Nybörjare, konstruera fördröjd avstängning för dator?
Re: Nybörjare, konstruera fördröjd avstängning för dator?
Använd något standardexempel för att blinka en LED, men koppla in en optokopplare istället för LEDen.
Kolla upp hur man blinkar LED med butterflyn - detta är väl med i dokumentationen som medföljer?
Kolla vad en optokopplare är för komponent och i databladet hur en sådan kopplas in.
Kombinera sedan dessa två kunskaper.
Kolla vad en optokopplare är för komponent och i databladet hur en sådan kopplas in.
Kombinera sedan dessa två kunskaper.
går det även göra med ett vanligt relä?
Allt går. Beroende på hur mycket din butterfly orkar driva på en utgång så kan du behöva en trissa som drar reläspolen. Så bas transistor till butterfly, kollektor trissa till reläspolen, emitter trissa till jord. Glöm inte skyddsdioden över reläspolen, annars grillar du trissan direkt.
Hittade en illustration:
Sen vet jag inte hur smart det är att sätta ett relä i en dator..kan det få konstiga effekter i datorn? Jag vet inte.
Hittade en illustration:

Sen vet jag inte hur smart det är att sätta ett relä i en dator..kan det få konstiga effekter i datorn? Jag vet inte.
Det fungerar med en vanlig NPN-transistor också, däremot måste jorden vara sammankopplad, det behövs inte med optokopplare, fast de spelar väl ingen roll egentligen.
Är det så att du inte förstår svaret med optokopplaren, eller ignorerar du det bara för att du hellre vill jobba med ett relä? En optokopplare är billigare än ett relä, är mycket mindre och drar mindre ström. Men den klarar inte av att leda lika mycket ström som ett relä.
optokopplare

Som du ser på bilden så innehåller en optokopplare en lysdiod och en transistor.
Lysdioden kopplar du via ett motstånd till en utgång på din butterfly.
Transistorn parallellkopplar du över avstängningsknappen på datorn.
Du måste kolla vad som är plus och minus över knappen i datorn (genom att mäta med en voltmeter över knappen), för transistorn måste kopplas rätt, med kollektorn (C) till plus och emittern (E) till minus.
En av de vanligaste optokopplarna heter 4N35 och ser ut så här:

Den har även anslutning till basen (B), men den används inte här.
optokopplare

Som du ser på bilden så innehåller en optokopplare en lysdiod och en transistor.
Lysdioden kopplar du via ett motstånd till en utgång på din butterfly.
Transistorn parallellkopplar du över avstängningsknappen på datorn.
Du måste kolla vad som är plus och minus över knappen i datorn (genom att mäta med en voltmeter över knappen), för transistorn måste kopplas rätt, med kollektorn (C) till plus och emittern (E) till minus.
En av de vanligaste optokopplarna heter 4N35 och ser ut så här:

Den har även anslutning till basen (B), men den används inte här.
Jag ignorerar inte, men jag har flera relärer hemma, därför jag tänkte att de kanske gick använda.. Tack för ditt svar, ska beställa en sådan optokopplare..
När jag läser på Elfa om 4N35 står det genomslagsspänning kollektor-emitter är 30Volt. Vad innebär det? Den finns en annan med samma namn som har genomslagsspääningen på 70volt, den kostar hälften så mycket, går det likväl använda den??
Säker på att det inte står "genomslagsspänning emitter-kollektor"? Hursom så måste de mena spänningen som transistorn i optokopplaren klarar "åt fel håll" (en transistor kan ju ses som en styrbar diod, där den normalt leder i diodens framriktning, om det samtidigt flyter en ström genom basen), byter man polaritet så man istället har plus på emittern och gnd på kollektorn så blockeras strömmen. Vid 30 Volt "slår spänningen igenom", då börjar alltså transistorn leda åt fel håll (och förstörs naturligtvis omedelbart).
Det spelar alltså ingen roll om du väljer den med 70 Volts genomslagsspänning, så länge som andra parametrar är lika.
Det spelar alltså ingen roll om du väljer den med 70 Volts genomslagsspänning, så länge som andra parametrar är lika.
-
Re: Nybörjare, någon som kan hjälpa igång
Problemet är väl i så fall att en hyfsat modern dator inte starat om man stoppar in kontaktenrehnmaak skrev:Om det är en hyffsat modern dator så kan du stänga av den programmatiskt. På windows kan man köra tex shutdown -t 3600 för att stänga av efter en timme.

haardhandske: Jodå, det är inställbart i BIOS (åtminstone i alla mina datorer).
Det normala är att man kan välja om den ska förbli avstängd, slås på, eller om den ska slås på om den var på innan spänningsbortfall.
På tal om det så måste jag ändra i min HTPC, nu när den inte längre är "allways on"-dator. Jobbigt när den går igång mitt i natten av minsta lilla strömavbrott
Det normala är att man kan välja om den ska förbli avstängd, slås på, eller om den ska slås på om den var på innan spänningsbortfall.
På tal om det så måste jag ändra i min HTPC, nu när den inte längre är "allways on"-dator. Jobbigt när den går igång mitt i natten av minsta lilla strömavbrott

Walle: jag tror det är VCE-max som avses. Det är bara 30 volt för vissa fabrikat av 4N35. Men det spelar ingen roll, spänningen över knappen är max 5 volt, så det är lugnt. Max backspänning är bara 7 volt:
Inte lätt att förstå allt, Fråga gärna mer om det är knepigt.
4N35 databladCollector-Emitter Voltage, VCEO 30 V
Emitter-Collector Voltage, VECO 7 V
Inte lätt att förstå allt, Fråga gärna mer om det är knepigt.
Ah, ja så är det såklart! Jag gjorde direkt feltänket breakdown-voltage = i backspänning (eftersom det oftast är just i backspänning som man "kommer i kontakt med" breakdown-voltage, då på dioder)