Jag har skrivit ett gäng med tabeller med data för tecken till grafiska LCDer och det tar satans så lång tid att göra varje ny tabell.
Så jag fick tummen ut och började designa ett program som man kan designa tecken i.
Såhär ser den nuvarande designen ut:
För stunden gör den inget, men när den är klar så ska den generera tabeller i C och ASM är tanken.
Några tankar/idéer? Något som ska läggas till/tas bort?
Kom med förslag!
Mvh
Emil
Tabellkoden som bildas:
Kod: Markera allt
C kod:
const unsigned char char_array[][5] PROGMEM =
{
{0b01111110, 0b10010000, 0b10010000, 0b10010000, 0b01111110}, //A
{0b11111110, 0b10010010, 0b10010010, 0b10010010, 0b01101100}, //B
...
...
...
{0b11100000, 0b00010000, 0b00011110, 0b00010000, 0b11100000}, //Y
{0b10000110, 0b10001010, 0b10010010, 0b10100010, 0b11000010} //Z
};
Assembler kod:
char_array:
.db 0b01111110, 0b10010000, 0b10010000, 0b10010000, 0b01111110, 0b11111110, 0b10010010, 0b10010010, 0b10010010, 0b01101100 ;A, B
.db 0b01111100, 0b10000010, 0b10000010, 0b10000010, 0b01000100, 0b11111110, 0b10000010, 0b10000010, 0b01000100, 0b00111000 ;C, D
...
...
...
.db 0b01111100, 0b00000010, 0b00011100, 0b00000010, 0b01111100, 0b10000010, 0b01101100, 0b00010000, 0b01101100, 0b10000010 ;W, X
.db 0b11100000, 0b00010000, 0b00011110, 0b00010000, 0b11100000, 0b10000110, 0b10001010, 0b10010010, 0b10100010, 0b11000010 ;Y, Z