Hjälp mig förstå hur denna LED-blinkare funkar!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Hjälp mig förstå hur denna LED-blinkare funkar!

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena

Håller på och (försöker) lära mig mer om elektronik! :)

Struntprat, läs om du har tråkit:

Har gått o funderat på en såndär liten byggsatts, som man löder fast grejor på ett kretskort... Funderade på Elfas MC-larm, men jag va osäker på hur svårt det va, av en slump satt jag o bläddra i kjell & Companys katalog, där jag hittade en massa byggsattser, tänkte att ajg skulle köpa nån ltien grej bara för o testa o se hur pass svårt det är...

Så jag sticker ner o köper en LED-blink-byggsatts, och 17g lödtenn...

Börjar kolla o tänkte hur ska det här gå, men jag börjar titta lite på kopplingsschemat o instruktionsboken, fattade rätt snabbt och började med en potentiometer, tryckte ner den i kretskortet och började löda, min lödkolv är inte den bästa, spetsen känns som den är 1cm tjock, väldigt klumpig, men jag lödde vidare, det va bra mkt enklare än jag trodde, och bra mkt roligare!

När jag lött klart allt kopplade jag in batteriet, och vipps, det blinkade! Vilken lycka! :D

Så nu vet jag vad jag ska önska mig i julklapp, ett lödsett och elfas MC-larm-byggsatts!

Läs härifrån
Men, nu till saken, har kollat på kopplingsschemat och kan inte ritkigt förstå hur den funkar, så jag tänkte att nån vänlig person här kunde försöka förklara för mig, så jag förstår hur den funkar, så lär jag mig vad komponenterna används till, varför dom sitter där dom sitter, osv...

så det jag skulle vilja ha förklarat är alltså varför komponenterna sitter där dom sitter (vad odm gör för nytta) o varför den blinkar, osv... Förklara så utförligt som möjligt, jag är ingen duktig elektriker, än iaf! :shock:

Vad den här lilla grejen gör är att dom två lysdioderna blinkar växelvis, frekvensen ställer man nit med potentiometern.

Jag har fattat en del, lysdioderna tänd och släcks med hjälp av att jorden för dom stängs av o sätts på med hjälp av transistorerna, men jag vet inte vad som får transistorerna att öppna o stänga, men kondensatorerna har väll en viktig funktion? Aja, hoppas ni vill/orkar/kan förklara så bra som möjligt...

Såhär ser den ut (Bild från http://www.kemo-electronic.com)
Bild

Så här se kopplingsschemat ut (Bild från http://www.kemo-electronic.com)
Bild

Skulle va jättesnällt om nån ville förklara det för mig...
//Martin
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Har funderat lite och kommit fram till att det måste vara kondensatorerna som gör att det blinkar i stort sätt, om man nu kan säga så...

Om vänstra lysdiode lyser, laddas kondensatorn upp, som tillslut får för mkt ström i sig, och släpper då ut det, vilket gör att transistorn för den högra lysdioden öppnar sig och då lyser den högra lysdioden, då börjar den högra kondensatorn ladda upp sig, sen när den är fullladdad så öppnar sig vänstra trans. och den högra trans. stänger sig...

Motståden är där för att kondensatorn inte ska ladda upp sig för fort.

Har jag fattat det rätt?

Hur funkar kondensatorn, för går strömmen till den istället eller? o sen när den är full så går strömmen genom transistorn, men hur laddas kondensatorn ur?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Japp så funkar den, på ett ungefär. Astabil vippa brukar de kallas.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, jippie, jag har förstått hur min första byggsatts funkar, vilken lycka! :D

Tack för bekräftandet!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kondensatorn laddas ur via transistorn när dioden lyser.
VikHe

Inlägg av VikHe »

Grattis :)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Nu ska vi se här, nu har jag börjat byta ut komponenter o grejar lite o ser vad som händer :) , det har inte börjat brinna än iaf 8)

Vad jag har gjort nu är att C1 är utbytt från en konding på 15uF till en på 220uF, vilket medför att den högra lysdioden är tänd bra mkt längre...

Tänkte bara skriva hur jag tror det funkar, och kanske lämmna nått frågetecken, så får ni jättegärna svara på eventuella frågor o säga om jag fattat det hela rätt...

1. Högra lysdioden lyser, då laddas högra kondensatorn på 220uF upp och snor samtidigt strömmen för den glua lysdiodens transistor, och därflör lyser inte gula.... IOM att den har ett högre uF-värde tar det längre tid för den att laddas upp, därför lyser den högra längre...Sen när den laddats upp, så går strömmen ur den genom vänstra transistorn. Då börjar den gula lysa och den röda slocknar, eftersom den vänstra kondingen snor strömmen från den röda lysdiodens transistor, sen när den är full laddas det ut genom högra transistorn, o då börjar den röda lysa, o sen börjar allt om igen...

Tror jag fattat allt nu, jippie! Det jag inte fattade innan var att kondingarna snor strömmen för transistorerna, för det gör dom väll?

vilken lycka om jag nu förstått allt rätt, fick en AHA-upplevelse där! Vem vet, en dag kanske jag blir en elektriker! :lol:
Skriv svar