Var köpa 12volts jon-generatorer?
Var köpa 12volts jon-generatorer?
Jag tänkte bygga mig själv en elektrostatisk "flock"-applikator och till detta behöver jag en 12 volts negativ jon-generator. (Detaljer om det hela finns här, har inga ritningar tyvärr)
Vet någon var man kan hitta en sån för en rimlig summa? Vet inte riktigt vad de kallas när de säljs lösa, så att hitta en är inte så jättelätt för mig.
(Är det inget som finns att köpa som en komponent så vet kanske någon var man kan hitta ritningar på själva "generatorn"?)
Vet någon var man kan hitta en sån för en rimlig summa? Vet inte riktigt vad de kallas när de säljs lösa, så att hitta en är inte så jättelätt för mig.
(Är det inget som finns att köpa som en komponent så vet kanske någon var man kan hitta ritningar på själva "generatorn"?)
Re: Var köpa 12volts jon-generatorer?
På thinkgeek(.com?) finns det två projekt där de använder jongeratorer. De hade länkar till inköpsställen har jag får mig.
Annars finns de inbyggda i luftrenare. Dessa finns på ebay. Räcker nog att söka på ion så hittar du nog dem.
Annars finns de inbyggda i luftrenare. Dessa finns på ebay. Räcker nog att söka på ion så hittar du nog dem.
Eller bygg en krets med en flyback från en tjock-tv. Ritningar finns på Google.
-
- EF Sponsor
Det är möjligt att jag har nåt skit i labbet du kan få.
Hur hög spänning?
Var bor du?
Hur hög spänning?
Var bor du?
Har alla grejjor du behöver, liggande, från ett nedlagt projekt.
Behöver 24V AC dock.
Hur många hundra behöver du?
Behöver 24V AC dock.
Hur många hundra behöver du?
Köpte precis en sån på kjell o company för att sanera bilen från en liten olycka, funkade förvånansvärt bra. 12v matning.
länk: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0440&path=
edit: öppnade ju naturligtvis locket innan jag hann pröva den och det är inte mycket i den, ser ut som ett standard backlight-inverter kort dom har kopplat upp mot fyra knappnålar.
/andreas
länk: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0440&path=
edit: öppnade ju naturligtvis locket innan jag hann pröva den och det är inte mycket i den, ser ut som ett standard backlight-inverter kort dom har kopplat upp mot fyra knappnålar.
/andreas
@OnkelF: Hittade dem när jag letade lite nu på kvällen, dock låg frakten rätt högt och det var väldigt lång leveranstid (Slut i lager)
@barbarossa: 12V DC in och sen 15kV ut verkar de flesta hålla med om. Jag finns söder om Malmö.
@TomasL: 24V AC lär kräva att man ritar om det hela en del, men det kan kanske fungera. Som jag skrev ovanför, 15kV output. (Om du menade något annat, vad menade du med hur många hundra behöver jag?)
@Pronic: Den där kan vara värd att kika lite på, får se vad den har för output nästa gång jag är på kjell.
@barbarossa: 12V DC in och sen 15kV ut verkar de flesta hålla med om. Jag finns söder om Malmö.
@TomasL: 24V AC lär kräva att man ritar om det hela en del, men det kan kanske fungera. Som jag skrev ovanför, 15kV output. (Om du menade något annat, vad menade du med hur många hundra behöver jag?)
@Pronic: Den där kan vara värd att kika lite på, får se vad den har för output nästa gång jag är på kjell.
Har nog ett tjugotal "färdiga" HV-Huvuden, 40KV ut, och komponenter till nått hundratal
blueint; åksjuk yngre medpassagerare
, har provat med ättika ,yes + allt annat i städskrubben men jonisatorn var det enda som bet. pumpar ut en del ozon , känns på lukten direkt när man slår i gång den.

Kalla det vad du vill, den biten som behöver gjutas in, dvs trafon och multiplikatorn på utgången.
Liten rättelse, 20kV har jag för mig att det skall vara.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=26511

Liten rättelse, 20kV har jag för mig att det skall vara.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=26511

Senast redigerad av TomasL 12 januari 2011, 22:12:17, redigerad totalt 2 gånger.
Ah, 20kV låter bättre. Vad kan en sån hamna på prismässigt tror du? Kan vara intressant om jag inte hittar något annat.
Lite förklaring, de är tänkta att drivas från 24V AC, via en späningsmultiplikator som ger runt 150V eller så ut, och en SIDAC som hackare/Oscillator.
För att inte slå sönder nättrafon, lägger man 2st 10M Motstånd i serie (måste vara minst 12 mm långa metallfilm, förmodligen 1/2W vill jag minnas), mellan primären och sekundären på nät-trafon, alternativt jordar man en av sekundärens sidor..
Beroende på vilken sida man sedan "jordar" på "HV-Huvudet" får man +20kV eller -20kV.
Med "jordar" menar jag i det här fallet att den sidan av 24V som är jordad eller förbundet via motstånden.
För att inte slå sönder nättrafon, lägger man 2st 10M Motstånd i serie (måste vara minst 12 mm långa metallfilm, förmodligen 1/2W vill jag minnas), mellan primären och sekundären på nät-trafon, alternativt jordar man en av sekundärens sidor..
Beroende på vilken sida man sedan "jordar" på "HV-Huvudet" får man +20kV eller -20kV.
Med "jordar" menar jag i det här fallet att den sidan av 24V som är jordad eller förbundet via motstånden.
-
- EF Sponsor