Kylning med luftkonvektion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jest0017

Re: Kylning med luftkonvektion

Inlägg av jest0017 »

Ja ska undvika att släppa ut den magiska blå röken :D
Allt elektriskt är fixat redan så de är inget problem.
Va bara kylning som var problemet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Fast det vore väldigt kul att se hur dom gjort elektroniken, så ta gärna lite bilder och lägg upp.
jest0017

Inlägg av jest0017 »

Har inga bilder då jag inte ha något av kortet hos mej.
Det mesta är just nu teoretiskt, men finns en diod å ett kort.
min uppg är att fixa kylning till diod som ska vara i en låda.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte om det kanske skulle kunnat fungera med en peltier för då kan den varma sidan mot kylflänsen vara högre än vad lysdioden klarar medan peltiern håller junction lägre om det räknas ut rätt om livslängden på lysdioden är av stor vikt än vad en kylfläns kanske kan klara ensam om den inte har mycket koppar i sig kanske men det blir dock en del högre strömbegär med peltier och kylflänsen kan dock blir rätt stor men kan kanske räcka med konvektion då. Eller att man använder heatpipes som nämndes men då kan det hända att detta måste tillverkas specifikt för detta men skulle kanske vara att föredra om det hade behövts en väldigt stor fläns.

Men en bra byggd fläns med kopparkärna och många tunna fenor eller dylikt och en fläkt borde kunna fixa det tycker jag för enbart med luftkonvektion kan bli lite knepigt med 50W om man har en viss junction temp att ta hänsyn till och man kanske har lite ont om plats.

Men med enbart konvektion och flänsen får vara väldigt stor för att hålla rätt junction men med fläkt blir det enklare.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Bara för att verifiera mina tidigare påstående så mätte jag lite...
En Pentum III sockel 370 kylfläns som har flänsmåttet 20*65mm och 20 flänsar (20*65*2*20=80 kvadrat tum) ger vid naturlig konvektion och 29,6W in (via ett fastklämt effektmotstånd) 96 grader C på motståndets mantelyta 23 grader C omgivningstemperatur dvs Tja=2,46 grader ger Watt.
Med påslagen fläkt och 12V matning till fläkten så måste jag dra på till ungefär 100W för att komma i närheten.
98,6W in 93,4 grader C på samma punkt på motståndet då blir Tja=0,71 grader per Watt.
Dvs skillnaden vart inte som jag mindes utan bara 3,44 ggr bättre med fläkt.
Sen om det hela är optimerat eller inte tål väl att funderas på men i grova drag så stämmer det.
jest0017

Inlägg av jest0017 »

Har hittat ett diagram som visar hur stor skillnad det gör med en viss vindhastighet.
vid 6 m/s så är kylningen ca 5 ggr bättre. vid 2 m/s ca 1,67ggr bättre.
och då alla fläktar anges med vilket luftflöde de har måste man räkna om det till vindhastighet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är inte riktigt så enkelt med fläktar.
Måttet i volym som anges är med noll i mottryck, sen så kommer din flänsgeometri att skapa ett mottryck som sänker luftflödet rätt så betydande. Om du går in på Papst hemsida så hittar du diagram över flöde/mottryck t.ex http://www.ebmpapst.se/sv/products.php?gid=31
jest0017

Inlägg av jest0017 »

att det är besvärligt är jag medveten om. men det diagram jag hittat är en grov uppskattning.
Nått att gå efter. och just nu så är det mer information än ja haft tidigare.

Hur kan man få reda på motståndet över flänsen? om det går på ett enkelt sätt?
jest0017

Inlägg av jest0017 »

Fått tag på datablad för dioden om någon är intresserad.

CBM-380 heter den. Bara att googla så finns datablad där åxå.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

limpan4all skrev:Pentum III sockel 370 kylfläns som har flänsmåttet 20*65 mm och 20 flänsar (20*65*2*20=80 kvadrat tum) ger vid naturlig konvektion och 29,6W in (via ett fastklämt effektmotstånd) 96 grader C
Med dubbla ytan borde en 50W lysdiod klaras under < 80 °C.

Och med effektmotstånd borde det vara enkelt att testa ev kylning.

@limpan4all, varför skulle temperaturreglering av lysdioder vara så svårt?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Svårt och svårt, det är inte det som är svårt dvs att temperaturreglera dom för det behöver man inte.
Det som är svårt är det enkla faktumet att allt som har med lysdioders livsläng eller prestanda är helt och fullständigt relaterat till kylning.
Kort sagt vad man än vill göra med lysdioder (för belysning) så kommer alltid kylningen att vara den begränsande faktorn.

Lysdioder leder bort sin värme (temperaturdifferensen mellan typ 60 grader C och 20 grader C ger inte mycket IR) medan de flesta andra ljuskällor utgår från något mycket varmt och därmed strålar ut sin värme såsom infraröd strålning (temperaturdifferensen mellan >2800 grader C och 20 grader C ger mycket IR).
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

jest0017 skrev:min uppg är att fixa kylning till diod som ska vara i en låda.
Försök att konstruera "smart". Går det t.ex. att använda själva lådan som kylfläns genom att göra den i aluminium?
jest0017

Inlägg av jest0017 »

Går inte att konstruera lådan så att den blir som en kylfläns.

Har hittat en fläns med termiskt motstånd på ca 1,25 C/W.
sen ha ja en fläkt som blåser på den.
bör duga, hoppas ja.
Skriv svar