Håller på och (försöker) lära mig mer om elektronik!

Struntprat, läs om du har tråkit:
Har gått o funderat på en såndär liten byggsatts, som man löder fast grejor på ett kretskort... Funderade på Elfas MC-larm, men jag va osäker på hur svårt det va, av en slump satt jag o bläddra i kjell & Companys katalog, där jag hittade en massa byggsattser, tänkte att ajg skulle köpa nån ltien grej bara för o testa o se hur pass svårt det är...
Så jag sticker ner o köper en LED-blink-byggsatts, och 17g lödtenn...
Börjar kolla o tänkte hur ska det här gå, men jag börjar titta lite på kopplingsschemat o instruktionsboken, fattade rätt snabbt och började med en potentiometer, tryckte ner den i kretskortet och började löda, min lödkolv är inte den bästa, spetsen känns som den är 1cm tjock, väldigt klumpig, men jag lödde vidare, det va bra mkt enklare än jag trodde, och bra mkt roligare!
När jag lött klart allt kopplade jag in batteriet, och vipps, det blinkade! Vilken lycka!

Så nu vet jag vad jag ska önska mig i julklapp, ett lödsett och elfas MC-larm-byggsatts!
Men, nu till saken, har kollat på kopplingsschemat och kan inte ritkigt förstå hur den funkar, så jag tänkte att nån vänlig person här kunde försöka förklara för mig, så jag förstår hur den funkar, så lär jag mig vad komponenterna används till, varför dom sitter där dom sitter, osv...
så det jag skulle vilja ha förklarat är alltså varför komponenterna sitter där dom sitter (vad odm gör för nytta) o varför den blinkar, osv... Förklara så utförligt som möjligt, jag är ingen duktig elektriker, än iaf!

Vad den här lilla grejen gör är att dom två lysdioderna blinkar växelvis, frekvensen ställer man nit med potentiometern.
Jag har fattat en del, lysdioderna tänd och släcks med hjälp av att jorden för dom stängs av o sätts på med hjälp av transistorerna, men jag vet inte vad som får transistorerna att öppna o stänga, men kondensatorerna har väll en viktig funktion? Aja, hoppas ni vill/orkar/kan förklara så bra som möjligt...
Såhär ser den ut (Bild från http://www.kemo-electronic.com)

Så här se kopplingsschemat ut (Bild från http://www.kemo-electronic.com)

Skulle va jättesnällt om nån ville förklara det för mig...
//Martin