1. När jag försöker Builda ett projekt får jag ett felmeddelandet: FATAL ERROR: Cannot open output file C:\Documents and Settings\Administrat÷r\Skrivbord\AVR-projekt\Projekt1\Projekt1.hex: No such file or directory
Har inte lyckats hitta vad detta beror på, så jag tar tacksamt emot tips!
Re: AVR Studio 4
Det beror säkert på Ö:et i sökvä'gen (Administrat_ö_r).
Prova att flytta projektkatalogen till något mer "USA"-vänligt, typ: "c:\dev"
Utländsk programvara (läs amerikansk) har inte alltför sällan problem att hantera vad de
kallar "utökade" tecken, i synnerhet i sökvägar o.dyl.
En gång jobbade jag just med att säkerställa "internationell funktionalitet" för amerikansk
programvara, och fick då frågan från deras Program Manager (ung. utvecklingsansvarig) hur "ofta"
vi använde de där "utökade" tecknen, vill minnas att alternativen var ungefär:
1 gång i månaden, 1 gång i veckan eller 1 gång per dag.
Jag svarade "i ungefär vart fjärde ord"(!)
För de flesta amerikaner är ett Ö samma sak som ett O, bara med en liten (och exotisk) "förstärkning"
Se bara på rockbandet Troja som skulle göra sina konsertt-shirts lite coolare och klämde dit två prickar
över O:et .. rätt kul på svenska
/johan
/johan
Prova att flytta projektkatalogen till något mer "USA"-vänligt, typ: "c:\dev"
Utländsk programvara (läs amerikansk) har inte alltför sällan problem att hantera vad de
kallar "utökade" tecken, i synnerhet i sökvägar o.dyl.
En gång jobbade jag just med att säkerställa "internationell funktionalitet" för amerikansk
programvara, och fick då frågan från deras Program Manager (ung. utvecklingsansvarig) hur "ofta"
vi använde de där "utökade" tecknen, vill minnas att alternativen var ungefär:
1 gång i månaden, 1 gång i veckan eller 1 gång per dag.
Jag svarade "i ungefär vart fjärde ord"(!)
För de flesta amerikaner är ett Ö samma sak som ett O, bara med en liten (och exotisk) "förstärkning"
Se bara på rockbandet Troja som skulle göra sina konsertt-shirts lite coolare och klämde dit två prickar
över O:et .. rätt kul på svenska

/johan
/johan
Av liknande orsaker så brukar jag även undvika kataloger/pather med
"blank" i fil/katalog namnen. D.v.s t.ex inte "C:\Documents and Settings\..."
"blank" i fil/katalog namnen. D.v.s t.ex inte "C:\Documents and Settings\..."
Det finns ju en fin "windowsbugg" som öppnar mappen "x:\program" i ett utforskarfönster om man har installerat ett program i "x:\program files" som startar automatiskt från registry och man samtidigt har en mapp "x:\program". Bara det visar ju hur "fel" det är med <space> i filnamn 

Då är det ju extra korkat att Windows skapar en sökväg som "C:\Documents and Settings\Admin" om operativsystemet inte kan hantera det. Kanske löser sig nån gång i Windows 9+.
Felet beror säkert på "Administrat÷r". Jag tror AVRStudio4 har svårt för sökvägar med mellanslag i också. Jag flyttade alltihop till C:\AVR för enkelhetens skull. Annars brukar jag aldrig lägga något direkt i root.
Felet beror säkert på "Administrat÷r". Jag tror AVRStudio4 har svårt för sökvägar med mellanslag i också. Jag flyttade alltihop till C:\AVR för enkelhetens skull. Annars brukar jag aldrig lägga något direkt i root.
Det är fixat redan i Vista/Windows 7. c:\Documents and Settings har bytt namn till C:\Users vilket nu är samma på alla språkversioner för att underlätta programmering.
Sen finns det en länk för användarnas skull, tex i den svenska versionen C:\Användare. Dessutom finns länkar från alla dom gamla sökvägarna som användes i XP för att man ska kunna installera gamla program.
Att mappen "program" öppnas vid boot är inte en windowsbugg utan beror på dåligt skrivna installationsprogram.
Om man lägger in ett program i autostart där sökvägen innehåller ett mellanslag måste man inkapsla sökvägen med citationstecken, tex:
När os startar körs dom på följande sätt:
Skippar man citationstecknen så blir resultatet:
Vilket betyder starta "c:\program" med parametrarna "files\program\fil.exe"
Om man anger en sökväg som kommando till start så betyder det "öppna denna sökväg i utforskaren".
Detta står tydligt i dokumentationen, men om man som utvecklare råkar sitta på en dator som inte har någon mapp "C:\Program XXX" och bara testar sig fram utan att läsa dokumentationen så råkar det funka just där, utan citationstecken.
Sen finns det en länk för användarnas skull, tex i den svenska versionen C:\Användare. Dessutom finns länkar från alla dom gamla sökvägarna som användes i XP för att man ska kunna installera gamla program.
Att mappen "program" öppnas vid boot är inte en windowsbugg utan beror på dåligt skrivna installationsprogram.
Om man lägger in ett program i autostart där sökvägen innehåller ett mellanslag måste man inkapsla sökvägen med citationstecken, tex:
Kod: Markera allt
"C:\program files\program\fil.exe"
start "C:\program files\program\fil.exe"
start C:\program files\program\fil.exe
Om man anger en sökväg som kommando till start så betyder det "öppna denna sökväg i utforskaren".
Detta står tydligt i dokumentationen, men om man som utvecklare råkar sitta på en dator som inte har någon mapp "C:\Program XXX" och bara testar sig fram utan att läsa dokumentationen så råkar det funka just där, utan citationstecken.
> ...om operativsystemet inte kan hantera det.
Det kan det visst. *Windows* i sig har aldrig haft problem med det.
Det är olika applikationer som inte alltid tar hänsyn till att det kan
förekomma mellanslag i katalog/filnamn.
I det aktuella fallet, om bara AVR Studio 4 hade angett "ö" istället
för "÷" när den försökte öppna filen så hade det sannolikt fungerat.
Sen så är det en helt annan diskution varför någon pappskalle över
huvudtaget ansåg att mellanslag i katalog/filnamn var en bra idé...
Det kan det visst. *Windows* i sig har aldrig haft problem med det.
Det är olika applikationer som inte alltid tar hänsyn till att det kan
förekomma mellanslag i katalog/filnamn.
I det aktuella fallet, om bara AVR Studio 4 hade angett "ö" istället
för "÷" när den försökte öppna filen så hade det sannolikt fungerat.
Sen så är det en helt annan diskution varför någon pappskalle över
Precis! Visst är det tillåtet med mellanslag i filnamn och Win kan hantera det om man gör rätt och inkapslar det i "". Men varför ö.h.t ha sådana filnamn i systemet? Visst skall systemet kunna hantera det om användaren vill det, men att systemet, per default dessutom, själv använder sig av sådana namn är idiotiskt.
HAN DÄR ! ===>sodjan skrev:Sen så är det en helt annan diskution varför någon pappskalle över

(Varför är han så skrämmande lik mig när jag var i den åldern

Tack för hälpen! Nu funkar det att spara!
Märkligt som sagt att en sådan liten detalj kan ställa till det, hmmm!
Märkligt som sagt att en sådan liten detalj kan ställa till det, hmmm!