Dricka använd etsvätska

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Dricka använd etsvätska

Inlägg av grym »

eftersom en tidbegränsad frist för icke ss4492 godkända vapenskåp gick ut vid 20110101 så blev en hel del gamla vapenskåp som inte var godkända billigare, så det bör gå att få tag i ett beg icke godkänt vapenskåp för 1000-2000kr
med mekaniskt kodlås

men för säkerhetsskull så hadde jag gjort liknande giftblanding med sprit, karamellfärg och mycket laxermedel att ha där dom gamle stod

då finns det en chans att förövarena förstår vad som händer :mrgreen:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Mycket underhållande problem får jag säga, och kul att vissa i tråden verkar avsky kulturen som pesten :)

jag skulle helt klart göra som ovanstående skribent, och hälla ut vätskan när den är använd för säkerhet skull

det är ju inte fel att låsa in andra kemikalier i ett säkert skåp heller.
Dock så måste jag ju säga att det finns ju två sorters punkare, vanliga punkare och dräggpunkare

dräggpunkare är ju den typen som dricker etsvätska och slåss hemma hos sina kompisar :/
vanliga punkare är ju oftast lite vettigare :)

sen handlar det ju lite om individnivå också, jag skulle inte känna mig bekväm att umgås med folk jag inte kan lita på. som röjer runt ibland mina kemikalier när jag inte är där, problemet ligger ju helt klart inte i hur ni förvarar kemikalierna.

Stölder och fjanteri hör absolut inte hemma på vänsterkanten, den som påstår det är gravt missförstådd.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Omoget svar, eller inte, men helst seriöst hade -jag- p***t i flaskan, löst upp (minst) sex påsar purex och krossade runda piller, droppat i litet blå karamellfärg (eller ännu bättre något gram metylenblått så han p** blått resten av veckan) och en slatt T-doja för lockande lukt och färg samt kanske några droppar lapislösning så han blir svart om munnen flera dagar efteråt (syns inte innan)... Tror knappast de bättrar sig, men...

Ursäkta OT... :mrgreen:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kopparjonerna från etsningen påskyndar sönderfallet av persulfater till svavelsyra och syrgas
Det visste jag inte, men snål som jag är sparar jag vätskan några veckor åtminstone.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

EFtersom det verkar vara kombinationen av punkare + fest som gör att det dricks etsvätska kanske man kunde låsa rummet enbart när det är fest i lokalen? Chansen är väl inte så stor ändå att någon seriöst vill låna verktyg just då iaf? (Alt. bara låsa undan etsvätskan just då).
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

hm...
En stilla fundering, ni har aldrig sett förövarna. Vätskan försvinner efter partajet. Så att någon dricker det hela är bara ett antagande som
alla som svarat i tråden också "gått på".
Det kan ju vara så att de häller ut en skvätt i slasken bara för att ni ska
tro att de druckit upp det hela.... Det måste ju smaka helt bedrövligt

Rigga upp en webkamera i skåpet så får ni väl reda på vem som dricker....

Eller så dyker det upp en ny tråd här med ytterligare ett sätt att göra kretskort.
Lägg laminatet i dasset och lätta på trycket... och vips är det framkallat.

Swech
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Vilket skåp som helst skulle duga bara de inte ser/kommer åt själva flaskan. Tom ett sådant skulle fungera:
http://www.rusta.se/dokumentskap_p76251080.html
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

rehnmaak skrev:Om någon tar sig in i ett LÅST skåp och sedan dricker något ur en flaska märkt FARA så skulle jag vara mer förbannad på att någon bryter upp skåpet än att begåvningsreserven tunnas ut lite.
Men nu var det 'punkfest' ....Så .... :vissla:
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Vilken lyx ni har.
Vi måste tömma våra flaskor själva.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Skriv "natriumpersulfat" på flaskan. Kemiska namn brukar vara avskräckande.
Gammal etsvätska ser ju lite ut som absinth, vilket också smakar pekka.

"Åh, titta, undangömd absinth!? Och de fega jävlarna försöker skrämma bort oss med fåneri om giftighet. Pfft!"
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

SenseiTG skrev:Flaskan är märkt med FARA! EJ LÄSK! GIFTIGT! samt har dödsskallar och utförliga varningstexter på sidan
Mer punk än så blir det inte! Läste för övrigt om den här händelsen på ett annat forum häromdagen och trodde då att det var ett skämt, nu fattar jag att det inte var det! :oops:
Kopparsulfat är ett ganska effektivt kräkmedel, används numera inte pga sin giftighet. Gissar att koppar löst i vatten överhuvudtaget är rätt illasmakande. Men visst har ni väl ett låsbart rum? Ställ det nånstans långt in så att man inte kommer åt det.
Eller hm, "krydda" det med något så att det både luktar och smakar ännu mer apa och det inte kan misstolkas. En flaska med stopp o väx i det kanske? Eller nått annat som smakar beskt och apa.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Men nu var det 'punkare' tror du att ett låst rum kommer att förhindra dom att hitta någon form av flytande vätska som dom tror att det kommer hjälpa dom att få Sverige <valfri input> ?
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

Gorgus:

Som jag skrev är det möjligt att låsa rummet under fest, men även om låsta rum går emot tankarna som finns på huset är det inte praktiskt möjligt då, som jag tidigare skrev, kontoret ligger bakom vårt utrymme. Det måste personalen ha tillgång till - även under festerna. Jag tror inte att det är realistiskt att få samtliga i personalen att låsa efter sig varje gång.

Swech:

Jag började med att skriva att ett fall är *bekräftat*, två misstänkta. Även att det är bekräftat eftersom flera människor sett det - det var så det uppdagades från första början. I de andra fallen kan vad som helst ha hänt, etsvätskan var dock inte kvar i lokalen så någonstans har den tagit vägen. Webbkamera är, som tidigare nämnt, ett icke önskvärt alternativ och dessutom hade vi inte haft någon aning om vem personen på bilden hade varit i vilket fall - såvida det inte rör sig om personal vilket inte är särkilt sannolikt.

Cenorpa:

Vätskan förvaras redan i ett låst skåp utom synhåll. Det räcker ju inte. Skåpet du hittade där var däremot tillräckligt billigt och har ju kodlås, vilket är bättre eftersom det inte rör sig om ett lås som kan dyrkas (på traditionellt vis). Tack!

Seroster:

Numera står det natriumpersulfat på flaskan, även kopparsulfid och mycket giftigt - vid förtäring, kontakta giftcentralen.

xxargs:

Verkligen? Om det är som du säger så är ju problemet inte ens ett problem. Jag vet att vi har använt redan använd etsvätska tidigare och det har fungerat även om det inte fungerat lika bra. Det är därför vi sparat. Dock var den bara några veckor gammal då - inte flera månader som nu. Jag ska testa vätskan - om den verkligen är förbrukad är det ju inte ens lönt att fundera på vidare säkerhet. Det där var ju en intressant vinkling av problemet - Tack!
Seroster

Inlägg av Seroster »

...
Såga itu ett vedträ
Holka ur innuti.
Sätt flaskan där.
Borra hål för träpluggar.
Tryck ihop.

=D
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Seroster:
eftersom individerna verkar tro att det är sprit de dricker så är det ju träsprit...
I kretsen kanske det anses som ännu tuffare! :)
Skriv svar