Humanoid robot
- EagleSpirit
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Antigen smart gabb eller så är det småfusk.... Lutar åt att det lite av båda... en smart grabb som fuskat lite, för helt bakom är man inte om man fått det att SE ut att fungera så bra, men å andra sidan så känns det inte helt trovärdigt heller.... Rätta mig om jag har fel, men helt egen konstruktion och full funktion och full dokumantation på egen hand på tre månader.. nja.... nja...
- EagleSpirit
- Kontakt:
Det kan ju vara så att han använt delar från andra tidigare projekt. T.ex. stereoseendet och röstdelarna. Men det är fortfarande en jäkla massa matte att få roboten koordinera så att den kan plocka den där lådan.
Det kanske är fler som jobbat på den? Men det verkar som att det bara är en kille som gjort den.
Det kanske är fler som jobbat på den? Men det verkar som att det bara är en kille som gjort den.
Visst allt går ju att få bra på film..
Men jag tror att mycket har han gjort tidigare..
Jag vet att den killen gick elprogrammet på samma skola som jag,
som specialarbete gjorde han en robot med sex ben som backade
och vände när den stötte på hinder...
Vår lärare berättade att han fått bilder/filmer på andra projekt han gjort,
bla en en hand.. om jag inte minns fel.
Så har man mycket tidigare erfarenhet som han verkar ha går det nog snabbt.
Men jag tror att mycket har han gjort tidigare..
Jag vet att den killen gick elprogrammet på samma skola som jag,
som specialarbete gjorde han en robot med sex ben som backade
och vände när den stötte på hinder...
Vår lärare berättade att han fått bilder/filmer på andra projekt han gjort,
bla en en hand.. om jag inte minns fel.
Så har man mycket tidigare erfarenhet som han verkar ha går det nog snabbt.
- EagleSpirit
- Kontakt:
Om det är samma som vi tänker på så är det så fall min kompis kompis som har byggt detBengan skrev:har för mig att jag sett en film där hand-syn-koordineringssystemet visats innan, fast då var det bara ett par ihopsatta, svarta servon som rörde sig ut till ljuset

Det framgick juh att han hade gjort ett neuralt nätverk för hand-ögon koordinationen. Inte så svårt, men tidskrävande och pilligt. Och det har gjorts på den institutionen tidigare. Det var juh de som hade "Elvis" om ni kommer ihåg "honom"...(OBS att jag inte vill förringa hans insattser på något vis, för det krävs mycket jobb att få ihop allt)
Sen på complex adaptive systems där han läste (och f.ö. jag också har läst
) så sysslar man juh med sådant här och det var säkert hans examensarbete på 3 månader...ambitiöst 
Sen på complex adaptive systems där han läste (och f.ö. jag också har läst

Jo han har nog gjort de flesta av robotens delar tidigare, det som tog 3 månader var förmodligen att sätta samman allting.
Här är hans gamla film, ett eller två år gammal:
http://193.11.208.155:1234/hemligt8/Han ... eralic.mpg
/Johan
Här är hans gamla film, ett eller två år gammal:
http://193.11.208.155:1234/hemligt8/Han ... eralic.mpg
/Johan
Tjena grabbar!EagleSpirit skrev:Hur grymmt som helst.
Men kan det vara en kille som gjort det där på 3 månader? Längtar verkligen efter dokumentationen.
Tror ni att nåt av det där är fuskat eller är det roboten/dator som sköter det?
Kul att ni tycker om den lilla roboten. Ledsen att behöva göra några av er ledsna men den gjordes faktiskt på 3 månader från "topp till tå" dock med X antal timmar om dan ... Håller på med dokumentationen nu samtidigt som jag provar några nya grejer (kanske kommer det en ny video :) ) så ni kan få veta lite mer om några veckor.
-
- Kontakt: