Märka kastruller, vilken maskin behöver jag?
Märka kastruller, vilken maskin behöver jag?
Behöver märka kastruller och annat gerät som tillhör ett kök. De flesta sakerna är såklart rostfritt och jag ska bara skriva ett ord.
Antar att någon form av gravyrmaskin kanske passar men det kanske finns andra maskiner som är mer lämpade. Har provat att använda en dremel men det "flyter" iväg fort och dremeln är förhållandevis tung.
Martin
Antar att någon form av gravyrmaskin kanske passar men det kanske finns andra maskiner som är mer lämpade. Har provat att använda en dremel men det "flyter" iväg fort och dremeln är förhållandevis tung.
Martin
Re: Märka kastruller, vilken maskin behöver jag?
ebay
Item number: 320148284459
men 110v, den funkar bra, men det är inte lätt att gravera in snyggt
men med en sådan slående är det 50 gånger lättare än med roterande i dremmel
Item number: 320148284459
men 110v, den funkar bra, men det är inte lätt att gravera in snyggt
men med en sådan slående är det 50 gånger lättare än med roterande i dremmel
Jag har för mig att man kunde låna "märkpennor" som man kunde gravera metall med hos polisen förut?
Vet inte om det fortfarande går men prova att ringa någon station.
Lycka till!
Vet inte om det fortfarande går men prova att ringa någon station.
Lycka till!
Kanske går att "etsa" likt den metod man kan märka bilrutor med? Tror man använder en mall med texten/symbolen utstansad i och sedan penslar på något frätande medel... 

Dremel + Gravyrstift + EN mycket fast hand.
Använder jag.
Använder jag.
- Mizzarrogh
Jo, det går att etsa metall men det är ganska svårt om det bara skall vara till dylik märkning, polisens märkpennor var såvitt jag vet ett roterande eller slående gravyrstift för metall (de andra var helt enkelt ett slags tuchpennor med specialbläck, men det sitter nog inte i längden på husgeråd och liknande som diskas, glaspennor och liknande lossnar oftast efter ett tag om det körs i maskindik).
Så kör på ett slående gravyrstift som grym föreslog. Dremmeln funkar men är ingen hit att lära sig på konkava tjocka stålkastruller, de hackande stiften är som sagt enormt mycket lättare.
Så kör på ett slående gravyrstift som grym föreslog. Dremmeln funkar men är ingen hit att lära sig på konkava tjocka stålkastruller, de hackande stiften är som sagt enormt mycket lättare.
Billiga bokstavs/sifferstansar brukar inte vara nån hit, dessutom gäller det att man hela tiden har ett riktigt bra mothåll.
Jag har testat en riktig märkpenna som jag nu iofs blir osäker på, men jag TROR den var roterande, och den var hyfsat lättanvänd, men när jag testat med ett gravyrstift i en dremel har det gått mycket sämre, den vill sticka iväg hela tiden, nån som har nån ide på varför ? sämre stift ? fel varvtal ?
Jag har testat en riktig märkpenna som jag nu iofs blir osäker på, men jag TROR den var roterande, och den var hyfsat lättanvänd, men när jag testat med ett gravyrstift i en dremel har det gått mycket sämre, den vill sticka iväg hela tiden, nån som har nån ide på varför ? sämre stift ? fel varvtal ?
Tack för tipsen. Det verkar som det får bli en stående gravyrmaskin. Problemet med stansen som annars är en finfin metod är väl att det blir svårt att ordna bra mothåll på mindre kökssaker såsom dl-mått.
Ska bara hitta en 240V-variant av maskinen.
Ska bara hitta en 240V-variant av maskinen.
- Mizzarrogh
Förr kunde man låna sådan hos polisen och liknande, men kanske bara för vissa grejer jag vet inte?
Hitta och hitta...
Det är väl bara att hoppa in och köpa
Clas Olle
EDIT: Oj! sitter och sover vid tangentbordet. Sodjan var snabbare.
Det är väl bara att hoppa in och köpa

Clas Olle
EDIT: Oj! sitter och sover vid tangentbordet. Sodjan var snabbare.
- Mizzarrogh
Satt just och tänkte samma tanke, men var osäker på om den fans kvar.
Halvt off topic
---
Glenn, jag vet inte, men fick samma resultat då jag försökte gravera med ett tryckluft stift (i och för sig en starkare variant än dremmeln eller dedär små handpennorna), dvs att stiftet vill "köra ifrån" men är kanske lättare med mindre verktyg.
Halvt off topic
---
Glenn, jag vet inte, men fick samma resultat då jag försökte gravera med ett tryckluft stift (i och för sig en starkare variant än dremmeln eller dedär små handpennorna), dvs att stiftet vill "köra ifrån" men är kanske lättare med mindre verktyg.
Nålprägling kan vara nåt att titta på. En handhållen apparat kostar dock 50kkr så det kanske är bättre att ta grejjerna till någon som kan göra jobbet.
http://www.gravotech.se/nalpragling.html
http://www.gravotech.se/nalpragling.html
Hrm... Nån som labbat med en sån i en CNC-maskin, typ lillasyster? Fjäderupphängd kanske, så att den klarar några tiondelar diff i Z-led. Får nog bli ett inköp...