Energimätare som mäter fel?
Energimätare som mäter fel?
Köpte nyligen en energimätare på Clas Ohlson och har nu börjat mäta effekt på lite olika prylar. Det som fick mig att reagera var att min datorskärm (från '94) utvecklar 27 W i standby. Jag har också mätt på en annan lite nyare skärm ('98 tror jag) och då ger mätaren runt 20 W.
Är inte detta lite väl höga siffror? Kan det vara så att mätaren mäter fel?
Är inte detta lite väl höga siffror? Kan det vara så att mätaren mäter fel?
Det beror på HUR den mäter.
Det är möjligt att den mäter bra på fasförskjutna laster och tar hänsyn till det.
Som i kylskåp, spis.. men kurvformer som ser anurlunda ut än sinus hanterar den säkert inget vidare, som stora,snabba pulsströmmar
och annat..
Ska man klara av det hos en digital mätare så måste man sampla
mycket ofta. Och det har man nog inte råd med i en 199Kr mätare.
Man får vad man betalar för..
Det är möjligt att den mäter bra på fasförskjutna laster och tar hänsyn till det.
Som i kylskåp, spis.. men kurvformer som ser anurlunda ut än sinus hanterar den säkert inget vidare, som stora,snabba pulsströmmar
och annat..
Ska man klara av det hos en digital mätare så måste man sampla
mycket ofta. Och det har man nog inte råd med i en 199Kr mätare.
Man får vad man betalar för..
Mätaren är sannolikt inte en TRMS-mätare (True RMS , Riktigt Genomsnitt), den funktion kostar en del mer. Å andra sidan kan det faktisk vara att den verkligen mätar rätt, om du inte har riktig power-down på systemet är det ett helt rätt tal tyvärr.
Mäta när du är säker på att skärmsläckaren inte bara visar ett svart bild men verkligen har skickat "power down" till skärmen.
Detta betyder att du INTE ska ha skärmsläckare men under EnergyStar ha lagt in en timeout som medför att skärmen släcks ner SAMT att skärmen är EnergyStar kompatibel men är det en aning nyare plattskärm är det självklart att den är.
Mäta när du är säker på att skärmsläckaren inte bara visar ett svart bild men verkligen har skickat "power down" till skärmen.
Detta betyder att du INTE ska ha skärmsläckare men under EnergyStar ha lagt in en timeout som medför att skärmen släcks ner SAMT att skärmen är EnergyStar kompatibel men är det en aning nyare plattskärm är det självklart att den är.
Det står något om effektfaktor i papperslappen/manualen så den tar nog hänsyn till reaktiva laster ändå. Jag testade den på kylskåpet och där gav den en rimlig effektangivelse. TRMS tror jag inte ens själv på och det är väl antagligen därför den visar konstiga värden på skärmarna.
Kan också nämna att skärmen verkligen är i standby och därför ska utveckla mindre än 5 W. Jag antar att nätdelen i en datorskärm är switchad och vid en så låg förbrukning så belastas väl nätet under en väldigt liten del av perioden eller hur? Mätaren förväntar väl sig en sinusformad ström in i lasten och då blir förstås effektvärdet konstigt. Miss gissning iaf.
Kan också nämna att skärmen verkligen är i standby och därför ska utveckla mindre än 5 W. Jag antar att nätdelen i en datorskärm är switchad och vid en så låg förbrukning så belastas väl nätet under en väldigt liten del av perioden eller hur? Mätaren förväntar väl sig en sinusformad ström in i lasten och då blir förstås effektvärdet konstigt. Miss gissning iaf.
Jag tror också att det är anledningen, den kan helt enkelt inte mäta så pass korta strömpulsar men tror att de är längre = W++.
De "vanliga" SMPS (Switch Mode Power Supply) utgår ju ifrån att man tar en diodbrygga direkt o laddat en konding, denna spänning (ca: 320V) switchas sedan ner till lämpliga värden.
Den koppling ger såklart också att strömmen på 230Vac-sidan blir nogra korta(!!) peaks och den kanske hittar toppen snabbt men har svårare att gå ner igen.
De "vanliga" SMPS (Switch Mode Power Supply) utgår ju ifrån att man tar en diodbrygga direkt o laddat en konding, denna spänning (ca: 320V) switchas sedan ner till lämpliga värden.
Den koppling ger såklart också att strömmen på 230Vac-sidan blir nogra korta(!!) peaks och den kanske hittar toppen snabbt men har svårare att gå ner igen.
Har också en sån "billig" elmätare... den påstår att min dator drar 20W när den är avstängd, visserligen måste den dra en liten ström i och med att det finns ström fram till moderkortet så man kan starta med tangentbord eller på givet klockslag... men 20W låter lite mycket för något som är "avstängt".
Har dessutom två skärmar till samma uttag, var och en drar de 5-20W (den vandrar lite), men med samtliga inkopplade är det fortfarande 20W.
Har dessutom två skärmar till samma uttag, var och en drar de 5-20W (den vandrar lite), men med samtliga inkopplade är det fortfarande 20W.
Om du vill få reda på hur mycket el en apparat drar så kan du göra som jag skrev i en tidigare tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... watt#25709
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... watt#25709