Bearbetning, plast. Skära/fräsa ut smådetaljer.

Användarvisningsbild
Samuelf

Bearbetning, plast. Skära/fräsa ut smådetaljer.

Inlägg av Samuelf »

Jag skulle vilja skära ut ett par instrumenttavlor i en semitransparent plast...

Tanken är att jag ska modifiera mätarhuset på en bil för att slippa den idag något tråkiga färgsättningen. Jag har en uppsättning demonterade tavlor att utgå från för måttsättning etc.

Nån som känner för att brainstorma lite om vad den lämpligaste metoden för att tillverka dessa vore? Och sedan rekommendera sig själv/någon annan för att tillverka detaljerna ifråga?

Jag har ett par bilder på hur originalet ser ut:

Bild

Bild

Originalet har färgade ytor för att ge olika färg på olika element. Detta tänkte jag lösa medelst färgade ljuskällor istället. Kanske rentav RGB-dioder för att lyxa till det lite.

Eventuellt vill man göra ett separat skikt i tunt och väldigt ogenomskinligt material eller så fixar man nån sublimeringsmetod för att fixa siffrorna när man väl gjort sin tavla. Man får nog helt enkelt prototypa lite.

Så kom med förslag om ni kommer på nåt vettigt. =)

Gärna med nån slags indikation om hur dyrt det skulle bli att tillverka i extremt liten skala. =D
Användarvisningsbild
zeus

Re: Bearbetning, plast. Skära/fräsa ut smådetaljer.

Inlägg av zeus »

Det kan ju gå att etsa eller fräsa.

Om färgerna inte är "rätt" efter etsning går det ju att infärga i efterhand.
Användarvisningsbild
Samuelf

Inlägg av Samuelf »

Man kunde kanske skära ut skivorna, lacka dem med nån färg som inte släpper igenom nåt ljus och sedan fräsa/gravera ut text/detaljer?

I dagsläget är laddtrycksmätaren ograderad och kunde väl få fortsätta att vara det men det vore ju lite kul om man kunde fixa så att den ändrade färg i förhållande till laddtryck. =)

Likaså varvräknaren. Att den gick från blått till rött vid ordinarie rödmarkering. =)

En massa skojiga varianter går att komma på men först vill man ju ha själva plattorna klara. ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Annars kanske man kunde limma ihop en genomskinlig (typ OHfilm (fast kanske tjockare)) och den plast man vill ha som yta mha epoxi eller liknande.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

1mm Opalfärgad akryl + mattsvart vinyl man skär i vinylskäre och applicerar.

Lite pilligt med rensning och applicering, men troligtvis en av de billigaste sätten att tillverka det i småskala.

Alternativt samma akrylskiva, lacka ytan mattsvart och gravera eller laserbränna bort färgen.

Alternativt QuickMark http://www.megauk.com/quickmark.php med transparent basfilm.
Användarvisningsbild
Samuelf

Inlägg av Samuelf »

Ok. Så då är frågan... Vem vill skära ut ett par uppsättningar skivor åt mig? =)

Sekundär fråga: Vem vill gravera lite om jag går på spåret lacka+gravera?

Och vad behöver jag fixa fram för uppgifter?
Skriv svar