Ljud ut till HDMI på dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
linkan222

Ljud ut till HDMI på dator

Inlägg av linkan222 »

Nån som har en aning hur jag ska göra? Har en HP m7270.se dator med ett nvidia 9400gt HDMI grafikkort till.
På grafikkortet finns två pinnar märkta J8 ska enligt mycket googlande vara till ljud ut via hdmi. Problemet är att jag inte vet var eller om jag kan hitta ljud ut på moderkortet för att koppla in detta.

Har letat efter manual till moderkortet men eftersom det är ett oem-kort tillhandahåller inte tillverkaren MSI detta, utan hänvisar till HP. Där har jag hittat en bild på det med de "stora" bitarna utmarkerade, dock inte de "mindre" kontakterna. Bör det finnas spdif ut från moderkortet?

Går det i värsta fall att koppla in sig i spdif uttaget i bak och leda in den på grafikkortet??? Läste nånstans att det kunde vara olika spänning :? Är det skillnad på digitalt ljud i coax och hdmi???
blueint
Kontakt:

Re: Ljud ut till HDMI på dator

Inlägg av blueint »

Koax och HDMI är som päron & äpplen.

Gissningsvis är det S/P-dif men det skulle kunna vara AES/EBU

En tabell som kan vara av vikt:
AES3 balanserat: 2 .. 7 V peak-peak
AES3 obalanserat: 1 .. 1.2 V peak-peak
S/PDIF: 0,5 .. 0,6 V peak-peak

Dvs se upp så att du inte bränner något ingångssteg..
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Enligt vad jag läst mig till ska kabeln kopplas från spdif på moderkortet till grafikkortet och vidare ut i till hdmi.

Är det skillnad på den interna kontakten för digitalt ljud och den externa?

Vad klarar min förstärkare att få i sig för spänning via coaxial? Och kanske mer intressant vad klarar mitt grafikkort?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Varför vill du ha ut ljudet via HDMI? Tänker du använda TVns inbyggda högtalare?

Jag har löst det så enkelt att jag kopplar förstärkaren direkt till HTPCns ljudutgång (hade använt SPDIF-utgången om stärkaren hade haft sådan ingång).
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Ja, tanken var att kunna använda TV högtalaren. :humm:

Jag har ju iofs ett skapligt hemmabio system som jag kanske borde använda om jag ser på film från datorn.

När jag tänker efter lite så är det viktigare att få ut ljudet ur recivern än ur tv:n. Om än lite krånligt eftersom allt kablage ligger i slangar i väggarna. Får dra en rca mellan dator och reciver.

MEN, det hade fortfarande varit praktiskt att slippa slå på recivern om man bara ska surfa eller använda tv-datorn till annat.
uffearon

Inlägg av uffearon »

Hej
Annars finns det flertal grafikkort där ljudmodulen är inbyggd. ATI HD5450 tex. Bara o tuta i drivrutinerna ansluta bara HDMI till TVn o vips har du både bra bild o bra ljud :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Det stämmer, jag har det kortet men man måste gå in i mjukvaran och välja ljud ut till HDMI.
//Per
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

linkan222 skrev:Nån som har en aning hur jag ska göra? Har en HP m7270.se dator med ett nvidia 9400gt HDMI grafikkort till.
På grafikkortet finns två pinnar märkta J8 ska enligt mycket googlande vara till ljud ut via hdmi. Problemet är att jag inte vet var eller om jag kan hitta ljud ut på moderkortet för att koppla in detta.

Har letat efter manual till moderkortet men eftersom det är ett oem-kort tillhandahåller inte tillverkaren MSI detta, utan hänvisar till HP. Där har jag hittat en bild på det med de "stora" bitarna utmarkerade, dock inte de "mindre" kontakterna. Bör det finnas spdif ut från moderkortet?

Går det i värsta fall att koppla in sig i spdif uttaget i bak och leda in den på grafikkortet??? Läste nånstans att det kunde vara olika spänning :? Är det skillnad på digitalt ljud i coax och hdmi???
Har du hdmi ut på grafikkortet?
http://sv.wikipedia.org/wiki/High-Defin ... _Interface
Då behöver du ingen kabel mellan moderkort och multimediakort. HDMI är precis vad det heter. Men sen finns det olika standarder (vi älskar standard för det finns så många av dom). 9400GT är ett gammalt kort så den kanske stödjer hdmi 1.1 eller 1.2 det kan vara lite skit att få det att funka. Men i korthet så är en hdmi kontakt bild/ljud i samma skit!
uffearon

Inlägg av uffearon »

Hejsan Ostboll. Teorin för HDMI är korrekt. Men i datorernas värld stämmer det inte för alla grafikkort. Man måste kolla specen på dem. Ljudet är tyvärr inte integrerat i ett flertal HDMI utgångar på grafikkorten. En del kort har det. Se inlägg ovan. När man väl köpt o lagt in uppdaterade drivisar måste man in i windows ljudhantering o markera digitalt ljud enligt om jag inte minns fel:)
Du har helt rätt att HDMI stöder både ljud o bild fast i praktiken gäller det mest AV-produkter.
Berätta gärna mer i detta ämne jag kan ha fel men tror inte det. Har kollat flera forum. Bla mitt hembioforum osv.
UFFE:)
Migrus

Inlägg av Migrus »

Har själv ett Nvidia 9500GT (numera utbytt) där ljudet måste tas ifrån ljudkortets spdif utgång. Fungerade aldrig bra för mig, antagligen något med drivrutinerna så jag bytte upp mig. Vad jag vet hade alla samtidiga ATI kort (HD4xxx? 3xxx?) ljud inbyggt på grafikkortet, för jag minns jag var lite sur jag inte kollade efter ordentligt innan och köpte ett ATI då. Nyare nvidia kort har också ljud inbyggt. Så köper man nytt idag kan man kanske räkna med det.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är viktigt att vara medveten om att i HDMI är ljudet "inflätat" med bilddatat, det skickas alltså inte på egna tåtar utan måste kodas in i dataströmmen av grafikkortet.

Det är därför adaptrar för att stoppa in ljud i HDMI är svindyra, de måste ha rejäl processorkraft.
Skriv svar