Bildskärmsbekymmer..

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
rehnmaak

Re: Bildskärmsbekymmer..

Inlägg av rehnmaak »

Har du kollat om det går att ställa om videokortet till dubbla linjefrekvensen? Isåfall borde det vara en smal sak att få en vanlig bildskärm att fungera.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ja... har du kikat så det inte råkar finnas några inställningar i den änden av kabeln?
Mora Trådgnist AB

Inlägg av Mora Trådgnist AB »

Ska kolla det men det är tveksamt. Jag har tagit ur videokortet några gånger och inte sett några uppenbara möjligheter till inställningar. Ska ta ur det ikväll och ta en bild så får ni se.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Det går inte att byta videokort eller det kanske är eget specialkort - jo det lär det kanske vara. ;-)
Mora Trådgnist AB

Det är ett specialkort. Tog ur det nu för att fota det och det sitter en hel del flyttbara bryggor på det men att få veta vad de gör är nog omöjligt.
Här är en bild på det iallafall:
videokort.JPG
Nu har jag mätt med oscilloskopet med "TTL to RGB"-kortet inkopplat och med ett motstånd mellan den sladd jag mätt och jord på 75 ohm.
Tre av stiften ut från omvandlarkortet ger då 0,7 V och de två andra ger ungefär 2,5 V. Jag gissar att de som får 2,5 V är synkarna och de kanske
inte skall ha motstånden inkopplat när man mäter?

Stift 1 (från vänster) på omvandlarkortet ser ut så här vid 0,5V / 20µs:
P1-0,5v-20us.JPG
Så här vid 0,5V / 2µs:
P1-0,5v-2us.JPG

Nåväl, Stift 2 och 3, de uppförde sig precis likadant. Här var oscilloskopet omöjligt att trigga (som jag förstått att det heter om man får bilden att stå stilla...) så bilden blev mindre bra. Det såg iallafall ut som en signal med lite olika nivåer, ingen snygg vågform precis men...
Bilden är iallafall tagen på 0,5V / 0,5 mS
P2o3-0,5v-0,5mS.JPG
Stift 4, tagen på 1V / 20µs:
P4-1v-20us.JPG
Slutligen stift 6 på 1V / 0,2mS. Även här var det omöjligt att trigga men jag fick en bild på nåt som rörde sig över skärmen iallafall:
P6-1v-0,2mS.JPG
Jag provade även att koppla in en av de som verkar vara färg (via 75 ohm) samt jord och synkar på australiensaren utan att få mer än "no signal" eller "out of range", beroende på hur jag kopplade synkarna. Borde jag haft motstånd på synksignalerna också kanske?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Nåväl, Stift 2 och 3, de uppförde sig precis likadant. Här var oscilloskopet omöjligt att trigga (som jag förstått att det heter om man får bilden att stå stilla...) så bilden blev mindre bra. Det såg iallafall ut som en signal med lite olika nivåer, ingen snygg vågform precis men...
Bilden är iallafall tagen på 0,5V / 0,5 mS
Det skumma är att allt runtom skärmen blev mindre bra också, ser alldeles suddigt ut, skumt... ;-)

Du ska inte behöva ha några resistorer när du kopplar signalerna till skärmen, det ska vara ordnat i mottagande enhet.

Hade varit intressant om limpans gamla skärm även tar denna analoga signal, australiensaren fanns det ju risk att den bara tog de fasta steg som fanns med i listan. Om limpan-skärmen även plockar dessa så är den ju OK iaf. Undra om den gör något med frekvenserna samtidigt eller om den bara ändrar signalnivåerna.
Mora Trådgnist AB

Hehe, du har rätt. Jag blir nog aldrig årets fotograf. Eller årets tv-reparatör för den delen...
Ska kolla i morrn om limpans skärm tar den analoga signalen. Dessutom ska jag höra med australiensarn om deras skärm bara tar de fasta stegen eller hur det ligger till. De har väl måndag morgon nu tror jag så om jag mailar nu så har jag nog svar i morrn.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Ibland kan man starta timern på ett par sekunder och ställa kameran på lämplig plats och höjd, så blir det nästan alltid skarpa fina bilder.

När jag vill ha så exakta värden som möjligt på en mätning så försöker jag få minsta möjliga nödvändiga del över så stor del av skärmen som möjligt.

Vet inte hur van du är vid oscilloskop men det verkar ju inte så tokigt, du borde kunna ställa trig nivån de gånger du har svårt att få stabil bild. Om du tar en bild på rattarna så kan man kika vad som finns tillgängligt. Var noga med att inte vrida på fininställningsrattarna som brukar sitta på toppen av ratten, då stämmer inte den inställda tiden/antalet volt längre.
Mora Trådgnist AB

oscilloskopet.JPG
Så ser det ut, det är antagligen inte sista skriket på marknaden men..
Jag har som sagt aldrig vart i närheten av ett oscilloskop tidigare men jag måste medge att det är en smula spännande.
Finjusteringsrattarna har inte jag skruvat på men jag kan ju inte garantera att nån annan, brorsan t.e.x, har gjort det.
Fick svar från australien förresten: "The timings accepted by the panel are as per the User Manual. Sometimes timings close to the values will also be accepted.
If possible, please try to make an oscilloscope reading for the exact timing"

Dystert, den tar alltså bara de frekvenser som är listade i manualen och ingen av dem är direkt nära det jag tror jag har.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Du hittade ju frekvensangivelserna i något dokument och oscilliskopbilderna verkade hålla detta för möjligt. Är det någon glädje med att meddela australiensarna om dessa 19kHz och 50Hz (eller vad det var)? Kan de uppdatera mjukvaran eller något sådant?
Mora Trådgnist AB

Nä, det vette fan. För att ytterligare sprida på misären och förvirringen så lämnade jag in min ACER-skärm (som satt i den ena maskinen från början och som jag tog ur för att prova limpans skärm, när jag sen provade den igen så var den död..) till den lokale tv-reparatören men han dödförklarade den. Nu har jag en sista liten grej jag ska prova innan jag med darrande hand ringer och beställer en ockerskärm; jag har fått tips om ett riktigt snille här på orten, en pensionerad tv-reparatör och elektroniklärare, som jag hoppas kan komma hit och åtminstone mäta ordentligt, kanske komma med några idéer också.
Mora Trådgnist AB

Har ni några bildskärmar eller vilken elektrisk utrustning som helst förresten som ni vill ta kål på så är ni välkomna hit. Jag vet inte om det är min enorma utstrålning som elektroniken inte tål eller vad det är? Troligare är att det är den medfödda oturen...
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag undrar om det kan fungera att mata in signalen på scart:en på en modern LCD-tv... ??
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Hittade en intressant monitor X9G-NagaV som klarar 15-80kHz och 50-90Hz 169$

http://www.sceptre.com/Products/LCD/Spe ... gNagaV.htm
Mora Trådgnist AB

Tyvärr tog den bara analoga VGA-signaler. Den får inte vara större än 12,1" (14" för CRT) heller, då måste jag börja såga i maskinen och det bäddar för strul.
Skriv svar