Dricka använd etsvätska

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Dricka använd etsvätska

Inlägg av JimmyAndersson »

SenseiTG:
Från första inlägget:
"1) Jag tycker att vi gjort vad vi kunnat för att hindra folk från att dricka etsvätskan"

Behöver du verkligen fråga det?

Er "kultur" är emot kameraövervakning. Ni vill inte ha låst dörr, utan bara en "avspärrning" som ni tror ska hålla folk borta.

Seriöst... Hur kan ni tro att en "avspärrning" ska hålla folk borta när de inte har tillräckligt med hjärnceller
för att låta bli ett låst skåp ..eller framför allt: *dricka* etsvätska???

Men er "kultur" tillåter lås på skåpet...?

Hur kan man vara så rädd för lås och övervakning att det prioriteras högre än folks liv.... :wall:
Jag har iallafall inget mer att tillföra den här diskussionen.
Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

PS: Läs kraven för hur man ska förvara giftiga kemikalier, innan någon drabbas och ni åker dit.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ta med vätskan hem och häll vatten/saft/piss i istället.
konstigaste problemet på länge, hoppas det löser sig!
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Jag kan föreställa mig den pedagogiska utmaningen i att få berusade punkare att följa tydliga föreskrifter. Särskilt om det står "...att man inte skall...".

Jag tror att det enda sättet är att förvara det utom synhåll.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Sätt på en ordentlig etikett, utskriven på skrivare, med korrekta varningssymboler och "Innehåller natriumpersulfat och kopparsulfat. Vid förtäring kontakta genast läkare.". Tveksamt om det fungerar på idioter som dricker etsvätska men det är värt ett försök.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

hm, det är ju lätt att hitta vem som druckit etsvätskan. koppar sägs ju ge grönt hår.
nej visst fan, det var ju punkare....

alltså, risken med koppar är ju metallförgiftning. persulfaten är ju rätt ogiftig men kan ha frätande inverkan på matsmältningssystemet. oavsett vilket lär man få århundradets diareeanfall pga saltbelastningen.

allvarligt , om ni inte kan låsa in det säkert och varningstexter inte hjälper får ni nog upphöra med att förvara etsvätska i lokalen. ni är skyldiga att tillse att den förvaras säkert utom åtkomst för icke behörig. oavsett hur "vuxen" denna förväntas vara.
Tyvärr.

alternativt tillsätta något som tex en sulfidförening i små doser (etsvätska är sur+ sulfid =>vätesulfid som luktar ruttna ägg) så att vätskan luktar illa.
fast t-röd kanske anses vara en fin dryck i de kretsarna? lite vanskligt kanske för det kan ju leda till andra problem också.

nu vet jag inte hur mycket folk som cirkulerar, men hade det inte fungerat med en informationskampanj? typ- drick inte blå etsvätska, ät inte gul snö?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har hört att man ska äta gul snö. Det kan ju vara öl! :roll:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ni bär ansvaret. Sen är ju frågan hur en dom skulle se ut, om nu någon som uppenbarligen idkat inbrott försöker lagföra er. Ring närmast labb och fråga vilka regler som gäller hälsovådliga vätskor. De kan nog svara, eller borde i alla fall kunna det. Min tjej arbetar på SLU och på hennes institution är de rätt så petiga med säkerhet inlåsning etc. Att hälla den typen av vätskor i flaskor ansedda för läsk är helt uteslutet, vill jag minnas.
laban12

Inlägg av laban12 »

Byt etikett - skriv: "destillerat vatten för ångstrykjärn"
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

rikkitikkitavi skrev: (...) persulfaten är ju rätt ogiftig men kan ha frätande inverkan på matsmältningssystemet. oavsett vilket lär man få århundradets diareeanfall pga saltbelastningen.
Så var också min rent spontana tanke angående effekten av att dricka det, i synnerhet som Kopparföreningar också har den effekten... Frågan är om han ens hinner till muggen om han kolkar i sig tillräckligt (i synnerhet som det förmodligen tar en stund innan det verkar med full kraft (och man får förmoda att vederbörande fått i sig en heldel alkohol innan)... :badgrin: :mrgreen:

Edit: Kan inte tänka mig kopparn i lösningen i sig är tillräckligt stor mängd för att orsaka allvarliga skador, skall till rätt stor mängd för det, däremot ovanstående lär de förhoppningsvis märka av.
Senast redigerad av Mizzarrogh 17 januari 2011, 14:41:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Labal12: Haha ingen dum idé e.g :)

Den ringa erfarenhet jag har av punkare är att många av dem är personer med stort behov av att hävda sig själva som tuffa så det kan ju mycket väl vara därför dem dricker något som så tydligt är märkt farligt?

Ett låsbart skåp med personliga koder där man kan logga vem som öppnade åt dem vore kanske vettigt?
Användarvisningsbild
SenseiTG

Inlägg av SenseiTG »

JimmyAndersson, dude...

> Behöver du verkligen fråga det?

Ja, jag kände att jag behövde fråga det - annars hade jag låtit bli. Jag hade kunnat formulera frågan med betydligt fler ord för att in i detalj förklara vad jag menar, men jag tror att den gick igenom för de flesta - och jag fick trots allt de tips jag var ute efter.

Det här var inte riktigt ett svar jag hade förväntat mig från någon som är admin på forumet. Jag är besviken, men hoppas att ett lite syrligt svar inte leder till värre konsekvenser än en gnutta eftertanke och ökad ödmjukhet...

Jag ställer mig inte bakom alla, eller ens många av de idéer och tankar som ligger till grund för kulturen i huset. Det rör sig om ett vänsterpolitiskt, anarkistiskt aktivitetshus. Jag är varken vänster eller anarkist. Däremot anser jag det vara högst oförskämt att på detta vis ifrågasätta andra människors sätt att leva, tänka och bedriva verksamhet på bara för att man själv inte tycker eller tänker likadant.

"Vår" kultur tillåter lås på såväl skåp som avdelningen. Det rör sig om att det inte är önskvärt. Vi har haft det tidigare - i syfta att stoppa en serie stölder och när dessa slutade togs låset bort. Jag skrev "vill främja", inte "tillåter ej". Jag har inte heller skrivit att "vi tror att en avspärrning ska stoppa", jag skrev "minska eventuell problematik i samband med alkohol" samt att det inte är "principiellt fel av någon att vistas i avdelningen".

Jag har inte heller påstått att någon är "rädd" för lås eller övervakning. Däremot är många emot det. Detta är en politisk fråga som jag inte alls tänker diskutera här. Är det inte bättre att faktiskt läsa vad som skrivs och lämna eventuella fördomar utanför diskussionen, om man nu faktiskt tänker svara?

Jag har inget emot att du fluktar dina åsikter, men det finns betydligt trevligare sätt att göra det på än förolämpning och citationstecken kring kultur, vilket för mig tydligt indikerar att du tycker att denna kultur inte borde kunna kallas kultur.

Väldigt få människor är till 100% laglydiga. Nedskräpning? Fortkörning? Källsortering? Förtal? Piratkopiering? Deklarationsfusk? Försäkringsbluff? Listan kan göras lång över sedvanlig svensson-kriminalitet. Dessutom rör sig detta egentligen inte ens om en förening utan en ren samlingsplats för likasinnade. Jag skrev förening för att det är betydligt lättare än att förklara gruppen såsom jag nu känner mig tvungen. Det rör sig altså mer om att vi råkar ha rätt att förvara våra prylar och träffas utan kostnad på denna plats - det skulle likagärna kunnat varit ditt garage och jag tror inte att du låser in din motorolja och tändvätska i ett brandsäkert, låst och kameraövervakat skåp, trots att dina gäster eventuellt skulle kunna ta sig ut dit utan att du märker det. Jag gör det iallafall inte, även om ett låst skåp ska införas när barnen kommer till världen.

Jag frågade här eftersom jag som medmänniska är orolig och vill göra det bästa av situationen - ur egen ficka dessutom, trots att jag är relativt ny i gruppen. Det finns ingen anledning att kräka av sig på mig. Dessutom tänkte jag att det på något sätt kunde vara lite roande för övriga medlemmar att läsa om att sådant här faktiskt förekommer.

Jag är medveten om att det är vår skyldighet - kanske inte lagligt med tanke på hur verksamheten är uppbyggd - men i vilket fall har vi en moralisk skyldighet och för mig som person är denna lika viktig, om inte viktigare.

Kanske jag ska tillägga att låset förmodligen dyrkats upp eftersom det inte är skadat. Kunskap om låsdyrkning är vanligt förekommande i dessa grupper. Så för er som menar på att vi måste förvara det säkert, vad menar ni egentligen med säkert? Jag skulle tro att vårt skåp är lika säkert i inbrottshänseende som de som används på SLU (läste jag nämnas) - vilket torde räcka för att täcka det lagliga ansvaret. Jag är ändå inte nöjd, av anledningar som nämns i förestående paragraf.

Tackar för ytterliggare förslag. Har kollat på bättre skåp, men trots att dom är relativt billiga kommer jag att vara tvungen att vänta innan jag har råd. Tills dess blir det ordentligt utskrivna varningsettiketter, såsom calmar föreslår, samt bättre information till ansvariga vid festerna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror mer det var menat om eventuella utfärdade bestämmelser kring förvaring och eventuell rent lagtekniska konsekvenser kring detta. moderatorer och andra här uttalar sig ofta privat i trådarna. :)
Personligen tycker jag som du att det är en betydligt trevligare inställning om det fungerar, delar din uppfattning till fullo här.
Men vad jag antar om jag tolkade saken rätt var hur det ser ut rent ansvarstekniskt om ni behöver förvara giftiga kemikalier så kan vissa tex vara tillståndsbelagda med krav på speciell förvaring osv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Be någon svetsa ihop ett plåtskåp (d=5mm). Och sätt dit magnetlås som styrs av en mikrokontroller. Samt någon mekanism för att öppna om programkoden går snett.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Betrakta i vatten löst ammonium/natriumpersulfat som 'förbrukad' så fort det har etsas koppar i den.

Kopparjonerna från etsningen påskyndar sönderfallet av persulfater till svavelsyra och syrgas (därför skall flaskan heller inte vara tät i korken - då man annars kan få flaskexplosion av övertryck av syrgas under förvaring) och vätskan är ganska inaktiv redan efter några dagar -> inget att spara på.

Om man inte får för sig att också sniffa etspulvret i tron att det är något mer spännande så försvinner troligen mycket av problemet om de vedebörande som slabbar med detta, efteråt oskadliggör lösningen enligt instruktionerna eller deponerar det på återvinningen i uppmärkt flaska så att det inte står några lockande flaskor med spännande färgad vätska kvar i lokalerna efteråt .

Dock i slutändan så är det bäst att sätta sådana saker i låst plåtskåp med kodlås då även om man vill ha öppen attityd så hjälper det inte mot dom personer som med eller utan droger och sprit som ursäkt inte vill följa reglerna och ansvaret eller saknad av insikt kan skada sig själva.
Skriv svar