Batteridesulfator, användningstips?

Berätta om dina pågående projekt.
SBeaver

Batteridesulfator, användningstips?

Inlägg av SBeaver »

Jag har byggt ihop en batteridesulfator lite på skoj för jag tyckte det verkade som ett lagom litet projekt, kopplingsschema finns här (12V version):
http://alton-moore.net/graphics/desulfator.pdf

Mitt bilbatteri börjar bli dåligt så jag hade tänkt att testa "desulfatorn" någon helg när jag inte ska använda bilen ifall något skulle gå fel.
Jag har lött ihop allt nu på ett prototypkort och lött dit batteriklämmor, samt kört den med mitt spänningsaggregat och kretsen verkar dra 0,06A vid 14,4V och mosfeten har en utspänning (drain-source) på nästan 50V (-50V ska det nog vara) vilket verkar stämma med beskrivningen i pdf filen här ovan.
Mitt kort blev 10 x 10cm.

För de som är intresserade kostade alla delar 236kr på elfa (inklusive batteriklämmor)
Det som kostar pengar är den stora spolen och de keramiska kondensatorerna.

Har någon här provat en sån här hokus-pokus manick förut och har en uppskattning av hur lång tid det skulle ta för ett bilbatteri?
Jag förstår att de beror på skicket på batteriet men jag tänkte mer om det rör sig om en dag eller en vecka?
Förmodligen ska jag koppla batteriet till en 2A laddare medan jag kör med den här grejen kopplad till batteriet.

edit:
Jag ordnade till några lödningar igår och satte igång desulfatorn tillsammans med laddaren och de har puttrat på i ungefär 24 timmar nu.
Laddaren slog jag av nu för jag var lite rädd för att batteriet skulle bli överladdat.
Spänningen på batteriet är 12,65V när laddaren har varit avslagen ett tag och den verkar stanna där.
Nu tänkte jag låta den köra ett tag innan jag sätter på laddaren igen.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Batteridesulfator, användningstips?

Inlägg av Andy »

Tiden beror helt och hållet på tillståndet (hälsan) på ditt batteri, det kan ta åtskilliga veckor att återställa. Om det finns mekaniska fel i batteriet typ begynnande kortslutning mellan plattorna i en eller flera celler finns tyvärr ingen bot.
Jag rekommenderar att koppla loss batteriet från bilen under processen, ett dåligt batteri har en högre inre resistans och spänningstopparna som påförs batteriet kan ställa till det för diverse boxar i bilens elsystem. Samma sak gäller för laddaren som kopplas till, det ska inte vara någon avancerad laddare med sofistikerad elektronik för det finns en risk även för denna att bli ”dödad” av spänningstopparna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad gäller laddning i allmänhet så sägs det väl att det ska vara ofarligt för 12V-blybatterier att få 13.8V (tror jag det är?) kontinuerligt på sig, så om man vill undvika att batteriet långsamt laddas ur av egenförbrukningen i den här kretsen så är det väl bara att bygga en enkel laddare med strömbegränsad stabiliserad spänningsmatning på 13.8V.

Nån som kan mer får gärna rätta mig, jag är bara halvt säker på 13.8V. En lite lägre spänning lär väl vara helt ofarlig om syftet bara är att kunna driva desulfatorn.

Edit:

P.S. det ska bli mycket intressant att se hur det går!

(Nu känns det för övrigt typiskt att jag halvnyligen till slut lyckades bli av med en klase "ruttna" bilbatterier jag hade ståendes. Nån stans har jag ett par riktigt gamla slutna små 12V-ackar som man skulle kunna provköra på)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

http://www.instructables.com/id/Desulfa ... ltoids-Ti/

"
It's been over a month now and I'm happy to report that my desulfator circuit is working well! My battery now charges to over 13.4 volts after a full charge. Before desulfator treatment it would not rise beyond 12.7 volts. This is a very good sign meaning that the plates are now much cleaner, the electrolyte is now contacting their full surface area, and that full electricity production has been restored.
"
SBeaver

Inlägg av SBeaver »

Här kommer en liten uppdatering igen.
12.64V är jag uppe i nu, från ca 12.58V från början vid full laddning. Dock kan det bero på diverse variationer vid mättillfällena så det är för tidigt att säga om det fungerar eller inte.
Jag kan bara ha den igång när jag inte använder bilen så det blir nog inte mer än 2 dygn i veckan på sin höjd.
Det är dock ingen bekymmer eftersom jag ändå måste ta ur batteriet hela tiden för laddning då det inte går att starta om jag stått mer än 2 dagar (iaf när det är minusgrader).

Jag laddar med så liten ström jag kan för att inte överhetta batteriet men ändå inte ladda ur det pga desulfatorns strömförbrukning.

edit: som jag skrev i första inlägget hade jag då 12,65V men det var felmätt.
Dock vet jag inte vilket mätsätt som kan ses som mest riktigt, kanske borde man mäta vid en speciell belastning. Nu mäter jag med desulfatorn som last (drar 0.04A eller något sånt)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ett startbatteri (12V blybatteri) har lite drygt 12,7V i vila, dvs inte direkt efter laddning eller belastning.
Skriv svar