Hej

Jag har lite funderingar kring att göra en plattform för utvecklingskort som ska stödja olika val av uC/CPU/FPGA/.., oavsett typ, familj eller tillverkare.
Problemet idag är att utvecklingskort tenderar att vara ganska dyra (speciellt high-end FPGA) och det är svårt att återanvända diverse IO mellan olika projekt, om man inte håller sig till en standard.
Lösningen är att skapa ett kretskort som fungerar som bas och sedan lägga själva kretsen som en modul ovanpå. Basen tillhandahåller en uppsättning spänningar (tänk typ 1.2V, 2.5V, 3.3V, 5V o.s.v.) samt de vanligaste IO-enheterna/programmerare (JTAG, ISP, FTDI). Baskortet har en bred avkoppling med de större kondensatorer som ingår i vanliga designer. Modulerna ligger på små separata kretskort som ansluts med en kontakt som har en standard pinout. Utöver kretsen så läggs även den finare avkopplingen på modulkortet. Även ytterligare IO-kort (te.x. RFID) kan anslutas med separata IO-moduler på ett liknande sätt, med en viss standard.
De båda standarderna säger vilka spänningar som återfinns på vilka pinnar, var jord finns samt vilka som används till IO (te.x. att grupp B är mappad till modul B, eller här finns JTAG). Totalt sätt så behövs kanske 500 pinnar för att hantera moduler med många pinnar.
Exempel på moduler som kan vara intressanta för mig personligen är Spartan-6 75k och LPC3220 (ARM9).
Efter en tids funderingar har lite frågor kommit upp, som jag skulle uppskatta ett svar eller en debatt kring.
(1) Blir induktans ett problem när man lägger kretsarna på separata moduler? Varierar det mycket beroende på val av "kontakt"? Blir det problem med te.x. minneskretsar där det finns krav kring skew?
(2) Vad är en lämplig sammankoppling av basen och moduler? Det borde behövas en en kompakt kontakt med hög densitet, som även är lätt tillgänglig. Modulerna bör vara så små som möjligt för att minska kretskortsarean och därmed priset. Finns det något som liknar CPU-sockets?
(3) Fortsättning på fråga (2): Finns det några standarder kring kretsmoduler och/eller IO-moduler, som är öppna? Jag har sett FPGA Mezzanine Card - är det ett lämpligt val?
Målet är att genomföra projektet och lägga slutresultatet på en öppen licens, så att alla kan dra nytta av det och utveckla själva.
Vore roligt med en diskussion kring projektet i helhet och frågorna; är jag helt ute och cyklar?